• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Survey Research on Financial Literacy Education

Research Project

Project/Area Number 20K13534
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 07060:Money and finance-related
Research InstitutionOkayama Shoka University

Principal Investigator

WATANABE Hiroyuki  岡山商科大学, 経済学部, 講師 (70740281)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2023: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords金融経済教育 / 金融リテラシー / アンケート調査 / 金融教育 / 家政経済学 / 高校生のライフスタイル / 金融リテラシー教育
Outline of Research at the Start

本研究は岡山県内の高校を対象にした大規模なアンケート調査を実施して、高校生の金融リテラシーに関するデータを収集、分析するものである。金融リテラシーに影響をあたえている(本来客観的に観測不可能である)性格や考え方、行動パターンなどの“パーソナリティ”は何であるのか、それを探り出すことは可能かどうか検証しつつ、得られたデータに基づき、“パーソナリティ”と“金融リテラシー”の関係ついてのエビデンスを確認する。この研究を通して、未成年者に対する金融教育のあり方を検討する。

Outline of Final Research Achievements

To examine the approach to financial and economic education for young people, an empirical study was conducted based on a survey of high school and university students. The study particularly focused on the relationship between "the daily actions and thoughts of high school students" and "the financial literacy level of high school students." Through statistical analysis, it was revealed that a vague awareness of the future is a characteristic tendency of high school students with low financial literacy. This tendency has a marginal effect approximately twice as large compared to other actions and thoughts.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

金融知識の学習に相当する日常の行動よりも、性格的な傾向の方が金融リテラシーレベルに対して2倍位上のネガティブな影響力を有しているという示唆が得られた。この結果は若年者の非認知能力の形成が金融リテラシーの獲得に影響していることを支持するものであり、現在おこなわれている一般的な金融経済教育の限界のひとつであるとも考えられる。今後の金融経済教育のあり方に対する政策的な含意をもたらすと期待される。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2024 2022 2021

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 3 results,  Peer Reviewed: 2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 高校生の金融リテラシーと金融経済教育(仮題)2024

    • Author(s)
      渡辺寛之
    • Journal Title

      季刊 個人金融(掲載予定)

      Volume: 2024年夏号

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 大学における金融教育効果について ―金融リテラシーとジェンダーの視点から―2022

    • Author(s)
      渡辺寛之・神田將志
    • Journal Title

      商大論叢

      Volume: 58 (2) Pages: 45-65

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 高校生の金融リテラシーとライフスタイル ―大規模アンケート調査に基づく実証分析―2021

    • Author(s)
      渡辺寛之・佐々木昭洋
    • Journal Title

      生活経済学研究

      Volume: 53 Pages: 15-29

    • NAID

      130008094892

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Book] 高校生の金融リテラシー教育と岡山商科大学:課題と展望『寄り添い型研究による地域価値の向上』第13章2021

    • Author(s)
      鳴滝善計・蒲和重・松井温文・井尻裕之・佐々木昭洋・渡辺寛之
    • Total Pages
      12
    • Publisher
      大学教育出版
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi