• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

顧客とサービス提供者の社会的選好を考慮したサービス・システムの最適設計

Research Project

Project/Area Number 20K13574
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 07080:Business administration-related
Research InstitutionRitsumeikan University

Principal Investigator

佐野 宏樹  立命館大学, 経営学部, 准教授 (70779628)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2023: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywordsサービスオペレーション / サービスシステム / サービス設計 / サービスモデル / 行動科学 / 知覚リスク / サービス・オペレーション / 社会的選好 / サービス・システム / 感情 / 行動
Outline of Research at the Start

個人の顧客向けのサービス・システムの設計においては、行動科学的な視点から、顧客やサービス提供者の感情の変化を正しく理解することが特に重要であることが認識されている。一方、実際にはサービス提供者と顧客の感情の制御はサービス提供者個人の努力や資質に依存していることが多く、両者の感情の変化や感情的な相互作用を考慮したサービス・システムの設計の実践についてはさらに研究を進める必要がある。そこで本研究は、主に実験室実験によって得られたデータをもとに、顧客とサービス提供者の社会的選好が両者に引き起こす感情と行動について明らかにし、サービス・システムの設計に関する実践的な考察を深めることを目的とする。

Outline of Annual Research Achievements

令和5年度は実店舗を持つ小売業者の宅配サービスのミクロ経済学的アプローチによる研究を進めた。具体的には、小売業者主導のケースと宅配サービス業者主導のケースについて、サービスシステム全体にとっての望ましさを比較した。分析結果を基に、参入障壁効果の有効性とケースの選択との関係を議論した。この研究については令和5年9月19日にオペレーションズ・マネジメント&ストラテジー学会第15回全国研究発表大会において口頭で発表した。聴衆者からの意見として実務への示唆がやや不明瞭というコメントがあったため、その後も最近の宅配サービスの動向を調査しながら数理モデルの設定の修正を進めている。
上記の研究以外には、観光のサービスシステムに関するいくつかの研究を進めた。第一に、観光地域づくり法人によるソーシャルメディア上のメッセージの効果の限界について、解釈レベル理論を援用して示した研究を論文にまとめた。この論文はTourism Managementに発表した。この論文では特に、メッセージ閲覧者の旅行計画に対する時間的距離と、メッセージのタイプ(感情的または認知的)の影響に着目した。第二に、都市観光においてグリーンスローモビリティがスローツーリズム実現の土台となる可能性を事例研究を基に議論した論文を、Journal of Responsible Tourism Managementに発表した。スローツーリズムは主に非都市の観光地の文脈で議論されてきた概念であり、この論文では都市観光におけるグリーンスローモビリティによるスローツーリズムの発展という新たな観点を示した。第三に、観光地の混雑緩和を目的とする観光型MaaSアプリの活用をテーマとする研究の方向性について、令和6年3月6日にサービス学会第12回国内大会において口頭で発表した。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

研究を進めていく中で、研究開始当初に考慮していなかった先行研究の成果や研究方法を踏まえて研究を実施するべきことがわかり、引き続き当初の研究計画の修正のために追加的な時間を要している。また、為替の変動や物価高を理由とする研究計画の修正も、進捗状況に少なからず影響を与えている。

Strategy for Future Research Activity

令和6年度は小売業者の宅配サービスについて、実店舗小売業者、宅配業者、卸売業者の取引関係を評価するための数理モデルの構築と分析をさらに進める。また、都市部における人の移動パターンに関するデータの分析を進める。この分析は都市部の交通サービスに関する議論へとつなげたいと考えている。

Report

(4 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (27 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 6 results) Presentation (19 results) (of which Int'l Joint Research: 7 results,  Invited: 1 results)

  • [Journal Article] The effects of temporal distance and post type on tourists' responses to destination marketing organizations' social media marketing2024

    • Author(s)
      Kaede Sano, Hiroki Sano, Yuji Yashima, Hajime Takebayashi
    • Journal Title

      Tourism Management

      Volume: 101 Pages: 104844-104844

    • DOI

      10.1016/j.tourman.2023.104844

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Sustainable urban tourism with green-slow mobility: A case of Ikebukuro, Japan2024

    • Author(s)
      Hiroki Sano, Kaede Sano, Kumi Kato
    • Journal Title

      Journal of Responsible Tourism Management

      Volume: 4 Issue: 1 Pages: 94-106

    • DOI

      10.47263/jrtm.04-01-06

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Causal attribution for tourism experiences with Artificial Intelligence recommendation2023

    • Author(s)
      Lingyun Fan, Hiroki Sano
    • Journal Title

      CAUTHE 2023: West, East, South, North: Redirecting Research in Tourism, Hospitality and Events: Proceedings of the 33rd Annual Conference

      Volume: - Pages: 170-174

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The metaverse in the tourism industry: A new horizon after Covid-19 pandemic2023

    • Author(s)
      Kaede Sano, Hiroki Sano, Shuichi Nagata
    • Journal Title

      Wakayama Tourism Review

      Volume: 4 Pages: 32-35

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Data-driven market segmentation by tourists' mobility patterns: A methodological approach2022

    • Author(s)
      Sano, K., Sano, H., & Nagata, S.
    • Journal Title

      Wakayama Tourism Review

      Volume: 2 Pages: 49-51

    • DOI

      10.19002/10.19002.2.49

    • ISSN
      24363839
    • URL

      https://wakayama-u.repo.nii.ac.jp/records/2000166

    • Year and Date
      2022-03-31
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Spatial Distribution of Accommodation Supply in Osaka City - A Policy Perspective2022

    • Author(s)
      Kaede Sano, Shuichi Nagata, Hiroki Sano
    • Journal Title

      Journal of Responsible Tourism Management

      Volume: 2 Issue: 2 Pages: 90-102

    • DOI

      10.47263/jrtm.02-02-06

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Value co-creation and open innovationin urban smart tourism ecosystem development : A lens from service dominant logic2021

    • Author(s)
      Kaede Sano & Hiroki Sano
    • Journal Title

      Wakayama Tourism Review

      Volume: 1 Pages: 9-11

    • DOI

      10.19002/24363839.1.9

    • NAID

      120007019887

    • ISSN
      24363839
    • URL

      https://wakayama-u.repo.nii.ac.jp/records/2000148

    • Year and Date
      2021-03-29
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Mobility Patterns of International Tourists: Implications for Responsible Urban Tourism2021

    • Author(s)
      Kaede Sano, Shuichi Nagata, Hiroki Sano, & Joseph M. Cheer
    • Journal Title

      Journal of Responsible Tourism Management

      Volume: 1 Pages: 88-111

    • DOI

      10.47263/jrtm.01-01-07

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 観光型Mobility as a Serviceの情報提供がもたらす混雑緩和2024

    • Author(s)
      佐野宏樹
    • Organizer
      サービス学会 第12回国内大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] Who should invest in logistics infrastructure for home delivery?2023

    • Author(s)
      Hiroki Sano, Kaede Sano
    • Organizer
      2023 POMS International Conference
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 消費者のスマート宅配ロッカーに対する利用意向への影響要因に関する研究2023

    • Author(s)
      呉凡,佐野宏樹
    • Organizer
      JOMSA 第15回全国研究発表大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] 観光型MaaSにおけるサービスの組み合わせに対する消費者の選好分析2023

    • Author(s)
      李可欣,佐野宏樹
    • Organizer
      JOMSA 第15回全国研究発表大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] Home delivery services by bricks-and-mortar retailers and logistics service outsourcing2023

    • Author(s)
      Hiroki Sano, Kaede Sano
    • Organizer
      The 15th Annual Conference of Japanese Operations Management and Strategy Association 2023
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] Causal attribution for tourism experiences with artificial intelligence recommendation2023

    • Author(s)
      Lingyun Fan, Hiroki Sano
    • Organizer
      The 33rd Annual Council for Australasian Tourism and Hospitality Education (CAUTHE) Conference
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ツーリスト・モビリティの解析2023

    • Author(s)
      佐野楓,佐野宏樹,永田修一
    • Organizer
      サービス学会 第11回国内大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] The impact of artificial intelligence on tourism and hospitality services: A literature review from the perspective of social customer relationship management2022

    • Author(s)
      Lingyun Fan, Hiroki Sano
    • Organizer
      The 6th World Conference on Production and Operations Management
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Evaluating the value of e-retailing services for physical grocery stores2022

    • Author(s)
      Hiroki Sano, Kaede Sano
    • Organizer
      The 6th World Conference on Production and Operations Management
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小売店舗における購買体験のスマート化に関する顧客知覚品質と使用意向の研究2022

    • Author(s)
      李子潔,佐野宏樹
    • Organizer
      JOMSA 第14回全国研究発表大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] ブロックチェーン技術の活用がエンターテインメント分野におけるプラットフォームビジネスにもたらす価値2022

    • Author(s)
      陳雅潔,佐野宏樹
    • Organizer
      JOMSA 第14回全国研究発表大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] サービスロボットの音声特性が消費者体験に与える影響2022

    • Author(s)
      何迪,佐野宏樹
    • Organizer
      JOMSA 第14回全国研究発表大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Comparing the effects of cognitive and affective messages on tourist destination promotion2021

    • Author(s)
      Kaede Sano, Hiroki Sano, Yuji Yashima, Hajime Takebatyashi
    • Organizer
      7th Annual Conference of Euro-Asia Tourism Studies Association (EATSA)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Mobility-as-a-Service (MaaS) in sustainable tourism destination development: A case study of Japan2021

    • Author(s)
      Hiroki Sano, Kaede Sano
    • Organizer
      7th Annual Conference of Euro-Asia Tourism Studies Association (EATSA)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ユーザーのプライバシー配慮がデータの提供意欲に与える影響: スマートホーム環境下のビッグブラザー効果に注目して2021

    • Author(s)
      董小イ,佐野宏樹
    • Organizer
      JOMSA 第13回全国研究発表大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Artificial intelligence and robots in tourism and hospitality services: A literature review from the perspective of customer relationship management2021

    • Author(s)
      Lingyun Fan, Hiroki Sano
    • Organizer
      The 13th Annual Conference of Japanese Operations Management and Strategy Association 2021
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] The growth of home delivery services by physical grocery stores: Impacts on retailers’ pricing decisions and consumer welfare2021

    • Author(s)
      Hiroki Sano
    • Organizer
      The 13th Annual Conference of Japanese Operations Management and Strategy Association 2021
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Mobility patterns of international tourists: Implications for responsible urban tourism2021

    • Author(s)
      Kaede Sano
    • Organizer
      JRTM Forum: Inaugural Publication of Journal of Responsible Tourism Management
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] セルフサービスと伝統サービスの失敗における顧客の知覚変化の異同に関する研究:ホテルサービスを中心に2020

    • Author(s)
      邱睿コウ,佐野宏樹
    • Organizer
      JOMSA 第12回全国研究発表大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi