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Leadership making process and dynamic interaction of servant leadership

Research Project

Project/Area Number 20K13605
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 07080:Business administration-related
Research InstitutionKanazawa University (2021-2022)
Doshisha University (2020)

Principal Investigator

Suzuki Tomoki  金沢大学, 経済学経営学系, 講師 (90843459)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Keywordsサーバント・リーダーシップ / サーバント・リーダーシップの学習・修得 / サーバント・リーダーシップの困難性 / サーバント・リーダーシップのプロセス / リーダーシップ形成 / 動体的相互作用 / サーバント・リーダー / 形成プロセス / リーダーシップ / 質的研究 / 主体的受容
Outline of Research at the Start

本研究は、具体的には以下の課題を論理探索的な事例研究により明らかにすることを目的とする。リーダーが組織内にSLを形成するプロセスにおいて、リーダーはどのようにサーバン ト・リーダーとしての信念や行動パターンを修得していくのか。リーダーによるSLの形成プロセスにおいて、リーダー・フォロワー間ではどのような動態的相互作用が発生し、その相互作用はリーダーによるSLの修得にどのような影響を及ぼすのか。

Outline of Final Research Achievements

The core finding of this study was to show the learning process of servant leadership by leader and the difficulties in the learning process of servant leadership. In previous studies, the SL learning process, including beliefs and behaviors, was a black box. In contrast, this study showed that dynamic interaction through resource exchange between leader and followers facilitates SL learning by leader. Furthermore, this study showed that there are difficulties in the SL learning process of leader due to the multiple roles of leader and pressure from superiors.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、「リーダーがすでにサーバント・リーダーシップを身につけている」ことを暗黙の前提としていた先行研究に対して、修得の過程と困難性を明らかにした点で、サーバント・リーダーシップのプロセス的な側面を開拓するという学術的な意義を有している。また、量的研究に偏重する先行研究に対し、リーダーの認識や行動の変化に焦点を当てる詳細なフィールド研究を行なったという点で、一定の意義を有している。社会的意義の点でも、先行研究のようにサーバント・リーダーシップの有効性を提示するのではなく、学習プロセスを明らかにすることで、サーバント・リーダーシップを模索する実務家に実践的な視座をもたらした。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2022 2021 2020

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 4 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] The Paradoxes of ‘Servant Leader as Manager’: Contextual Approach to Exploring Managerial Work as a Context within Servant Leadership2022

    • Author(s)
      鈴木 智気
    • Journal Title

      金沢大学経済論集

      Volume: 42 Issue: 2 Pages: 81-120

    • DOI

      10.24517/00065803

    • ISSN
      2432-2741
    • URL

      https://kanazawa-u.repo.nii.ac.jp/records/59544

    • Year and Date
      2022-03-31
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] The dilemmas of ‘servant leader as manager’:2022

    • Author(s)
      鈴木 智気
    • Journal Title

      AAOS Transactions

      Volume: 11 Issue: 1 Pages: 111-117

    • DOI

      10.11207/aaostrans.11.1_111

    • ISSN
      2758-2795
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Diversity Management and Incentive Design in Innovation Activities2021

    • Author(s)
      鈴木 智気、金間 大介
    • Journal Title

      The Journal of Science Policy and Research Management

      Volume: 36 Issue: 4 Pages: 364-377

    • DOI

      10.20801/jsrpim.36.4_364

    • ISSN
      0914-7020, 2432-7123
    • Year and Date
      2021-12-31
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] サーバント・リーダーシップ論:「リーダーとしてのサーバント」 を巡る位置づけとメカニズム2021

    • Author(s)
      鈴木智気
    • Journal Title

      同志社商学

      Volume: 72 Pages: 87-116

    • NAID

      120007115625

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] サーバント・リーダーシップの修得2020

    • Author(s)
      鈴木 智気
    • Journal Title

      組織学会大会論文集

      Volume: 9 Pages: 88-94

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 「マネジャーとしてのサーバント・リーダー」のジレンマ2022

    • Author(s)
      鈴木智気
    • Organizer
      組織学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 「サーバント・リーダーシップの修得:SL形成におけるリーダーの主体的受容と学習に関する探索的事例研究2020

    • Author(s)
      鈴木智気
    • Organizer
      組織学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

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