• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Examining the choice of dual channels in foreign markets

Research Project

Project/Area Number 20K13619
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 07090:Commerce-related
Research InstitutionRitsumeikan University (2021-2023)
Fukui Prefectural University (2020)

Principal Investigator

Ishii Ryuta  立命館大学, 経営学部, 准教授 (80842872)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords流通 / 国際マーケティング / マーケティング・チャネル / マルチ・チャネル / 海外輸出 / 国際流通 / 市場志向 / 参入形態 / 流通チャネル / 輸出チャネル / 海外販路拡大 / 貿易 / 海外チャネル / 流通戦略 / 販路拡大
Outline of Research at the Start

製造企業は、海外市場に製品を輸出する際に、直接チャネルと間接チャネルの双方、すなわち、デュアル・チャネルを用いることがある。本研究は、「海外市場でデュアル・チャネルを選択するのは、なぜか?」という問いに取り組み、海外市場におけるデュアル・チャネルの選択に影響を及ぼす要因を実証的に検討する。実証手法としては、国内の製造企業に対するヒアリング調査と大規模なアンケート調査を行うことでデータを収集し、多変量解析を実行する。本研究は、海外市場におけるデュアル・チャネルに注目することによって、チャネル研究の進展に貢献すると共に、海外市場に進出する日本企業に対して有用な示唆を提供することを目的とする。

Outline of Final Research Achievements

By collecting quantitative data through a questionnaire survey of manufacturing firms and conducting a multivariate analysis of the data, this study succeeded in identifying the conditions under which dual channels are selected in international markets. Specifically, this study found that firm characteristics such as market orientation and organizational culture influence dual channel selection, while environmental characteristics such as market turbulence and cultural differences affect the degree of such influence.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

先行研究において、いくつかの製造企業は、国内市場においてデュアル・チャネルを選択するということが示されてきた。それに対して、海外市場において、製造企業がデュアル・チャネルを選択するのか否かについて検討し、実証的な知見を提示した研究は、ほとんど存在していない。本研究は、我が国の製造企業は、海外市場において、しばしばデュアル・チャネルを選択するということを、市場志向や組織文化の観点から明らかにした。こうした新たな研究知見を提示することによって、本研究は、マーケティング・チャネル研究や国際マーケティング研究の進展に対して、一定の貢献を成していると考えられる。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2024 2022 2021 2020

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] The effect of organizational culture on territorial exclusivity in international marketing channels: a study of Japanese manufacturing exporters2024

    • Author(s)
      Ishii Ryuta
    • Journal Title

      Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics

      Volume: Advance online publication Issue: 10 Pages: 1-18

    • DOI

      10.1108/apjml-09-2023-0878

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Dual distribution channels in foreign markets: A capability-based analysis2022

    • Author(s)
      Ishii Ryuta
    • Journal Title

      International Journal of Marketing & Distribution

      Volume: 5 Issue: 1 Pages: 1-15

    • DOI

      10.5844/ijmd.5.1_1

    • ISSN
      2432-700X, 2432-7182
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Intermediary Resources and Export Venture Performance under Different Export Channel Structures2021

    • Author(s)
      Ishii Ryuta
    • Journal Title

      International Marketing Review

      Volume: 38 Issue: 3 Pages: 564-584

    • DOI

      10.1108/imr-07-2019-0187

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Manufacturers’ and Distributors’ Capabilities Influencing Dual Channel Choice2020

    • Author(s)
      Ryuta Ishii
    • Journal Title

      Marketing Intelligence & Planning

      Volume: 39 Issue: 1 Pages: 151-166

    • DOI

      10.1108/mip-06-2019-0336

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 組織文化が選択的流通に及ぼす影響:製造業の海外輸出に関する定量的分析2022

    • Author(s)
      石井隆太
    • Organizer
      日本流通学会 関西・中四国部会定例研究会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 海外流通におけるチャネル強度:製造企業に対するサーベイデータの分析2022

    • Author(s)
      石井隆太
    • Organizer
      日本商業学会 関西部会報告会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Japanese Firms’ Use of Dual Distribution Channels in Export Markets2020

    • Author(s)
      Ryuta Ishii
    • Organizer
      Global Alliance of Marketing and Management Associations, 2020 Global Marketing Conference
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi