• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Effects of materialism on the preference for environmentally and socially conscious products.

Research Project

Project/Area Number 20K13623
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 07090:Commerce-related
Research InstitutionMeiji University (2022-2023)
Nihon University (2020-2021)

Principal Investigator

Furukawa Hiroyasu  明治大学, 経営学部, 専任准教授 (10756224)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2022: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2021: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords環境配慮型物質主義 / 消費者行動 / マーケティング / CEOの露出 / ブランド・ビジョン / 消費者のグローバル化 / ラグジュアリー商品 / 環境・社会配慮型ブランド選択行動 / 理念 / パーパス / ブランド・ロイヤルティ / 環境・社会配慮型物質主義 / ブランドへの共感 / ブランドへの信頼 / CEOの影響 / 環境・社会配慮型ブランド / 物質主義 / グローバル・マーケティング / 国際比較
Outline of Research at the Start

本研究は人々の物質主義の強弱が環境や社会へ配慮したブランドの選択にどう影響をもたらすのかを明らかにすることが目的である。本研究は物質主義に焦点を当てることで,消費者に対して物質主義傾向を変化させるどのような働きかけをすれば環境・社会配慮型ブランドを選択しやすくなるかといった点を解明する。
サステナビリティという観点から我が国で消費者教育推進法が施行され,内閣府を筆頭に消費者庁,環境省,文部科学省は本分野における更なる研究の推進を促している。しかし人々の環境・社会配慮型消費行動がどのような場合に促進するのかについての研究は未だ十分ではない。本研究は物質主義という観点から,この点にアプローチする。

Outline of Final Research Achievements

In this study, I found that materialism can deter the consumption of environmentally and socially conscious products. However, under certain conditions, as materialism increases, consumers tend to actively seek, own, and consume such products. I refer to these consumers as ‘environmentally friendly materialists’ and explored the mechanism behind their emergence. The results showed that consumers with higher global awareness and understanding of environmental importance are more likely to exhibit environmentally friendly materialism, ultimately leading to the consumption of environmentally and socially conscious products.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は近年の新しい現象であり,学術的にも捕捉され始めたばかりである環境配慮型物質主義が発生する基礎的なメカニズムに光を当てたものである。
特に環境や社会を考慮した行動を行う傾向が世界的に低いとされる日本であるが,物質主義の傾向は顕著である。本研究では,消費者の物質主義傾向を上手く導いてあげる事により,環境や社会に配慮された商品への消費に繋げる事が出来る点が示唆された。企業のマーケティング活動や政策,そして教育によって,環境・社会配慮型商品の消費がクールであったり,素敵な自分を形作る事ができるという社会的意味づけ,そして環境・社会問題をグローバルな視野で捉える活動が今の日本に求められる。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2023 2022 2021 2020 Other

All Journal Article (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 3 results) Presentation (4 results) (of which Invited: 1 results) Book (1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] Environmentally Friendly Materialism: How It Is Generated and How Luxury Apparel Addresses Environmental Problems2023

    • Author(s)
      Furukawa Hiroyasu、Lee Kyung-Tae
    • Journal Title

      Sustainability

      Volume: 15 Issue: 8 Pages: 6703-6703

    • DOI

      10.3390/su15086703

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Exploring Subjective Happiness, Life Satisfaction, and Sustainable Luxury Consumption in China and Japan Amidst the COVID-19 Pandemic2023

    • Author(s)
      Lee Kyung-Tae、Furukawa Hiroyasu
    • Journal Title

      Administrative Sciences

      Volume: 13 Issue: 7 Pages: 169-169

    • DOI

      10.3390/admsci13070169

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 消費者のブランド・ビジョンに対する理解がブランド・ロイヤルティに与える影響:商品の環境配慮知覚による間接効果,ならびに物質主義の調整効果を考慮した6ヵ国比較2022

    • Author(s)
      古川裕康
    • Journal Title

      経営論集

      Volume: 69 Pages: 259-282

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] Effect of CEO Recognition on Brand Sympathy through Consumer Product Perception: A Comparative Analysis of Japanese and U.S. Consumers2021

    • Author(s)
      Furukawa Hiroyasu
    • Journal Title

      Journal of Global Marketing

      Volume: - Issue: 2 Pages: 1-15

    • DOI

      10.1080/08911762.2021.1942376

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] How Does the CEO’s Influence Affect Consumer Brand Trust? The Mediating Effects of Symbolic and Environmental Product Perceptions2021

    • Author(s)
      Furukawa Hiroyasu
    • Journal Title

      Journal of International Consumer Marketing

      Volume: - Issue: 1 Pages: 1-13

    • DOI

      10.1080/08961530.2021.1890299

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 消費者の物質主義と探索傾向がアパレル・サブスクリプションの利用意図に及ぼす影響2020

    • Author(s)
      李炅泰・古川裕康
    • Journal Title

      DISTRIBUTION STUDIES

      Volume: 2020 Issue: 47 Pages: 59-72

    • DOI

      10.14904/jsds.2020.47_59

    • NAID

      130007976031

    • ISSN
      0914-9937, 1884-6092
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] コスモポリタニズムの傾向は原産国イメージと消費者の購買意図との関係をどのように変化させるか2022

    • Author(s)
      古川裕康・寺﨑新一郎
    • Organizer
      異文化経営学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] CEOから影響を受けた消費者が多国籍企業への信頼を構築する基礎的メカニズムの検証2021

    • Author(s)
      古川裕康
    • Organizer
      多国籍企業学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 消費者のCEO認知が,製品知覚とブランドへの共感に与える影響:日米消費者の傾向比較2020

    • Author(s)
      古川裕康
    • Organizer
      国際ビジネス研究学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] アフターコロナにおける新しい日常とグローバル・マーケティングの変化2020

    • Author(s)
      古川裕康
    • Organizer
      多国籍企業学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] グローバル・マーケティング論2021

    • Author(s)
      古川 裕康
    • Total Pages
      316
    • Publisher
      文眞堂
    • ISBN
      483095096X
    • Related Report
      2021 Research-status Report 2020 Research-status Report
  • [Remarks] 個人Webページ

    • URL

      https://sites.google.com/view/h-furukawa

    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi