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Developing Interpurchase-Timing Models Considering Competing Stores and EC Sites: Generalization and Multifaceted Application

Research Project

Project/Area Number 20K13624
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 07090:Commerce-related
Research InstitutionHosei University

Principal Investigator

Igari Ryosuke  法政大学, 経営学部, 准教授 (00824468)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords購買間隔モデル / 顧客関係性管理 / マルチチャネル戦略 / 生存時間解析 / 階層ベイズモデル / マルコフ連鎖モンテカルロ法 / 統計的データ融合 / 複数チャネル / 消費者行動分析 / ベイズ統計学
Outline of Research at the Start

消費者は様々な店舗やECサイト等で商品を購入しているが、企業側に得られる自社データベースは自社店舗における購買のみを記録しており、競合店舗やECサイトにおける購買行動を捉えていない。本研究では、複数チャネルおよび競合店舗における購買行動を考慮した購買間隔モデルを開発する。特に、自社データでは観測されない顧客の競合店舗やECサイトにおける購買行動をモデルに組み込むことで、購買行動の不均一性や顧客の離反メカニズムを明らかにし、購買間隔モデルの一般化をはかる。また、提案モデルを購買履歴データや企業の顧客データ、Webアクセスデータなどの多面的なデータに応用して知見を得る。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to develop interpurchase-timing models considering purchase behavior in multiple channels and competing stores. Two major studies are being conducted. In study (1), we proposed an interpurchase-timing model incorporating unobserved purchasing behavior at competitors stores, and proposed a statistical data fusion method that combines both macro and micro data. In study (2), we constructed an interpurchase-timing model for EC sites and real stores using a competing risk model that captures survival time under competitive events. The result of study (1) is currently under review in a peer-reviewed international journal. And, the results of study (2) have been published as a peer-reviewed paper.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

近年では流通チャネルが多様化し、消費者は様々な店舗やECサイトで商品を購入している。しかし、企業側に得られる購買履歴は自社店舗における購買のみを記録しており、競合店舗やECサイトにおける購買を捉えていない。そのため、これまで学術分野で研究されてきた購買間隔モデルはこれらの現状に対応しておらず、マーケティング実務に応用する上で課題があった。本研究では、学術論文としての新規性を保ちつつ、実務課題にも対応しているという点で、学術的にはもちろん、社会的にも意義がある。加えて、本研究では準ベイズ法などの最先端の統計手法を用いており、統計学論文としても学術的意義がある。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 4 results) Presentation (5 results)

  • [Journal Article] Modeling Interpurchase-Timing Using Competing Risk Model Incorporating Dynamic Frailty: Application to Consumers' Purchase Behavior on Multi-Channel2023

    • Author(s)
      猪狩良介, 星野崇宏
    • Journal Title

      Journal of the Japan Statistical Society, Japanese Issue

      Volume: 52 Issue: 2 Pages: 269-293

    • DOI

      10.11329/jjssj.52.269

    • ISSN
      0389-5602, 2189-1478
    • Year and Date
      2023-03-01
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] COVID-19の脅威とメディア利用行動の変化-消費者セグメントの遷移の把握-2023

    • Author(s)
      猪狩良介・竹内真登
    • Journal Title

      オペレーションズ・リサーチ

      Volume: 68(3) Pages: 138-146

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A dynamic model for ranking-based conjoint analysis with no-choice options2022

    • Author(s)
      Igari Ryosuke, Takeuchi Makito
    • Journal Title

      Behaviormetrika

      Volume: 50 Issue: 1 Pages: 263-286

    • DOI

      10.1007/s41237-022-00178-8

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Prediction of Consumers’ Purchase Behavior by Conjoint Analysis Considering Context Effects2022

    • Author(s)
      竹内真登・猪狩良介
    • Journal Title

      Journal of Marketing & Distribution

      Volume: 24 Issue: 2 Pages: 17-32

    • DOI

      10.5844/jsmd.24.2_17

    • ISSN
      1345-9015, 2186-0939
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A Data Fusion Approach for Interpurchase Timing Models Using Incomplete Purchase Histories2021

    • Author(s)
      Ryosuke Igari, Takahiro Hoshino
    • Journal Title

      SSRN Electronic Journal

      Volume: 3803078 Pages: 1-34

    • DOI

      10.2139/ssrn.3803078

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] A Bayesian Dynamic Model for Incomplete Preferences with No-Choice Options in Conjoint Analysis2020

    • Author(s)
      Ryosuke Igari, Makito Takeuchi
    • Journal Title

      SSRN Electronic Journal

      Volume: 3652086 Pages: 1-23

    • DOI

      10.2139/ssrn.3652086

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] COVID-19によるメディア利用行動の変化:隠れマルコフモデルによるアプローチ2023

    • Author(s)
      猪狩良介・竹内真登
    • Organizer
      日本行動計量学会第50回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Covid-19前後におけるメディア接触の変化:心理的・行動的要因による説明2023

    • Author(s)
      竹内真登・猪狩良介
    • Organizer
      第64回消費者行動研究コンファレンス
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 統計的データ融合を用いた不完全データに対する購買間隔モデル2021

    • Author(s)
      猪狩良介・星野崇宏
    • Organizer
      日本計算機統計学会第35回シンポジウム
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] No選択オプションを考慮したランキング型コンジョイント分析とモデリング2021

    • Author(s)
      猪狩良介・竹内真登
    • Organizer
      第63回消費者行動研究コンファレンス
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 文脈効果を考慮したコンジョイント分析による購買予測2021

    • Author(s)
      竹内真登・猪狩良介
    • Organizer
      第63回消費者行動研究コンファレンス
    • Related Report
      2021 Research-status Report

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Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

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