• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study on Strengthening Brand Relationships through Brand Image

Research Project

Project/Area Number 20K13632
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 07090:Commerce-related
Research InstitutionUniversity of Marketing and Distribution Sciences

Principal Investigator

HATO Masahiko  流通科学大学, 商学部, 教授 (50756640)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsブランド / ブランド・リレーションシップ / ブランド・イメージ / ブランドとの同一化 / ブランドとの結びつき / マーケティング / 消費者行動 / 同一化
Outline of Research at the Start

本研究では、ブランド・イメージに着目して消費者とブランドとの関係性への理解を深めていく。そのなかで、様々あるブランド・イメージのなかでもどういった要素が特定の便益と強く結びついているのか、さらにはそれらの便益はいかにブランドとの関係性の強化に寄与するのかを解明する。ここでの発見はブランド研究のみならず、地域ブランド研究への応用も考えられ、企業のブランド管理や地域の活性化にも貢献することが期待できる。

Outline of Final Research Achievements

This study provides a comprehensive review of brand image, exploring the concept, measurement, and impact of brand image on consumer purchasing behavior. By reviewing existing research, we examine the various perspectives on the impact of brand image on consumers. Additionally, we identify previously neglected negative aspects of brands, such as the degree of acceptance by new consumers, which is dependent on the congruence between the consumer's image and the brand.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的な意義は、ブランド・イメージの重要性を改めて強調し、これまで議論されてきたブランド・イメージ研究を整理した点である。その結果、先行研究における課題 (多義性・測定尺度の不安定性) を明確にすることができた。
また、消費者が有するイメージとブランドが有するそれとの一体感に注目し、その程度の高低によって、新規の消費者を受容する態度に変化が見られることも明らかにしている。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 3 results) Presentation (4 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 同じブランドを利用する消費者の存在は重要なのか? : コミュニティ感覚に注目した研究2023

    • Author(s)
      羽藤 雅彦
    • Journal Title

      流通科学大学論集流通・経営編

      Volume: 35 Pages: 1-21

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 母親による大学選択への関与―子どもの性別により関与度等は異なるのか―2022

    • Author(s)
      喜村 仁詞, 羽藤 雅彦
    • Journal Title

      大学入試研究ジャーナル

      Volume: 32 Pages: 186-191

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 母親は子供の大学選択において何を重視しているのか:大学へのイメージに注目した分析2021

    • Author(s)
      羽藤 雅彦, 喜村 仁詞
    • Journal Title

      広報研究

      Volume: 25 Pages: 130-142

    • NAID

      40022589609

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ブランド・イメージ研究のレビューと今後の課題2020

    • Author(s)
      羽藤 雅彦
    • Journal Title

      流通科学大学論集ー流通・経営編

      Volume: 33 Pages: 1-19

    • NAID

      120006989924

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] ブランド・リレーションシップが生み出す負の側面: ファンは常にブランドの利用者が増えることを喜ぶのか2022

    • Author(s)
      羽藤 雅彦
    • Organizer
      日本消費者行動研究学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 同じブランドを利用する消費者の存在は重要なのか?: コミュニティ感覚に注目した研究2022

    • Author(s)
      羽藤 雅彦
    • Organizer
      日本商業学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 二次流通市場への意識は一次流通市場における購買行動にどういった影響を及ぼすのか2022

    • Author(s)
      張 恵美、羽藤 雅彦
    • Organizer
      日本消費者行動研究学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 母親による大学選択への関与:子どもの性別により関与度等は異なるのか2021

    • Author(s)
      喜村 仁詞, 羽藤 雅彦
    • Organizer
      令和3年度全国大学入学者選抜研究連絡協議会大会(第 16 回)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 地域創生と観光2022

    • Author(s)
      陶山 計介、室 博、小菅 謙一、羽藤 雅彦、青谷 実知代
    • Total Pages
      230
    • Publisher
      千倉書房
    • ISBN
      4805112735
    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi