Study on Strengthening Brand Relationships through Brand Image
Project/Area Number |
20K13632
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 07090:Commerce-related
|
Research Institution | University of Marketing and Distribution Sciences |
Principal Investigator |
HATO Masahiko 流通科学大学, 商学部, 教授 (50756640)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
|
Budget Amount *help |
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
|
Keywords | ブランド / ブランド・リレーションシップ / ブランド・イメージ / ブランドとの同一化 / ブランドとの結びつき / マーケティング / 消費者行動 / 同一化 |
Outline of Research at the Start |
本研究では、ブランド・イメージに着目して消費者とブランドとの関係性への理解を深めていく。そのなかで、様々あるブランド・イメージのなかでもどういった要素が特定の便益と強く結びついているのか、さらにはそれらの便益はいかにブランドとの関係性の強化に寄与するのかを解明する。ここでの発見はブランド研究のみならず、地域ブランド研究への応用も考えられ、企業のブランド管理や地域の活性化にも貢献することが期待できる。
|
Outline of Final Research Achievements |
This study provides a comprehensive review of brand image, exploring the concept, measurement, and impact of brand image on consumer purchasing behavior. By reviewing existing research, we examine the various perspectives on the impact of brand image on consumers. Additionally, we identify previously neglected negative aspects of brands, such as the degree of acceptance by new consumers, which is dependent on the congruence between the consumer's image and the brand.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の学術的な意義は、ブランド・イメージの重要性を改めて強調し、これまで議論されてきたブランド・イメージ研究を整理した点である。その結果、先行研究における課題 (多義性・測定尺度の不安定性) を明確にすることができた。 また、消費者が有するイメージとブランドが有するそれとの一体感に注目し、その程度の高低によって、新規の消費者を受容する態度に変化が見られることも明らかにしている。
|
Report
(4 results)
Research Products
(9 results)