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ブランドへの愛着形成過程システムに関する神経基盤の研究

Research Project

Project/Area Number 20K13633
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 07090:Commerce-related
Research InstitutionUniversity of Marketing and Distribution Sciences

Principal Investigator

綿貫 真也  流通科学大学, 商学部, 教授 (10844243)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords消費者神経科学 / メタアナリシス / ニューロマーケティング / ブランドリレーションシップ / ブランドエクイティ / ブランドラブ / ブランドへの愛着 / 機械学習 / 消費者脳神経科学 / 神経解読モデル
Outline of Research at the Start

ブランドへの愛着は、ブランドロイヤリティ構築にとって重要な要素であり、ブランドと消費者の情緒的な絆をさす。本研究の目的は、消費者におけるブランドへの愛着に関する顕在意識の活用から、潜在意識を明らかにし、本音に訴えかけるマーケティング戦略の策定を可能にすることを狙う。本研究の成果により、消費者の潜在意識が予測可能となることが期待されるだけでなく、意識的に意思の伝達が困難な障害を持つ消費者であっても、脳神経活動画像から、明確な意思表示をすることが可能となる方法の確立への寄与が期待される。

Outline of Annual Research Achievements

ブランドラブの神経基盤を明らかにするために,MRI実験の準備を行なった.本実験の実施に向けて,予備調査と予備実験を実施した.MRI被験者抽出のための予備調査は,Ahuvia et al.によるブランドラブリレーションシップ測定尺度に依拠して設計し,実施した.MRI実験適合者1000名から,参加許諾意思を示している300名程度の母集団を絞り,さらに,本研究の対象者条件(特定のブランドに愛着を抱いている人)に合致するMRI被験者を20名選考した.MRIの予備実験は,撮像パラーメタを決定するために,4名の被験者を使用して実施したが,撮像不良のために(脳構造画像にゴースト現象が発生した),再度,予備実験が必要であるとの結論を得た.

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

新型コロナ感染症により,被験者リクルーティング,実験箇所の確保が難しかったことが,影響している.

Strategy for Future Research Activity

実験が困難な中でも,実行可能であった被験者リクルーティングも完了しているので,MRIの撮影環境に問題がなければ,スムーズに進行すると考えられる.今後は,FMRI画像からブランドラブを抱いている被験者の脳賦活パターンの特徴を解析し,その脳賦活パターンとスクリーニングにて使用したAhuvia et al.によるブランドラブリレーションシップ測定尺度の関連性を解析し,機械学習によるデコーディングモデル(神経解読モデル)を開発する.

Report

(4 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2022 2021 2020

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 4 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] Neural substrates of brand equity: applying a quantitative meta-analytical method for neuroimage studies2022

    • Author(s)
      Watanuki Shinya、Akama Hiroyuki
    • Journal Title

      Heliyon

      Volume: 8 Issue: 6 Pages: e09702-e09702

    • DOI

      10.1016/j.heliyon.2022.e09702

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Neural mechanisms of brand love relationship dynamics: Is the development of brand love relationships the same as that of interpersonal romantic love relationships?2022

    • Author(s)
      Watanuki Shinya
    • Journal Title

      Frontiers in Neuroscience

      Volume: 16

    • DOI

      10.3389/fnins.2022.984647

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Watershed Brain Regions for Characterizing Brand Equity-Related Mental Processes2021

    • Author(s)
      Watanuki Shinya
    • Journal Title

      Brain Sciences

      Volume: 11 Issue: 12 Pages: 1619-1619

    • DOI

      10.3390/brainsci11121619

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Neural Substrates of Brand Love: An Activation Likelihood Estimation Meta-Analysis of Functional Neuroimaging Studies2020

    • Author(s)
      Shiny Watanuki and Hiroyuki Akama
    • Journal Title

      Frontiers in Neuroscience

      Volume: なし Pages: 534671-534671

    • DOI

      10.3389/fnins.2020.534671

    • NAID

      120007124438

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 非ブランド商品・サービスに関する脳賦活部位とその情報処理過程について2021

    • Author(s)
      綿貫 真也
    • Organizer
      日本マーケティング学会 マーケティングカンファレンス2021
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] データ駆動型メタアナリティック脳神経画像結合解析によるブランド・リレーションシップの情報処理過程の検討2020

    • Author(s)
      綿貫真也、赤間啓之
    • Organizer
      日本マーケティング学会 マーケティングカンファレンス2020
    • Related Report
      2020 Research-status Report

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Published: 2020-04-28   Modified: 2024-12-25  

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