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A study of the generation of value through the interaction between customer and service robot

Research Project

Project/Area Number 20K13634
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 07090:Commerce-related
Research InstitutionOkayama University of Science

Principal Investigator

Oyabu Akira  岡山理科大学, 経営学部, 教授 (00637275)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords価値生成 / サービス・ロボット / 顧客経験 / 直接的相互作用 / サービスロボット / 価値共創 / 相互作用
Outline of Research at the Start

本研究の目的は、顧客とサービスロボットとの相互作用に注目し、ロボットとの相互作用を通じて顧客の文脈価値がどのように生成され時間経過と共にどのように変化するのかを明らかにすることである。具体的には、顧客とサービスロボットはどのような相互作用をしているのか、その相互作用が顧客の価値生成にどのような影響を与えているのか、また従来のヒューマンアクターを通じた価値生成とどのように異なるのかという点について、インタビュー調査や観察調査を通して、価値生成プロセスを実証的に明らかにする。サービスロボットには、ホテル受付ロボットやコミュニケーションロボット、AI音声アシスタントなどが含まれる。

Outline of Final Research Achievements

In marketing research, little attention has been paid to the interaction between customers and robots. This study aimed to clarify how customer contextual values are generated through interaction with robots and how they change over time. This study comprised three distinct phases: (1) a theoretical investigation of value generation and service robots, (2) an empirical investigation of interaction with service robots and value generation, and (3) data analysis and theoretical considerations. Consequently, it was established that service robots have become an important actor in customers' value generation and that the role (value) of service robots as perceived by customers has evolved over time.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は,顧客の消費段階にサービスロボットが介入することによって,どの様な文脈価値がどの様に生成されるのかを明らかにしていく。マーケティング分野,特に顧客の価値生成に関する既存研究では,サービス・ロボットとの経験を取り上げるものが少なく,概念的研究が多い。その中で,既存研究を整理した上で質的研究を実施し,サービスロボットの役割を抽出できたことは,本研究の最大の学術的貢献となる。また,ロボット提供企業,ロボットを活用する店舗に対してヒアリングを実施し,サービス・ロボットを巡る成果及び課題について整理し,今後の研究課題について深く検討できたことは,実務的にも学術的にも意義のあるものとなった。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 5 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] Structural Equation Modeling for the Interplay Among Consumer Engagements with multiple engagement objects in consumer’s fashion2023

    • Author(s)
      Masahiro Kuroda, Akira Oyabu and Ryohei Takahashi
    • Journal Title

      Human Interface and the Management of Information. HCII 2023. Lecture Notes in Computer Science

      Volume: 14016 Pages: 114-126

    • DOI

      10.1007/978-3-031-35129-7_8

    • ISBN
      9783031351280, 9783031351297
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 価値共創マーケティングと文脈マネジメント2022

    • Author(s)
      大藪 亮
    • Journal Title

      DISTRIBUTION STUDIES

      Volume: 2022 Issue: 50 Pages: 1-13

    • DOI

      10.14904/jsds.2022.50_1

    • ISSN
      0914-9937, 1884-6092
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 世界文化遺産の維持および保全へのサードパーティ・エンゲージメント2022

    • Author(s)
      田口尚史, 大藪亮, 鷲見 哲男
    • Journal Title

      茨城キリスト教大学紀要 II.社会・自然科学

      Volume: 56 Pages: 125-138

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Value Co-Creation Marketing in the Age After-Corona and With-Corona:2021

    • Author(s)
      Muramatsu Junichi、Oyabu Akira、Miyawaki Yasunori、Zhang Jing
    • Journal Title

      Japan Marketing Journal

      Volume: 41 Issue: 1 Pages: 41-53

    • DOI

      10.7222/marketing.2021.031

    • NAID

      130008059265

    • ISSN
      0389-7265, 2188-1669
    • Year and Date
      2021-06-30
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 顧客の消費プロセスにおけるマーケティングに関する理論的検討2021

    • Author(s)
      大藪亮
    • Journal Title

      流通

      Volume: 48 Pages: 1-13

    • NAID

      40022673788

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 顧客の生活世界における価値創造とサービス・ロボットの役割2021

    • Author(s)
      大藪亮
    • Journal Title

      明大商学論叢

      Volume: 103 Pages: 33-46

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 世界文化遺産へのステークホルダー・エンゲージメント行動:サービス・ドミナント・ロジック・パースペクティブ2021

    • Author(s)
      田口尚史,大藪亮
    • Journal Title

      茨城キリスト教大学紀要

      Volume: 54 Pages: 153-166

    • NAID

      120006960654

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 価値共創におけるサービスプロバイダーのロジックに関する理論的検討2024

    • Author(s)
      大藪亮,渡辺圭史
    • Organizer
      サービス学会 第12回国内大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Third-Party Engagement Cycle : The Cases of UNESCO World Cultural Heritage Site Conservation Initiatives2023

    • Author(s)
      Taguchi Takashi, Oyabu Akira, Shoji Masahiro
    • Organizer
      The 8th Naples Forum on Service
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 顧客経験はビジネス書においてどのように語られているのか:システマティックレビューによる内容分析2022

    • Author(s)
      大藪亮, 洪恵彬
    • Organizer
      日本マーケティング学会カンファレンス2022
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 北欧学派におけるサービス・ロジックの展開2022

    • Author(s)
      大藪亮
    • Organizer
      日本流通学会 関東・甲信越部会 第3回 部会研究会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] ボランティア・エンゲージメントの世界文化遺産への適用2022

    • Author(s)
      田口尚史,大藪亮
    • Organizer
      日本マーケティング学会 第6回カスタマー・エンゲージメント研究報告会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] サービス研究における北欧学派のアプローチ2021

    • Author(s)
      大藪亮
    • Organizer
      サービス学会第9回国内大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 顧客の消費プロセスにおけるマーケティングに関する理論的検討2020

    • Author(s)
      大藪亮
    • Organizer
      日本流通学会第34回全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 価値共創マーケティングと文脈マネジメント:戸建住宅営業に関する質的研究2020

    • Author(s)
      大藪亮
    • Organizer
      日本マーケティング学会カンファレンス2020
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] サービス・ドミナント・ロジックの核心2021

    • Author(s)
      井上崇通
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      同文舘出版(株)
    • ISBN
      9784495650117
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 北欧学派のマーケティング研究2021

    • Author(s)
      村松潤一,大藪亮
    • Total Pages
      320
    • Publisher
      白桃書房
    • ISBN
      9784561662389
    • Related Report
      2020 Research-status Report

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Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

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