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Mechanism for Stabilizing Operating Profit by Managing Customer Relationships

Research Project

Project/Area Number 20K13652
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 07100:Accounting-related
Research InstitutionKanagawa University

Principal Investigator

Komura Ayuko  神奈川大学, 工学部, 助教 (40848529)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords顧客関係性 / 営業利益 / 利益の安定性 / 固定収益会計 / 安定性 / テキストマイニング
Outline of Research at the Start

管理会計領域において,営業利益安定化メカニズムの研究はこれまでほとんど取り組まれておらず,費用構成しか安定化要因として示されていないという限界がある。固定収益会計を中核理論として,質的・量的調査によって,営業利益安定化メカニズムを体系的にまとめることを目的とする。利益安定化という従来の管理会計にないが,安定経営や雇用の維持の要となるまったく新しい概念を世界に向けて発信する基盤となる。

Outline of Final Research Achievements

The main results of the study are as follows. First, using hotel company A as a research site, we found that there are fixed customers with stable profits and variable customers with unstable profits. Managing customer relationships can promote the stabilization of operating profits. Second, to increase customer satisfaction and loyalty to stabilize operating profit, we clarified satisfaction factors by text-mining reviews on travel information websites. Third, we demonstrated the usefulness of decision tree analysis to identify customer attributes and purchase attributes to promote migration among customer segments. Fourth, we determined mechanisms for motivating front-line employees in budgetary control.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究成果の学術的意義は,管理会計領域において,営業利益安定化メカニズムの研究はこれまでほとんど取り組まれておらず,費用構成しか安定化要因として示されていないという限界があったことに対し,顧客関係性管理によって営業利益を安定化することができることを示した点である.さらにホテル業A社をリサーチサイトとした質的・量的調査に基づく事例研究で得られた成果を基礎として,食品製造販売業B社や他の会社の事例を通して一般化妥当性を検証している.これらの結果は,利益安定化という従来の管理会計にないが,安定経営や雇用の維持の要となるまったく新しい概念を世界に向けて発信する基盤となる.

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (26 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (7 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 3 results) Presentation (19 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 1 results)

  • [Journal Article] The Mediation Effect of Work Motivation on the Relationship between Budgetary Goal Difficulty and Budget Performance2023

    • Author(s)
      小村 亜唯子、平井 裕久
    • Journal Title

      The Journal of Management Accounting, Japan

      Volume: 31 Issue: 1 Pages: 127-144

    • DOI

      10.24747/jma.31.1_127

    • ISSN
      0918-7863, 2434-0529
    • Year and Date
      2023-03-28
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    • Author(s)
      Tanaka Misato、Fukaya Yuri、Tsushima Runa、Nashiba Miyabi、Komura Ayuko、Suzuki Kenichi
    • Journal Title

      Japanese Management and International Studies: Sustainability Management and Network Management

      Volume: 20 Pages: 125-137

    • DOI

      10.1142/9789811272264_0009

    • ISBN
      9789811272257, 9789811272264
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    • Author(s)
      荒木 匠平、小村 亜唯子、平井 裕久
    • Journal Title

      Journal of Japan Industrial Management Association

      Volume: 73 Issue: 1 Pages: 15-26

    • DOI

      10.11221/jima.73.15

    • ISSN
      1342-2618, 2187-9079
    • Year and Date
      2022-04-15
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      Volume: - Pages: 3206-3207

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      小村亜唯子
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      Volume: - Pages: 1-208

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      Volume: - Issue: 1 Pages: 1-14

    • DOI

      10.1080/0965254x.2021.1881148

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    • Author(s)
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Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

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