• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Examining the ``inspiration'' experiences of teachers who participated in lesson study groups at other schools and the process of restructuring their practices.

Research Project

Project/Area Number 20K13840
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionYamagata University

Principal Investigator

Morita Tomoyuki  山形大学, 大学院教育実践研究科, 准教授 (70634236)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords教師の学び / 新人教師 / 授業研究会 / 学びの共同体 / ネットワーク / 専門職共同体 / 授業研究 / 触発 / 学校改革
Outline of Research at the Start

現在、学校内に限らず教職大学院や学校改革ネットワークへの参加など、複数のネットワーク上で展開する教師の学びの総括的システムデザインが求められており、校外における学びを「複製」ではなく「触発」による再構成に転換する鍵を明らかにすることは喫緊の課題である。
これまでの研究では、学校改革の持続を支える教師の学びについて、校内を対象にして蓄積されてきた一方で、校外の経験による教師の成長については十分に明らかにされていない。
本研究の目的は、学校の外側がどのように『触発』を生み、どのように教室実践の変革へとつながるのかを検討し、学校外における教師の学びの様相の一端を明らかにすることである。

Outline of Final Research Achievements

The outcomes of this study are as follows: Firstly, by organizing online research meetings, a platform for teachers to learn from each other was established. It became evident that connections with teachers outside of the school empower the reconstruction of one's classroom practices. Secondly, holding face-to-face teaching research meetings led to the empowerment of teachers' and principals' autonomy. The presence of external advisors, supervising officers, and participants from other schools created opportunities to explore possibilities and challenge oneself. Thirdly, the study was able to depict the reflective experiences during the novice period. Novices are constrained by "norms," which narrow the freedom of practice. Consequently, they are marginalized from the reflective style of creating their practice by observing the facts of children.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的位置の一つは、他校の教師とのつながりが、教室における教育実践の革新をエンパワーする可能性を示すことができたことにある。新型コロナ禍は、教師や校長の行為を不確実性の中で制限した。しかし、教育実践はそもそも根源的に不確実性をその特徴としている。不確実性と対峙するうえで、他校の教師とのオンラインでのつながり、また、対面での授業研究会での探り合いが重要であることを本研究は明らかにした。本研究は、今後の教育実践において、校内はもちろん、校外においても、互いにエンパワーするネットワークを構築することの重要性を示唆している。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2023 2022 2021

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 3 results)

  • [Journal Article] 教職大学院を修了した新人教師の「省察」経験:「子どもの事実認識」に着目して2023

    • Author(s)
      森田智幸,佐藤瑞紀
    • Journal Title

      日本教師教育学会年報

      Volume: 32 Pages: 173-185

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「探究と協同の学び」における「小さなやりとり」の機能 - 「学びのフォーラム小学校版」の事例検討 -2023

    • Author(s)
      森田智幸
    • Journal Title

      山形大学大学院教育実践研究科年報

      Volume: 13 Pages: 36-45

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Inquiry in a Jumping TaskFocusing on “Help Seeking” in “Exploratory Conversation”2023

    • Author(s)
      Tomoyuki Morita
    • Organizer
      The 10th International Conference of School as Learning Community
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 趣旨説明:授業研究会における「学びの事実の省察」の検討2022

    • Author(s)
      森田智幸
    • Organizer
      日本教育方法学会 第58回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 若手教師の一年間―軌範的跳躍に焦点をあてて―2022

    • Author(s)
      森田智幸
    • Organizer
      日本教育方法学会 第58回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Trajectory of Building up SLC in a High School in Yamagata : Changing “Group Activities” to Inquiry and Collaboration2022

    • Author(s)
      Tomoyuki Morita
    • Organizer
      The 9th International Conference of School as Learning Community
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 校長と教師の語りから探る授業研究会の意義2021

    • Author(s)
      森田智幸
    • Organizer
      日本教師教育学会第31回研究大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Sustaining school reform and learning innovation under COVID-19 situation - A case study on Yamagata SLC Network -2021

    • Author(s)
      Tomoyuki Morita
    • Organizer
      The eighth International Conference for the School as Learning Community
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi