Project/Area Number |
20K13840
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 09010:Education-related
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Research Institution | Yamagata University |
Principal Investigator |
Morita Tomoyuki 山形大学, 大学院教育実践研究科, 准教授 (70634236)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
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Keywords | 教師の学び / 新人教師 / 授業研究会 / 学びの共同体 / ネットワーク / 専門職共同体 / 授業研究 / 触発 / 学校改革 |
Outline of Research at the Start |
現在、学校内に限らず教職大学院や学校改革ネットワークへの参加など、複数のネットワーク上で展開する教師の学びの総括的システムデザインが求められており、校外における学びを「複製」ではなく「触発」による再構成に転換する鍵を明らかにすることは喫緊の課題である。 これまでの研究では、学校改革の持続を支える教師の学びについて、校内を対象にして蓄積されてきた一方で、校外の経験による教師の成長については十分に明らかにされていない。 本研究の目的は、学校の外側がどのように『触発』を生み、どのように教室実践の変革へとつながるのかを検討し、学校外における教師の学びの様相の一端を明らかにすることである。
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Outline of Final Research Achievements |
The outcomes of this study are as follows: Firstly, by organizing online research meetings, a platform for teachers to learn from each other was established. It became evident that connections with teachers outside of the school empower the reconstruction of one's classroom practices. Secondly, holding face-to-face teaching research meetings led to the empowerment of teachers' and principals' autonomy. The presence of external advisors, supervising officers, and participants from other schools created opportunities to explore possibilities and challenge oneself. Thirdly, the study was able to depict the reflective experiences during the novice period. Novices are constrained by "norms," which narrow the freedom of practice. Consequently, they are marginalized from the reflective style of creating their practice by observing the facts of children.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の学術的位置の一つは、他校の教師とのつながりが、教室における教育実践の革新をエンパワーする可能性を示すことができたことにある。新型コロナ禍は、教師や校長の行為を不確実性の中で制限した。しかし、教育実践はそもそも根源的に不確実性をその特徴としている。不確実性と対峙するうえで、他校の教師とのオンラインでのつながり、また、対面での授業研究会での探り合いが重要であることを本研究は明らかにした。本研究は、今後の教育実践において、校内はもちろん、校外においても、互いにエンパワーするネットワークを構築することの重要性を示唆している。
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