• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Thinking and Discussing in Moral Education: From the Perspective of Dialogical Philosophy

Research Project

Project/Area Number 20K13842
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionKanazawa University

Principal Investigator

Hiraishi Koki  金沢大学, 学校教育系, 准教授 (00786626)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords道徳教育 / 教育哲学 / 哲学対話 / 批判的思考 / 対話哲学 / 対話 / レヴィナス / ローゼンツヴァイク / タクト / 道徳 / 歓待 / デリダ / ベンスーサン / ユダヤ思想 / 思考 / 他者
Outline of Research at the Start

本研究は、「特別の教科」となった道徳教育の核心的コンセプトである「考え、議論する道徳」の理論的な基礎づけを企図するものである。道徳の教科化は、主体的な内省や言語活動を新たに重視することで、従来の道徳教育からの質的転換を目指すものであった。しかし、「考え、議論する道徳」という標語だけが内実を問われることなく独り歩きしているきらいがある。こうした現状をまえに、本研究は、「思考」・「他者」・「対話」という三つの観点から「考え、議論する道徳」に対する原理的かつ統一的な理解を提示し、これからの道徳教育に対する理論的基盤を提供しようと試みる。

Outline of Final Research Achievements

This study aims to establish a theoretical basis for the core concept of new moral education in Japan, namely, "moral education through thinking and discussion”. Although there is already a certain amount of research on the methodology of moral education, the philosophical meaning of the motto "moral education through thinking and discussion" has not yet been sufficiently clarified. This study builds a theoretical foundation for future moral education by clarifying the relationship between moral education and "thinking", "others" and "dialogue", and makes solid practical suggestions and proposals supported by this foundation.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

教科化後の道徳教育については、授業実践上の教育方法論や技術論の観点からすでに一定程度研究が進められてきているものの、肝心の「考え、議論する道徳」という根幹のコンセプトについては内実が深く吟味されることなく標語として消費されている現状がある。本研究は、人間の道徳性と思考との連関や道徳的価値の理解の深化と対話との関係などについて徹底した理論的検討を行うことで、従来の研究の重要な欠落部を補うものである。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2022 2021

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 2 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] フーコーの自己形成論――「はじまり」の問題を中心に2022

    • Author(s)
      平石晃樹
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 31 Pages: 29-34

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The Revival of Moral Education in Post-War Japan2021

    • Author(s)
      Koki HIRAISHI
    • Journal Title

      金沢大学人間社会研究域学校教育系紀要

      Volume: 13 Pages: 200-202

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] School as a Place of Im-possible Hospitality: From a Derridean Perspective2022

    • Author(s)
      平石晃樹
    • Organizer
      Philosophy of Education Society of Australia 50th Anniversary Conference
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] タクトを超えて ――ヴァン=マーネン、レヴィナス、道徳教育2022

    • Author(s)
      平石晃樹
    • Organizer
      レヴィナス協会第5回大会 シンポジウム「教育と対話 レヴィナスとローゼンツヴァイクから出発して」
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] レヴィナスの「方法」と「援用」――安喰勇平『レヴィナスと教育学――他者をめぐる教育学の語りを問い直す』によせて2022

    • Author(s)
      平石晃樹
    • Organizer
      安喰勇平『レヴィナスと教育学――他者をめぐる教育学の語りを問い直す』合評会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 被造性・繁殖性・分離 ――中真生『生殖する人間の哲学――「母性」と血縁を問いなおす』によせて2022

    • Author(s)
      平石晃樹
    • Organizer
      レヴィナス協会主催 中真生『生殖する人間の哲学――「母性」と血縁を問いなおす』合評会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 「よく被らなくてはならない」――『教育学のパトス論的転回』から出発して2021

    • Author(s)
      平石晃樹
    • Organizer
      日本教育学会近畿地区 オンライン企画「『教育学のパトス論的転回』を読む」
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] BildなきBildung、あるいは「生き様」のエートス――フーコーの自己形成論をめぐって2021

    • Author(s)
      平石晃樹
    • Organizer
      教育思想史学会第31回大会 フォーラム「近代教育批判以後の主体性――後期フーコーにおける「プラトニズムのパラドックス」を中心に」
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] レヴィナス読本2022

    • Author(s)
      レヴィナス協会(平石晃樹「レヴィナスと教育」(pp.227-234)、「傷つきやすさ/可傷性」(pp.58-60)、「『困難な自由』」(pp.114-118)、「『超越・外傷・神曲』/『レヴィナス・コレクション』」(pp.145-147))
    • Total Pages
      352
    • Publisher
      法政大学出版局
    • ISBN
      4588151282
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 個と普遍2022

    • Author(s)
      杉村 靖彦、渡名喜 庸哲、長坂 真澄
    • Total Pages
      422
    • Publisher
      法政大学出版局
    • ISBN
      4588151223
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi