• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research about theory and practice of cosmopolitan education based on geographical space and place

Research Project

Project/Area Number 20K13844
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionKyoto University

Principal Investigator

Hirose Yuzo  京都大学, 教育学研究科, 准教授 (50739852)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Discontinued (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords世界市民 / 地理 / 空間 / 信頼 / 人間関係 / 世界市民的教育 / 人間形成 / オルタナティブ教育 / 旅 / ケイパビリティ / 宇宙 / ヌスバウム / 地理的信頼 / 地理的空間 / 場所 / 植物
Outline of Research at the Start

環境問題やテロ・戦争など、国境を越えた危機的状況に対峙するためには、地域的多様性を保持しつつその地域の限定を超えた、世界市民的教育の解明と構築が急務である。しかし世界市民的教育は、普遍性か特殊性かという二項対立的な前提から研究が進められ、両者を内包する実践の構築もなされていない。それに対して、本研究は、世界がそもそも空間と場所を前提にしているところに注目し、空間と場所自体が静的ではなく動的なダイナミズムに満ちており、そこでの空間・場所の変容自体の考察を通して、人間同士の関係、また人間と動物・植物・事物との関係を、複層性を備えた信頼と共生と捉えて、世界市民的教育の核心的契機として打ち出す。

Outline of Final Research Achievements

Cosmopolitan education is usually identified with an education which indoctrinates universal values and human rights. On the contrary, this research project attempted to clarify a geographical and rich space as the fundamental matrix of cosmopolitan education, for we can enjoy whole world through experiencing such geographical concrete but essential space. Concretely, I unraveled the nature of trust, which embodied the core of human relationships. Trust does not lie in an individual temperament or characters, but the space where individual lives, experiences, dwells and believes. Through this investigation, I proposed that cosmopolitan education and human formation should be based on space in this world.
New cosmopolitan education, which emphasizes dialogue and critical thinking, should also pay attention to this space we exactly live in.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

地球環境問題や戦争といった、国境を超えた問題に対処する教育を考えるにあたり、世界市民的教育は、極めて重要な意義を有している。しかしながら、世界市民的教育は、(1)西洋中心主義的な普遍的教育、(2)新自由主義的な資本主義に加担するグローバル教育、として批判に晒され、その内実や意義が十分に検討されていないという現状にある。このような状況において、世界市民的教育の理論的内実を十分に解明することが不可欠となる。本研究では、空間というものの重要さを解明することを通して、上記の2つの批判のいずれにもあたらない世界市民的教育の意義を明らかにし、より実行力のある実践を提起する基盤を構築した。

Report

(4 results)
  • 2023 Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] The Spatial Nature of Trust in Cosmopolitan Education2023

    • Author(s)
      Yuzo Hirose
    • Journal Title

      Philosophical Inquiry in Education

      Volume: 30 (1) Pages: 43-55

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Innerhalb und jenseits des Raums: Kosmopolitische Erziehung im Spiegel der deutschen und japanischen Erziehungsphilosophie neu gedacht2023

    • Author(s)
      Yuzo Hirose
    • Journal Title

      Vierteljahrsschrift fuer Wissenschaftliche Paedagogik

      Volume: 99 (2) Pages: 164-179

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 最近10年間の日本における教育発展の現状2021

    • Author(s)
      広瀬悠三
    • Journal Title

      現代日本の教育改革

      Volume: 1 Pages: 1-11

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Beyond Banal Cosmopolitanism: Rethinking Cosmopolitan Education2023

    • Author(s)
      Yuzo Hirose
    • Organizer
      The 4th Workshop on Educational Research of the Faculty of Educational Sciences and Psychology, Technical University Dortmund and the Faculty and Graduate School of Education, Kyoto University
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 世界市民的教育の空間を考究する―境界の内で/ 境界を越えて2022

    • Author(s)
      広瀬悠三
    • Organizer
      教育哲学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Beyond the dichotomy between universalism and particularism: Cosmopolitan geography education2022

    • Author(s)
      Yuzo Hirose
    • Organizer
      Deutsche Gesellschaft fuer Erziehungswissenschaft 28th Conference
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Moral Trust for Cosmopolitan Education2021

    • Author(s)
      Yuzo Hirose
    • Organizer
      Association for Moral Education 47th Annual Conference
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 地理教育における教員養成の教育哲学的意味ーケイパビリティの創出がもたらすもの2021

    • Author(s)
      広瀬悠三
    • Organizer
      日本地理学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Geographical Trust for Constructing a Sustainable Developmental Society2020

    • Author(s)
      Yuzo Hirose
    • Organizer
      Association for Moral Education 46th Annual Conference
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 検証 日本の教育改革2021

    • Author(s)
      南部広孝編
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      学事出版
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 社会科教育へのケイパビリティ・アプローチ:知識,カリキュラム,教員養成2021

    • Author(s)
      志村喬(編)
    • Total Pages
      233
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      9784759923698
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] シュタイナー教育100年―80カ国の人々を魅了する教育の宝庫2020

    • Author(s)
      広瀬俊雄・遠藤孝夫・池内耕作・広瀬綾子(編)
    • Total Pages
      284
    • Publisher
      昭和堂
    • ISBN
      9784812219317
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi