• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Rethinking manufacturing learnig from the petagogical perspective

Research Project

Project/Area Number 20K13867
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionMuroran Institute of Technology

Principal Investigator

ACHIRA YOHEI  室蘭工業大学, 大学院工学研究科, 准教授 (00754722)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Discontinued (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2023: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords技術 / ものづくり / 地域 / 生活 / 職業 / 狩猟 / 人間性 / たたら製鉄 / 炉前工 / 軍需 / 平和 / 生活教育 / 社会教育 / 暮らし / 第4次産業革命 / 小たたら製鉄 / 技術生活史 / 科学 / 技術学習 / 生活技術 / からだ / 教養 / 拒否 / Society5.0
Outline of Research at the Start

内閣府から第5期科学技術基本計画が提示されて以降、Society5.0の概念の普及が進んでいる。実際に、技術的な実装も進んでいる。Society5.0時代がどういう時代になり、そこで生き抜くにはどうしたらいいのか、識者による見解の提示は出版やメディアを通して行われているものの、一方で、その変化に対する批判的見方も含め、国民ひとりひとりが判断していくための、技術に関する民衆的教養がいかにあるべきかの議論は、あまり進んでいない。社会教育研究の視点から検討する。

Outline of Final Research Achievements

The research results of this grant were to open up experiential learning related to manufacturing to a continuum with local livelihoods and corporate society, rather than keeping it as an on-site experience relatively independent from daily life.
For example, by conducting a small tatara iron manufacturing operation under the guidance of a person who has worked at a local iron manufacturing company for many years, the students were able to experience the craftsmanship of manufacturing and learn to think about safety, teamwork, and being a professional in the workplace as an integral part of their learning.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

AIの活躍する社会をめぐる政策的な発信では、「勘」のデータ化が推奨されている。このような動向下でもう一度、手でものをつくること、そしてそこに含まれる「勘」の意義、およびその学習的可能性を、人権感覚の醸成や技術開発の方向性を見通す学習の観点から、社会教育学の知見に基づいて問い直した。

Report

(4 results)
  • 2023 Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (2 results)

All 2023 2020

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (1 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 工業単科大学・低年次教養科目における小たたら製鉄学習2023

    • Author(s)
      阿知良洋平 田湯善章
    • Journal Title

      技術教育研究

      Volume: 82 Pages: 49-56

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 平和学習において技術をとらえる意味2020

    • Author(s)
      阿知良洋平
    • Organizer
      日本平和学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi