• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Construction of Learning Theory and Instructional Method of Inquiry-Based Learning in Living Environment Studies Utilizing Learning Theory and Practice of Inquiry-Based Learning for K-2 in America

Research Project

Project/Area Number 20K13869
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionAichi University of Education

Principal Investigator

Nishino Yuichiro  愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (00850398)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords生活科 / プロジェクト・アプローチ / J.L.メリアム / ミズーリ大学附属初等学校 / アメリカ教育 / 探究 / 低学年 / J. L. メリアム / アメリカ / 新教育 / 進歩主義教育 / Junius L. Meriam / 子ども中心 / 幼児期
Outline of Research at the Start

アメリカでは、幼児期から低学年期(K-2)における探究型学習についての研究が多くされており、その時期の子供たちの探究による学習効果を分析し、理論化するに至っている。本研究は、アメリカのK-2における探究型学習の理論と実践を解明し、その要素を我が国の生活科学習に援用して「生活科探究的学習理論」と、その指導法を確立することを目的とする。

Outline of Final Research Achievements

In 2021, I investigated the actual state of inquiry-based learning by children in early childhood (up to age 8) in the U.S. The results were published in The Japanese Journal of Education for Living Environment Studies and Integrated Studies. In 2021, we focused on (1) clarifying the genealogy of the theory and practice of inquiry in the early grades and (2) clarifying the theoretical basis for the importance of inquiry in the early grades in the project approach practiced in the U.S. The results of (1) were published in the journal of the American Educational Association for The results of (1) were published in American Educational Research, and those of (2) were included in the book; Living Environment Studies in the Age of Qualities and Abilities: Intelligent, Social, and Emotional Perspectives (Sankeisha), published in 2022.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまで、生活科における探究についての理論基盤についてはあまり論じて来られなかった。本研究においては、生活科探究的学習理論を構築するための知見をプロジェクト・アプローチや新教育の動向より得ることができた。生活科は他教科と異なり、親学問がないことについてよく批判される。しかし、本研究成果において、盤石な理論的基盤を有するプロジェクト・アプローチと特質が類似しているということが明らかになったことにより、生活科の意義をプロジェクト・アプローチの理論や実践を媒体として問い直す機会を獲得したといえるのではないか。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 7 results,  Open Access: 4 results) Presentation (8 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] ミズーリ大学附属初等学校における領域「観察」に関する研究 メリアムによる理論基盤構築の解明と教師の実践分析2023

    • Author(s)
      西野雄一郎
    • Journal Title

      教科開発学論集

      Volume: 11 Pages: 65-74

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] J. L. メリアムのミズーリ大学附属初等学校におけるカリキュラム開発 教科「物語」に着目して2022

    • Author(s)
      西野雄一郎
    • Journal Title

      アメリカ教育研究

      Volume: 32 Pages: 74-96

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] プロジェクト・アプローチの歴史的変遷に関する研究―二項対立の枠組みを乗り越えるアプローチの事例検討―2022

    • Author(s)
      西野雄一郎
    • Journal Title

      生活科・総合的学習研究

      Volume: 18 Pages: 41-48

    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Research-status Report
  • [Journal Article] J.L.メリアムのミズーリ大学附属初等学校におけるカリキュラム開発 ―「手仕事」に着目して―2022

    • Author(s)
      西野雄一郎
    • Journal Title

      愛知教育大学教職キャリアセンター紀要

      Volume: 7 Pages: 95-102

    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] J.L.メリアムのミズーリ大学附属初等学校におけるカリキュラム開発 ―教科「物語」に着目して―2022

    • Author(s)
      西野雄一郎
    • Journal Title

      アメリカ教育研究

      Volume: 32 Pages: 74-96

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 幼児期における「協同性」の生活科学習への接続に関する研究 : プロジェクト・アプローチにおける「協同性」からの示唆を生かして2021

    • Author(s)
      西野 雄一郎
    • Journal Title

      せいかつか&そうごう

      Volume: 28 Pages: 50-61

    • NAID

      40022531721

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ミズーリ大学附属初等学校におけるJ.L.メリアムの実験に至る問題意識2021

    • Author(s)
      西野 雄一郎
    • Journal Title

      愛知教育大学研究報告. 教育科学編

      Volume: 70 Pages: 1-8

    • NAID

      120007008289

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] J.L.メリアムによる伝統的カリキュラムへの批判2021

    • Author(s)
      西野 雄一郎
    • Journal Title

      愛知教育大学教職キャリアセンター紀要

      Volume: 6 Pages: 1-8

    • NAID

      120007031551

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] J.L.メリアムによるミズーリ大学附属初等学校における実験-領域「遊び」についての研究2022

    • Author(s)
      西野雄一郎
    • Organizer
      アメリカ教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] J.L.メリアムによるミズーリ大学附属初等学校におけるカリキュラム開発に関する研究 ―「手仕事」に着目して―2022

    • Author(s)
      西野雄一郎
    • Organizer
      日本生活科・総合的学習教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] J.L.メリアムの伝統的なカリキュラム批判に関する検討 ―バグリーの形式陶冶に関する見解との比較を通して―2021

    • Author(s)
      西野雄一郎
    • Organizer
      日本生活科・総合的学習教育学会全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 社会的効率主義とJ.L.メリアムとの関係性2021

    • Author(s)
      西野雄一郎
    • Organizer
      日本カリキュラム学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] J.L.メリアムのカリキュラム実践へのデューイの影響2021

    • Author(s)
      西野雄一郎
    • Organizer
      日本デューイ学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] メリアム実験学校の領域「観察」に関する研究2020

    • Author(s)
      西野 雄一郎
    • Organizer
      日本カリキュラム学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] メリアムのミズーリ大学附属初等学校におけるカリキュラム実践―学科「物語」に着目して―2020

    • Author(s)
      西野 雄一郎
    • Organizer
      アメリカ教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児期の探究的な活動を促進する環境構成に関する研究2020

    • Author(s)
      西野 雄一郎
    • Organizer
      日本生活科・総合的学習教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 資質・能力時代の生活科 知性と社会性と情動のパースペクティブ2023

    • Author(s)
      中野真志・西野雄一郎
    • Total Pages
      189
    • Publisher
      三恵社
    • ISBN
      9784866936857
    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi