• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on the evaluation and professional development systems for school principals in the United States

Research Project

Project/Area Number 20K13876
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionUniversity of the Ryukyus

Principal Investigator

Shibata Satoshi  琉球大学, 地域連携推進機構 地域共創企画室, 准教授 (40721882)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords学校管理職 / アメリカ合衆国 / 評価制度 / 職能成長 / 評価 / 教育政策 / 米国
Outline of Research at the Start

本研究は、米国における校長の資質・力量概念の変容とそれに伴う評価制度や職能成長システムの動態を、学力テストと厳格なアカウンタビリティに基づく連邦主導の改革の展開において明らかにすることを目的とする。
具体的には、第一に、1980年代以降の連邦政策で校長に必要とされてきた資質・力量概念の変遷を明らかにする。第二に、連邦政策を契機として各州で進展する校長の評価制度構築の動態と課題を明らかにする。第三に、評価制度と連動する職能成長システムの実態を明らかにし、資質・力量概念の変容との関係を分析する。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to clarify the transformation of the school administrator preparation and evaluation system in the United States in the development of federal-led reform. Some research results are below. The first is that while a federal policy calls for an evaluation system that emphasizes the student's academic achievement, from the standpoint of a professional organization, a flexible system based on diverse indicators aiming for professional development. The Second is that following the federal policy, some states introduce an evaluation system that use student academic achievement as a main indicator and use it for not only professional development, but also consideration of personnel decisions including transfer, salary and dismissal of principal. In addition, the securing of new principal is supported by various preparation systems.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

米国の校長をめぐる制度や施策を対象とする我が国の研究の多くは、校長免許状等の資格制度、大学院等での養成制度、学校経営における校長の役割分析を中心に行われてきた。本研究が明らかにした養成・採用後の校長の評価や職能成長の制度的な特質は、これまでの校長職をめぐる政策的・制度的な研究に新たな知見を加えるとともに、さらなる研究課題の創出に寄与するものである。
我が国における今後の校長などの学校管理職の人材確保、キャリアの多様化・長期化を見据えるならば、任用後の評価や育成のあり方は重要な検討事項であり、本研究はそうした制度設計に向けた議論の素材や分析視角を提供するものである。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2023 2020

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 「学び直し」推進政策の展開と特徴2023

    • Author(s)
      柴田聡史
    • Journal Title

      日本教育制度学会紀要ー教育制度学研究の成果と展望ー

      Volume: 特別号 Pages: 168-184

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Book] 日本の教師のウェルビーイングと制度的保障2023

    • Author(s)
      本図愛実
    • Total Pages
      182
    • Publisher
      ジダイ社
    • ISBN
      9784909124579
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 日本型公教育の再検討2020

    • Author(s)
      大桃 敏行、背戸 博史
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      岩波書店
    • ISBN
      9784000614122
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi