• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Research of Teachers' Professionality in the "Assessment" and "Evaluation" of Collaborative Learning

Research Project

Project/Area Number 20K13881
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionDaito Bunka University

Principal Investigator

児玉 佳一  大東文化大学, 文学部, 准教授 (30824776)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords協働学習 / 教師の専門性 / Evaluation / Assessment / 即興的思考 / Professional Vision
Outline of Research at the Start

本研究の目的は,協働学習において教師が行う学習中の評価(assessment)と学習後の評価(evaluation)に着目し,「評価」に対する教師の専門性を明らかにすることである。そのために,小学校教師を対象に以下について検討する。
1:協働学習に対して教師が抱く「評価」の困難さ
2:協働学習中のグループ介入に対する即興的思考過程(グループ間評価の実践知)
3:協働学習中におけるグループ内活動に対する即興的思考過程(グループ内評価の実践知)
4:協働学習後におけるまとめ活動の運営過程の実践知
上記の点の解明を通して,実践現場に対する協働学習への評価についての方法論的視点の提供を目指す。

Outline of Annual Research Achievements

今年度は家庭にかかわる事情もあり、前年度からの計画通りに研究を進めることができなかったが、実験調査に関わる準備とフィールドワークを継続することができた。また、教員に対する面接調査も行った。協働学習における評価として、即興的に対話の質を捉える難しさやグループに介入するタイミングの見極めの難しさが語られた。
また、以前より取得していたデータを基に投稿した、「場面想定法を用いたグループ学習場面に対する小学校教師のモニタリングとサポートの検討―実践経験と学習観に着目して」(『教師学研究』26巻,査読付き)が掲載された。本論文では、教師のグループ学習に関するモニタリングコンピテンシーとサポートコンピテンシーについて、場面想定課題を用いて調査しており、グループに対する評価は“学習内容の理解”<“友人との交流”<“学習への参加”の順に目標が重要視されていることなどが示された。その他、現在学術誌に1件投稿中である。また、本研究課題とは異なるが、1本の紀要掲載および2回の学会発表を行った。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

4: Progress in research has been delayed.

Reason

前年度同様に家庭の事情もあり、本研究課題へのエフォートを削減せざるを得なかった。そのため、期間の延長申請を行い、本研究の完遂を目指す。

Strategy for Future Research Activity

実験刺激の完成とweb調査の実施が今後の主要な研究計画となる。その際、実験計画及び分析方法として直交化によるコンジョイント分析に着目している。また、先行調査では十分な分析がされていない、Professional Visionにおける「記述(Description)」の側面のみが取り上げられているが、「説明(Explanation)」や「予測(Prediction)」の側面にも着目してデータを収集する。また、取得済みデータの論文化および投稿を進める。

Report

(4 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 6 results) Presentation (6 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] Elementary School Teachers’ Monitoring and Support for Students’ Learning in Group Learning Situations Using a Vignette-Based Simulation Task: Focusing on Teaching Experiences and Beliefs About Learning2023

    • Author(s)
      児玉 佳一
    • Journal Title

      Japan Bulletin of Educators for Human Development

      Volume: 26 Issue: 2 Pages: 31-42

    • DOI

      10.20590/jaehd.26.2_31

    • ISSN
      1349-7391, 2424-1598
    • Year and Date
      2023-09-28
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Teacher-training students’ recognition of the teacher employment examination: Comparing “recognition as a system” and “recognition for me”2023

    • Author(s)
      Keiichi Kodama
    • Journal Title

      Journal of Center for Teacher Development and Educational Research, Daito Bunka University

      Volume: 8 Pages: 21-29

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 協働的な学習における教師についての研究動向 ―『International Journal of Educational Research』誌の特集を踏まえて2023

    • Author(s)
      児玉佳一
    • Journal Title

      大東文化大学紀要(社会科学)

      Volume: 61 Pages: 89-106

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ある初任教師の協働学習に対する専門性発達の過程―ナラティヴ・アプローチによる検討2022

    • Author(s)
      児玉佳一
    • Journal Title

      大東文化大学教職課程センター紀要

      Volume: 7 Pages: 17-28

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 協働学習における小学校教師の専門性の検討―実践的知識を中心に2022

    • Author(s)
      児玉佳一
    • Journal Title

      東京大学教育学研究科博士論文

      Pages: 1-339

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] How Has Japanese Students' Belief in Cooperation Changed Over the Past 10 Years?2021

    • Author(s)
      児玉 佳一
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 45 Issue: Suppl. Pages: 221-224

    • DOI

      10.15077/jjet.S45106

    • NAID

      130008151188

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2021-12-20
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] How can practicality be treated in the teacher-training course “Development and Learning”?2020

    • Author(s)
      Keiichi KODAMA
    • Journal Title

      Journal of Center for Teacher Development and Educational Research, Daito Bunka University

      Volume: 5 Pages: 15-24

    • NAID

      120007165626

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 教職課程学生のグループ学習に対する認識の発達的変化 ―ライフラインメソッドを援用した小学校から大学までの回顧的検討2024

    • Author(s)
      児玉佳一
    • Organizer
      日本発達心理学会第35回
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] 教職課程学生における体罰容認的態度と公正世界信念の関連2024

    • Author(s)
      児玉佳一
    • Organizer
      日本教師学学会第25回大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] 教職課程学生の教員採用試験に対する認識―“制度としての認識”と“自分にとっての認識”の比較2022

    • Author(s)
      児玉佳一
    • Organizer
      日本教師学学会第24回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 学習形態の移行における教師の即興的思考(話題提供)2021

    • Author(s)
      児玉佳一
    • Organizer
      日本教育心理学会第63回総会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 学習形態の移行における教師の即興的思考2021

    • Author(s)
      児玉佳一
    • Organizer
      日本教育心理学会第62回総会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] グループ学習に対する不安と心理的・環境的要因の関連―教科と校種に着目して2020

    • Author(s)
      児玉佳一
    • Organizer
      日本教育心理学会第62回総会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 教育の方法・技術とICT(やさしく学ぶ教職課程)2022

    • Author(s)
      古賀毅・高橋優(編), 児玉佳一, 他10名
    • Total Pages
      133
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762031953
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 教師と学生が知っておくべき教育方法論・ICT活用(分担執筆:教授・学習デザイン)2022

    • Author(s)
      武田明典・村瀬公胤(編)・児玉佳一他18名
    • Total Pages
      145
    • Publisher
      北樹出版
    • ISBN
      9784779306761
    • Related Report
      2022 Research-status Report 2021 Research-status Report
  • [Book] これからの教師研究―20の事例にみる教師研究方法論(分担執筆:グループ学習中における教師の子どもへの支援―授業観察とインタビューによる教師のモニタリングとサポートの検討)2021

    • Author(s)
      秋田喜代美・藤江康彦(編)・児玉佳一他21名
    • Total Pages
      322
    • Publisher
      東京図書
    • ISBN
      9784489023620
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 教育心理学(やさしく学ぶ教職課程)2020

    • Author(s)
      児玉 佳一(編)
    • Total Pages
      168
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762029721
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi