• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study of Practical Vocational Education at the Higher Education Level: A Survey of Vocational Practice Specialized Courses at Specialized Training College

Research Project

Project/Area Number 20K13882
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionKyoto Prefectural University (2021-2023)
Tokai University (2020)

Principal Investigator

Takimoto Chika  京都府立大学, 公共政策学部, 准教授 (10585011)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2023: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords専門学校 / 専門職大学 / 専修学校 / 職業教育 / 青年期教育 / 職業実践専門課程 / 高等教育 / 職業実践的教育 / 学校から職業への移行 / キャリア教育 / 高等教育における職業教育
Outline of Research at the Start

本研究では、大学を含めた高等教育段階において重視されつつある「職業実践的」な教育の特徴や性質などを明らかにすることを目指し、すでに「職業実践的」な教育が行われているとされる専門学校の職業実践専門課程を対象としたアンケート調査及びインタビュー調査を行う。調査では、制度や政策上の概念が実際の教育にどのように実現されているのかを明らかにすることを重視し、昨今の高等教育政策の方向性に対する示唆を得たい。

Outline of Final Research Achievements

This study aims to elucidate the reality of the newly established "framework specialized in vocational practical education" at the higher education level by conducting a survey on the vocational practical specialized courses at Specialized Training College. These courses strive to ensure vocational practicality through the organization of curricula in collaboration with businesses and industries. However, the survey revealed that this strengthened collaboration with businesses and industries leads to an increased emphasis on acquiring non-cognitive skills such as attitudes and behaviors rather than specialized knowledge and skills. Regarding educational content, it was found that while there is a focus on field-oriented content, there is no significant increase in the emphasis on individual instruction or group activities within the school.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究成果の学術的な意義は、職業実践的な教育に特化した枠組みにおいて重視される企業・業界との連携強化が、専門的な知識・技能よりも、態度や姿勢など一般的な力量(本研究ではコンピテンスとした)の獲得を促すことにつながることを解明した点である。コンピテンスの獲得は従来の大学教育でも可能であるとも解釈でき、「職業実践的な教育に特化した枠組み」で育成が目指されるコンピテンスとどのように異なるのか、新たな研究課題を提示したことも、本研究の成果である。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2024 2022 2021 2020

All Journal Article (5 results) (of which Open Access: 3 results) Presentation (5 results) (of which Invited: 2 results)

  • [Journal Article] 高等教育段階における職業実践的教育の調査研究 : 専門学校職業実践専門課程における企業等との連携と職業教育のコンピテンシー化2022

    • Author(s)
      瀧本知加
    • Journal Title

      京都府立大学学術報告. 公共政策

      Volume: 14 Pages: 283-200

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Specialized Training College as Youth Education Institutions2022

    • Author(s)
      瀧本 知加
    • Journal Title

      Keishin Journal of Life and Health

      Volume: 6 Issue: 2 Pages: 1-12

    • DOI

      10.24759/vetrdi.6.2_1

    • ISSN
      2432-6240, 2434-1223
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 専門学校における職業教育とキャリア教育 : コンピテンシー・ベースドの職業教育の観点から2022

    • Author(s)
      瀧本知加
    • Journal Title

      福祉社会研究

      Volume: 22 Pages: 33-47

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 若手研究者部会 活動報告 : 交流会企画「コロナ下における職業教育実践・研究の現在とこれから」を中心に2022

    • Author(s)
      瀧本知加、柴沼俊輔、水田真理
    • Journal Title

      職業教育学研究

      Volume: 52(1) Pages: 53-55

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 専門学校教員の専門性に関する一考察 : 専門学校教育における教員の役割に注目して2021

    • Author(s)
      瀧本知加
    • Journal Title

      京都府立大学学術報告. 公共政策

      Volume: 13 Pages: 19-33

    • NAID

      40022813637

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 大学生活から職業生活への移行ー教育福祉の観点からみた青年期職業教育機関としての大学2024

    • Author(s)
      瀧本知加
    • Organizer
      大学評価学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 日本における非大学型高等教育 における職業教育の現状と課題2024

    • Author(s)
      瀧本知加
    • Organizer
      NPO法人学習開発研究所 セミナー「働くことを学ぶー修業学習と職業陶冶(VPET)の国際化」
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 専門学校における職業実践的教育に関する調査研究 ―企業との連携と職業教育のコンピテンシー志向の関係に着目して ―2022

    • Author(s)
      瀧本知加
    • Organizer
      日本教育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 専門学校における職業教育のキャリア教育ーコンピテンシー・ベースドな職業教育の実態と課題をめぐってー2021

    • Author(s)
      瀧本知加
    • Organizer
      日本キャリア教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 専門学校教員のライフストーリー研究― 資格教育分野の教員を対象として―2020

    • Author(s)
      瀧本知加
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi