• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Rethinking of Methodology of Clinical Pedagogy Based on Dialogism

Research Project

Project/Area Number 20K13891
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionOsaka Metropolitan University (2022-2023)
Osaka Prefecture University (2020-2021)

Principal Investigator

Ikeda Hanako  大阪公立大学, 国際基幹教育機構, 准教授 (20610174)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2023: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2022: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords臨床教育学 / 対話主義 / 多声性(ポリフォニー) / オープンダイアローグ / 教育相談 / 事例検討 / ポリフォニー / リフレクティング / 修復的対話 / 多声性 / 身体性 / 対話 / Open Dialogue
Outline of Research at the Start

これまで臨床教育学は、教育現場で自明化し見えなくなっている事実や、適切な言葉を与えられずに埋もれている意味にアプローチする方法として、主に解釈学の方法を採用してきた。しかし、解釈学的アプローチとそれに基づく説明枠組みには、すでにいくつかの限界や課題が指摘されている。
本研究では、この限界・課題を分析し、克服するための手がかりを、近年の対人援助領域における対話をめぐる議論に求める。文献研究に加えて、対話のワークショップを開催することを通じて、教育相談(コンサルテーション)や事例検討会などの、臨床教育学の実践の場の更新・改善を試みるとともに、学校現場に応用可能な実践的視点を提示することを目指す。

Outline of Final Research Achievements

In this study, I aimed to develop methods that enable approaching educational issues from a new perspective by shifting the methodology of clinical pedagogy from "dialogue as a means" to "dialogue as a purpose," moving from monologue to dialogue. The main outcomes include the following:
(1) Reconceptualization of clinical pedagogy from the perspective of dialogism, (2) Contribution to the practical development of clinical pedagogy, (3) Contribution to education in teacher training programs: presenting practical perspectives applicable to educational settings.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

理論面では、国内における臨床教育学研究のうち、解釈学やナラティブ・アプローチに基づくものに改めて焦点を当てることにつながった点が挙げられる。また、ポスト・トゥルースの時代と呼ばれる現代において、国内外を通じて、普遍性や共同性を再創出するという観点から、改めて対話への注目が高まっていることを踏まえるなら、本研究は、ポストモダン以後の構築主義や相対主義の影響や、その負の側面を克服するための方途を探ることにつながるという側面も有していると言える。
また、実践面では、従来の教育相談活動や事例検討会等に加えて、「チーム学校」を掲げる教育現場での多職種連携への視点を理論と実践の両面から提供するものでもある。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (3 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 図書紹介 吉田敦彦著『教育のオルタナティブ : 〈ホリスティック教育/ケア〉研究のために』2022

    • Author(s)
      池田華子
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 126 Pages: 102-104

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 「わかりにくさ」の引き受け方「学術をわかりやすく伝えること 教育哲学の場合」2022

    • Author(s)
      池田華子
    • Journal Title

      教育学術新聞

      Volume: 2904

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 距離と接触―「注意」概念による「ケアの倫理」の再考2021

    • Author(s)
      池田華子
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 124 Pages: 19-38

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 臨床教育学における対話主義の可能性と課題―複数の〈視点〉か複数の〈声〉か―2021

    • Author(s)
      池田華子
    • Journal Title

      ホリスティック教育/ケア研究

      Volume: 24 Pages: 17-29

    • NAID

      40022636600

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 対話主義は何を恢復するか―垂直方向のポリフォニーと水平方向のポリフォニーの観点から2023

    • Author(s)
      池田華子
    • Organizer
      日本ホリスティック教育/ケア学会・第6回研究大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 臨床教育学における解釈学的アプローチの新展開―対話主義とリフレクティング2023

    • Author(s)
      池田華子
    • Organizer
      関西教育学会・第75回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 対話におけるプレゼンス―身体性に着目して2021

    • Author(s)
      青木芳恵・池田華子
    • Organizer
      日本ホリスティック教育/ケア学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 教育とケアへのホリスティック・アプローチ2024

    • Author(s)
      吉田敦彦・河野桃子・孫美幸 編著
    • Total Pages
      268
    • Publisher
      勁草書房
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 『教育の世界が開かれるとき:何が教育学的思考を発動させるのか』(分担執筆:第1章「弱さ」に応答する臨床知の形成:対話主義の実現に向けて」)2022

    • Author(s)
      矢野智司・井谷信彦 編
    • Total Pages
      456
    • Publisher
      世織書房
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi