• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Exploring Compromises Between the National Standard and Diverse Implementations in Education for Living Together: A Case of the Republic of South Africa

Research Project

Project/Area Number 20K13903
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionHyogo University of Teacher Education

Principal Investigator

Sakaguchi Masayasu  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 講師 (00819427)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2023: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords共生教育 / ナショナルな基準 / 多様な実践 / 南アフリカ共和国 / フィールドワーク / 学校教科書 / 学校教員の認識 / 州教育省行政官の認識 / コロナ禍以後 / インタヴュー調査 / 教育者の認識 / グローバル化 / ナショナリズム / 高等学校 / 歴史教育 / Life Orientation / 共生社会 / ナショナル・カリキュラム / ナショナルな試験 / ナショナルな枠組み / 多様性 / 高等学校段階 / 教科書
Outline of Research at the Start

本研究の目的は、南アフリカ共和国(以下、南ア)を事例として、共生教育におけるナショナルな基準と多様な実践の折衷点を探索することである。具体的には、南アの学校にて共生教育の中核を担ってきた教科のLife Orientationに焦点をあてつつ、文献研究と同国西ケープ州の学校と教育省におけるフィールドワークを通じた実証的研究を行う。その背後には、南アの共生教育の実践を基にして、既存の共生教育論の精緻化するという狙いがある。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to explore compromises between the national standard and diverse implementations in education for living together by using the Republic of South Africa (RSA) as an example. Specifically, this study conducted literature reviews by using foregoing studies, the RSA’s governmental documents, school textbooks, etc., and researches at a public school and education department in the province of the Western Cape in RSA. As a result of the study, it was revealed, for example, that in the current RSA, teaching/learning of diversity and unity is taken place in school education through subjects such as Life Orientation, and the concepts such as ‘citizen(ship)’ were dealt from various perspectives in them.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の成果の学術的意義と社会的意義は、南アフリカ共和国(以下、南ア)の共生社会と共生教育の特徴について、日本(語)の文脈と関連付けながら取り組まれた先行研究が限定されてきた中で、その特徴を多角的に描写したことにある。具体的には、南アの政府文書や学校教科書等の内容を取り上げるのみならず、実際にコロナ禍以後の南アにおいて共生教育に携わってきた西ケープ州教育省の行政官や中等教育段階の教育者の認識についてインタヴュー調査で探索しつつ、それらの特徴を描写したことに意義がある。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 4 results) Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 南アフリカ共和国における教育の普遍化と格差の現状と論点――格差是正の対策・支援と「人間の尊厳」2024

    • Author(s)
      坂口真康
    • Journal Title

      比較教育学研究

      Volume: 第68巻 Pages: 202-221

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 南アフリカ共和国におけるグローバル化に関わる教育の一考察――高等学校段階のLife Orientationの教科書を事例として2022

    • Author(s)
      坂口真康
    • Journal Title

      アフリカ教育研究

      Volume: 13 Pages: 42-53

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「共生」に関わる歴史教育に関する一考察――南アフリカ共和国の高等学校段階の歴史科のナショナルなカリキュラムと試験に焦点をあてて2022

    • Author(s)
      坂口真康
    • Journal Title

      共生教育学研究

      Volume: 第10巻 Pages: 51-65

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 学校教育における「多様性」と「統一性」の折衷点に関する一考察――南アフリカ共和国西ケープ州の教育省行政官と学校教員の認識を事例として2021

    • Author(s)
      坂口真康
    • Journal Title

      教育学研究

      Volume: 第88巻第4号 Pages: 671-683

    • NAID

      40022809794

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Exploring the Concept of ‘(In)equality’, ‘(In)equity’, and ‘(Dis)parity’ in the National Curricula and Examinations of Secondary Education: A Comparison Between the Cases of South Africa, Kenya, and Madagascar2021

    • Author(s)
      Sakaguchi, Masayasu, Miku Ogawa, Andriamanasina Rojoniaina Rasolonaivo & Daisuke Sonoyama
    • Journal Title

      African Educational Research Journal

      Volume: Vol.12 Pages: 49-62

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] Education regarding 'Conflicts': A Case of Grade 12 Textbooks for Life Orientation in the Republic of South Africa2023

    • Author(s)
      Masayasu Sakaguchi
    • Organizer
      ERAS International Conference and WERA Focal Meeting 2023
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「和解」に関する歴史教育の一考察――南アフリカ共和国の高等学校段階の歴史教科書の分析を通じて2023

    • Author(s)
      坂口真康
    • Organizer
      日本社会学会第96回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] A Discussion on History Education regarding Globalisation: A Clue from Grade 12 Textbooks in the Republic of South Africa2023

    • Author(s)
      Masayasu Sakaguchi
    • Organizer
      日本教育社会学会第75回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 南アフリカの事例(〈課題研究Ⅱ〉SDGs時代にみる教育の普遍化と格差――アフリカの事例と国際比較から読み解く)2023

    • Author(s)
      坂口真康
    • Organizer
      日本比較教育学会第59回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] A Discussion on Strategies regarding ‘Living Together’: Focusing on the Perceptions of the ‘Born-Free’ Generation in the Republic of South Africa2022

    • Author(s)
      Sakaguchi, Masayasu
    • Organizer
      The 58th Annual Meetings of the Japan Comparative Education Society
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] ナショナリズムに関わる歴史教育についての一考察――南アフリカ共和国の高等学校段階の歴史科の任意の教科書を手がかりに2022

    • Author(s)
      坂口真康
    • Organizer
      日本教育社会学会第74回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Exploring the Concepts of “Equality,” “Equity” and “Disparity” at School Education in the Republic of South Africa: A Case Study of Optionally Selected Grade 12 Life Orientation Textbooks2022

    • Author(s)
      Sakaguchi, Masayasu
    • Organizer
      The 27th Japan Society for Africa Educational Research Conference
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] A Discussion of Education Corresponding to “Globalisation” in the Republic of South Africa: A Case Study of Optionally Selected Life Orientation Textbooks of Senior High School Level2022

    • Author(s)
      Sakaguchi, Masayasu
    • Organizer
      The 57th Japan Comparative Education Society Annual Conference
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 「共生」に関わる歴史教育に関する一考察――南アフリカ共和国における後期中等教育段階の歴史科のナショナルなカリキュラムとテストに焦点をあてて2022

    • Author(s)
      坂口真康
    • Organizer
      日本社会学会第94回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 「共生教育」のナショナルな基準の評価に関する一考察――南アフリカ共和国のLife Orientationの試験を事例に2020

    • Author(s)
      坂口真康
    • Organizer
      日本教育学会第79回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 高等学校段階の「共生教育」の教授内容に関する一考察――南アフリカ共和国のLife Orientationの教科書を手がかりに2020

    • Author(s)
      坂口真康
    • Organizer
      日本教育社会学会第72回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] シティズンシップ教育に関わる学校教員の研修に関する一考察――南アフリカ共和国西ケープ州の教育省行政官と学校教員の認識に着目して2020

    • Author(s)
      坂口真康
    • Organizer
      シティズンシップ教育研究大会2020
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 『SDGs時代にみる教育の普遍化と格差――各国の事例と国際比較から読み解く』2023

    • Author(s)
      澤村信英・小川未空・坂上勝基編著
    • Total Pages
      408
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      475035600X
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 「共生社会」と教育--南アフリカ共和国の学校における取り組みが示す可能性2021

    • Author(s)
      坂口真康
    • Total Pages
      554
    • Publisher
      春風社
    • ISBN
      9784861107269
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi