Project/Area Number |
20K13903
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 09020:Sociology of education-related
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Research Institution | Hyogo University of Teacher Education |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2023: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
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Keywords | 共生教育 / ナショナルな基準 / 多様な実践 / 南アフリカ共和国 / フィールドワーク / 学校教科書 / 学校教員の認識 / 州教育省行政官の認識 / コロナ禍以後 / インタヴュー調査 / 教育者の認識 / グローバル化 / ナショナリズム / 高等学校 / 歴史教育 / Life Orientation / 共生社会 / ナショナル・カリキュラム / ナショナルな試験 / ナショナルな枠組み / 多様性 / 高等学校段階 / 教科書 |
Outline of Research at the Start |
本研究の目的は、南アフリカ共和国(以下、南ア)を事例として、共生教育におけるナショナルな基準と多様な実践の折衷点を探索することである。具体的には、南アの学校にて共生教育の中核を担ってきた教科のLife Orientationに焦点をあてつつ、文献研究と同国西ケープ州の学校と教育省におけるフィールドワークを通じた実証的研究を行う。その背後には、南アの共生教育の実践を基にして、既存の共生教育論の精緻化するという狙いがある。
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Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study was to explore compromises between the national standard and diverse implementations in education for living together by using the Republic of South Africa (RSA) as an example. Specifically, this study conducted literature reviews by using foregoing studies, the RSA’s governmental documents, school textbooks, etc., and researches at a public school and education department in the province of the Western Cape in RSA. As a result of the study, it was revealed, for example, that in the current RSA, teaching/learning of diversity and unity is taken place in school education through subjects such as Life Orientation, and the concepts such as ‘citizen(ship)’ were dealt from various perspectives in them.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の成果の学術的意義と社会的意義は、南アフリカ共和国(以下、南ア)の共生社会と共生教育の特徴について、日本(語)の文脈と関連付けながら取り組まれた先行研究が限定されてきた中で、その特徴を多角的に描写したことにある。具体的には、南アの政府文書や学校教科書等の内容を取り上げるのみならず、実際にコロナ禍以後の南アにおいて共生教育に携わってきた西ケープ州教育省の行政官や中等教育段階の教育者の認識についてインタヴュー調査で探索しつつ、それらの特徴を描写したことに意義がある。
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