Project/Area Number |
20K13904
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 09020:Sociology of education-related
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Research Institution | Hiroshima University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2022: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
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Keywords | 専攻分野 / ジェンダー / STEM / 教育格差 / 親子ペア・データ / パネル調査 / 社会経済的地位 / 高等教育 / 社会階層 / 親子ペアデータ / 教育機会の格差 / 青少年 / 教育社会学 / 統計的調査 |
Outline of Research at the Start |
本研究は、2012年に高校生2年生とその母親に実施した質問紙調査を用いて、人々が高等教育を受ける機会に関わる不平等を、ジェンダーの観点から検討しようとするものである。日本においては1990年代以降、女子も高校卒業後は4年制大学への進学が定着したとはいえ、理学部や工学部では学生の7~8割が男子であり、学部・学科の選択には、ジェンダー要因が強く影響している。このような高等教育の学部・学科の選択において見られるジェンダーの不平等が、どのようなメカニズムで生じているかに関し、学力に対する生徒の自己認知や性役割についての意識、母子関係などに注目しつつ、計量的な分析を行うことが研究の中心的な課題である。
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Outline of Final Research Achievements |
Using data from the Survey among High School Students and their Mothers, 2012, I examined how the gender gap in college major choice arises. By focusing on mothers' stereotypical perceptions, as well as students' subjective assessments of academic performance and attitudes toward future careers, I have been able to identify some of the mechanisms that lead to differences in the choice of majors between men and women, and the results have been published in several papers. In addition, the paper entitled "The Validity of Proxy Reports of Parental Socioeconomic Status : Evidence from Follow-up Studies of Survey among High School Students and their Mothers" provided a discussion of the survey's methodology. For this work, I received the Award for Distinguished Articles from the Japanese Association for Social Research.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
理工系やSTEMの分野にすすむ女性が少ないことは、学術的にも政策的にも非常に注目されやすいトピックである。それにもかかわらず、本研究を開始した当時、このテーマに関する社会学の文献が、日本にはほとんどなかった。専攻分野の選択における男女間格差を生みだすメカニズムを解明するねらいで、データにもとづく実証的な分析を行い、この状況に一石を投じた本研究の意義はきわめて大きい。さらに『社会と調査』賞を受賞した論文は、子どもを対象とする調査に関わる人たちに有益な示唆を与えるものであることが評価された。以上のように、本研究の取り組みにより、調査の意義とデータ分析の重要性を示すことができた。
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