• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

女性研究者の国際研究を阻むガラスのフェンスに関する研究

Research Project

Project/Area Number 20K13905
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

渡邉 恵  広島大学, 総合戦略室, 准教授 (40830146)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2022: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords大学教員 / 国際研究 / ガラスのフェンス / 多様性 / 男女共同参画 / 研究の国際化
Outline of Research at the Start

本研究は、日本の大学教員が直面する国際研究の障害と支援について、“ガラスのフェンス”(Zippel 2017)の概念を用いて男女共同参画の視点から検証する。具体的には、①インタビュー調査とアンケート調査に基づく、日本の大学における国際研究の実行傾向と要因の男女差分析、②海外の大学の(男女共同参画に配慮した)国際研究支援についての情報収集と成果分析を行う。これらの取り組みを通して、日本の大学がジェンダー平等な学術研究の国際化を進めるための課題を明確化し、実践的な国際研究支援モデルの提案を目指す。

Outline of Annual Research Achievements

2023年度は、前年度までに収集したデータの分析を進め、論文執筆活動を主に行なった。
まず、より理論的観点から“ガラスのフェンス” (国際研究へのジェンダーによる障壁)に関する研究に貢献するため、国内外の既存研究の調査に多くの時間を費やした。文献調査にあたっては、これまでに学会発表等を通じていただいたフィードバックを参考にした。その上で、2021年に実施した大学教員へのインタビュー調査のデータを、日本の大学を取り巻く新自由主義的な国際化の文脈を考慮に入れて再度分析した。この結果をまとめた論文は、現在学術誌で査読中である。
また、Institutional Research (IR)データを活用した国際研究に携わる大学教員の多様性に関連した論文を書き終えた。この論文は、広島大学を拠点とするNetwork for Education and Research on Peace and Sustainability [NERPS]の編集書籍『Bridging Peace and Sustainability Amidst Global Transformations』の一章として、2023年12月に出版された(タイトルは「Toward Synergies Between Peace and Sustainability: Using Institutional Research Data to Explore the Diversity of Participants in SDG-Related Research」)。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

コロナウイルスの影響でデータ収集の手法やタイミングなどを変更せざるを得なかったため。

Strategy for Future Research Activity

今後は論文発表に向けた活動を続けるほか、日本の大学におけるガラスのフェンスの現状の考察を続け、改善のための方策を検討する。

Report

(4 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2023 2022 2021

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results)

  • [Journal Article] Toward Synergies Between Peace and Sustainability: Using Institutional Research Data to Explore the Diversity of Participants in SDG-Related Research2023

    • Author(s)
      Megumi Watanabe
    • Journal Title

      Bridging Peace and Sustainability Amidst Global Transformations

      Volume: 1 Pages: 11-29

    • DOI

      10.1007/978-981-99-7572-3_2

    • ISBN
      9789819975716, 9789819975723
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Toward Synergies between Peace and Sustainability: Using Institutional Research Data to Explore the Diversity of Participants in SDGs-related Research2023

    • Author(s)
      Megumi Watanabe
    • Organizer
      Network for Education and Research on Peace and Sustainability [NERPS] Conference
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Barriers to International Research: A Study of Women Faculty at a Japanese University2022

    • Author(s)
      Megumi Watanabe
    • Organizer
      American Sociological Association Annual Meeting
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Gender and Engagement in Domestic and International Research: Stories of University Faculty in Japan2021

    • Author(s)
      Megumi Watanabe
    • Organizer
      Sociologists for Women in Society Summer Meeting
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi