Research on inequality in East Asia from the perspective of education and training systems
Project/Area Number |
20K13910
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 09020:Sociology of education-related
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Research Institution | Tohoku University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
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Keywords | 社会階層 / 教育システム / 東アジア / 不平等 / 教育訓練システム / 社会的不平等 |
Outline of Research at the Start |
本研究では日本・韓国・台湾という東アジア社会における社会的格差の生成プロセスの差異に関して、教育訓練システムのマクロ的な特徴から明らかにする。様々な研究の蓄積にもかかわらず、社会的格差の生成プロセスに関しては依然として検討の余地があり、より多くの社会を事例にした検証が必要である。とりわけ後発的に近代化が生じ、高学歴化がより急激に進行している東アジア社会において、教育訓練制度の役割を問うことには意義がある。 方法として日本・韓国・台湾の3つの社会に関して、マクロ統計による教育訓練システムの特徴化を行い、またパネルデータ分析を通じて社会的格差の生成を縦断的側面から明らかにする。
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Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study is to analyze the generative process of inequality in East Asia from the perspective of education and training systems. A particular focus is placed on gender inequality, educational expansion, and the growth of precarious work.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の貢献としては、東アジア社会における技能形成の問題について、より広い視点から捉えることを可能にしたことが挙げられる。これまでの教育社会学の分野では学校から就職への移行過程に注目し、日本的雇用システム研究の分野では企業内でのOJTに注目する傾向があった。教育システムとしてどの程度に職業訓練を重視しているかという視点を入れたことで両者が架橋され、さらにライフチャンスの格差についてもより論じやすくなったと考えられる。
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Report
(4 results)
Research Products
(9 results)