• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

What school factors reduce the achievement gap between elementary and junior high school students?

Research Project

Project/Area Number 20K13911
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionMomoyama Gakuin University (2021-2023)
Rikkyo University (2020)

Principal Investigator

Nakanishi Hiroki  桃山学院大学, 社会学部, 准教授 (10743734)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2023: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords学力格差 / 教育政策 / EBPM / 学級規模 / 教師の多忙 / パネル調査 / 学校風土 / 家庭環境
Outline of Research at the Start

本研究では、小学4年生から中学卒業までの6年間におよぶ長期の学力格差の推移および進路形成プロセスを総合的に把握し、学校教育による学力格差是正への処方箋を得ることである。2000年代以降、日本でも学力格差研究が蓄積されてきた。本研究は既存の学力研究と比較すると、調査エリアが限定されているものの、相対的に長期間のパネルデータであり、学校教育の情報も追跡的に統合することを目指すところに特徴がある。

Outline of Final Research Achievements

The objectives of this research project are to (1) conduct four academic achievement surveys and follow-up learning questionnaires for elementary and junior high school students over a four-year period, and (2) construct follow-up academic achievement survey data across elementary and junior high schools over a total of six time points over six years by connecting the data from the previous two years already conducted. By integrating this data with (3) school survey data, we will empirically clarify school education to correct the academic stumbling blocks and gaps among students from a long-term perspective. During the research period, we published one single-authored book in addition to five bulletin papers.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

教育政策においてもEBPM(エビデンスに基づく政策立案)の重要性が指摘されている。しかし、エビデンスを求める政策科学研究は、エビデンスの定義と範囲を狭く量的データであるとされてきたきらいがある。しかし、EBPMの基とされるEBM(根拠に基づく医療)では、エビデンスとは臨床場面に資するものと広く定義している。こうしたEBMの本来的な定義を踏まえ、教育政策においても共同意思決定が導入されるべきだという主張を行った。父権主義的に利用されかねない量的エビデンスが、いかに現場と乖離している可能性を含むかということを指摘し、今後の政策科学研究のパースペクティブを広げるという意義があると考える。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (5 results) (of which Open Access: 3 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 青少年期から成人期への 移行についての追跡的研究 ーJELS 第二期調査第三次報告2024

    • Author(s)
      中西啓喜・蟹江教子・垂見裕子・王杰・耳塚寛明
    • Journal Title

      桃山学院大学社会学論集

      Volume: 57(2) Pages: 1-35

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 成長曲線モデルを用いた学力格差の連鎖・蓄積への一考察 : 実感と測定2023

    • Author(s)
      中西啓喜
    • Journal Title

      桃山学院大学社会学論集

      Volume: 56(2) Pages: 63-83

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 中学生の学校外教育利用は教育投資戦略か生活必需品か? : 親子ペアデータの分析から2022

    • Author(s)
      中西啓喜
    • Journal Title

      桃山学院大学社会学論集

      Volume: 56(1) Pages: 1-15

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 青少年期から成人期への移行についての追跡的研究(Japan Education Longitudinal Study: JELS)―JELS第二期調査2022

    • Author(s)
      耳塚寛明, 中西啓喜, 蟹江教子, 垂見裕子, 王傑
    • Journal Title

      青山学院大学コミュニティ人間科学部紀要

      Volume: 3 Pages: 83-102

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 青少年期から成人期への移行についての追跡的研究(Japan Education Longitudinal Study: JELS):JELS 第二期調査 初年次報告2020

    • Author(s)
      中西啓喜・耳塚寛明
    • Journal Title

      中央調査報

      Volume: 752 Pages: 6581-6587

    • NAID

      40022271558

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 教師の実践的知識をいかに“エビデンス”として位置づけるべきか2022

    • Author(s)
      中西啓喜
    • Organizer
      日本教育社会学会第74回大会、オンライン開催
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] The Effects of Supplementary Education for Tracking Allocation in Japan2021

    • Author(s)
      Nakanishi, Hiroki
    • Organizer
      Society for Longitudinal and Life Course Studies (SLLS) 2021 Online Conference
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 就学前教育の利用は学力を保障するのか?―決定木分析を用いた分析―2020

    • Author(s)
      中西啓喜
    • Organizer
      日本教育社会学会第72回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 教育政策をめぐるエビデンス: 学力格差・学級規模・教師多忙とデータサイエンス2023

    • Author(s)
      中西啓喜
    • Total Pages
      296
    • Publisher
      勁草書房
    • ISBN
      4326299363
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 教育を読み解くデータサイエンス : データ収集と分析の論理2021

    • Author(s)
      耳塚寛明(監修)・中西啓喜(編)
    • Total Pages
      313
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi