• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Role and Influence of Outside Agencies in Regionalization of Higher Education in Africa

Research Project

Project/Area Number 20K13913
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

Chiba Mina  早稲田大学, 国際学術院(アジア太平洋研究センター), その他(招聘研究員) (90822271)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords高等教育 / 地域統合 / 教育改革 / アフリカ / 学生移動 / 頭脳流出 / 国際教育協力 / 学生の移動 / 高等教育の国際化 / 留学生の移動 / 教員の移動
Outline of Research at the Start

本研究では、アフリカの高等教育の地域統合の進展に寄与する研究フレームワークの構築を目指し、アフリカ外部のアクター(国際機関・地域機関・二国間援助機関)の役割と影響を明確化するための調査分析を実施する。主な手法は、①外部アクターの政策文書・国際会議資料・論文等のメタ分析、②ユネスコ統計・世界銀行統計・留学生交流数等の二次データおよび援助機関等の報告書の分析、③主要な外部機関における質的調査である。

Outline of Final Research Achievements

In this study, the role and influence of actors outside Africa were investigated and analyzed, with the aim of contributing to the construction of a research framework to understand the mechanisms of regional integration of higher education progresses in Africa. The result suggested that the EU's strong interest in strengthening Europe's soft power and the low interest of other external actors in building networks among African universities may mutually stagnate higher education regionalization efforts in Africa. It also suggested that this combined factors may lead to the expansion of the European higher education area rather than African regional integration.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の成果は、国内外の学会や研究フォーラムにおける発表をとおして、アジアにおける高等教育の地域統合に関する研究に新たな視座を提供するとともに、アフリカにおける高等教育の質の向上に関して新たな示唆を与えた。また、アジアにおける西洋と非西洋の高等教育システム間の中心・周辺論のアフリカの事例への適用可能性を示した。さらに、公平で包摂的な教育の実現を掲げたSDGs第4目標に沿い、高等教育に関するグローバルな格差の是正に関する課題の解決に貢献する内容である。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Presentation (5 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Presentation] Influence of Japan and Europe on Regionalisation of Higher Edcuation in Africa2023

    • Author(s)
      千葉美奈
    • Organizer
      EU-Japan Forum 2023
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 欧州外におけるボローニャ・プロセスの普及-中央アジアとアフリカの事例研究-2022

    • Author(s)
      千葉美奈, ラジャイ麗良
    • Organizer
      日本比較教育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Higher education regionalisation in Africa: The role of EU and Japan2022

    • Author(s)
      千葉美奈
    • Organizer
      アフリカ教育学会 第29回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] アフリカにおける高等教育の地域統合と外部アクター2021

    • Author(s)
      千葉美奈
    • Organizer
      アフリカ教育学会 第27回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Regionalization of higher education and student mobility: Implications from the case of Africa2020

    • Author(s)
      Mina Chiba
    • Organizer
      The 5th Public Diplomacy Forum
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi