• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Advancing new international development studies integrating through children's lives with pre-primary education in African and Asia

Research Project

Project/Area Number 20K13914
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

高柳 妙子  早稲田大学, 国際学術院(アジア太平洋研究センター), その他(招聘研究員) (30444706)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsタイの幼稚園教育 / 先住民の子ども / 子ども観 / 多文化多言語社会 / ケニアの幼稚園教育 / 新型コロナウイルス感染症拡大による影響 / 保護者の幼稚園に関する価値観 / 人類学調査 / 先住民の子どもたち / アフリカの幼稚園教育 / アジアの幼稚園教育 / 母語教育 / 多文化・多言語社会 / 保護者の価値観 / アフリカ・ケニア / アジア・タイ / 就学前教育 / 保護者観 / 先住民族の生活文化 / 言語問題 / アフリカ / アジア / 多文化・言語社会 / 国際開発
Outline of Research at the Start

本研究は、アフリカ(例ケニア)とアジア(例タイ)の多文化環境に育つ子どもたちに対する幼稚園教育の現状と保護者の幼稚園教育にたいする価値観と課題を明らかにすることである。アフリカ、アジアをはじめとする途上国においては、教育開発の主要な課題が初等教育の普及から、幼稚園教育の普及へと移行している。しかし、アフリカ・アジアにおける幼稚園教育の研究は、計量的な調査の分析結果から、学力成果主義に依拠する幼稚園事業が多い。幼稚園での参与観察と教育者および保護者へのインタビュー調査から、幼稚園の運営、子どもの生活文化・生活言語(母語)の実態を調査し、質の高い幼稚園教育の提供という課題に対して改善点を提案する。

Outline of Annual Research Achievements

タイ及びケニアの多文化・多言語環境に育つ子どもたちに対する幼稚園教育の現状と保護者の幼稚園教育に対する価値観と課題を明らかにした。タイ北部・カレンの村におけるフィールドワーク(補完調査)により、Covid-19感染拡大のため幼稚園・小学校が2年間閉鎖されたが、教員がその村に滞在していたため、子どもたちの学習継続に個別対応することにより、電気・インターネット環境が不整備であっても学習継続が可能であったことが明らかになった。また、村におけるカレン語学習センターはロックダウンによる影響で閉鎖し、家庭内ではカレン語での会話を継続したが、子どもたちのカレン語の読み書き習得が困難である点がわかった。ケニアにおいては、2022年度に現地アシスタントによる、データ収集を遠隔で実施したため、そのデータをケニア・ケニヤッタ大学の協働研究者と共に分析した。ケニアとタイの協働研究者を日本に招聘し、広島で開催されたアジア比較教育学会にて、2セッションにおいて共同発表を行い、加えて、ラウンドテーブルセッションでは、現在並行して展開中である、科研費基盤B事業に関する研究発表において、タイとケニアの視点からコメントをしてもらい有意義なラウンドテーブルセッションとなった。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

この調査研究を開始した当初は、新型コロナ感染症拡大に影響で、フィールドワークが実施できずにだいぶ遅れた。その後、回復に向かって、調査は少しづつ軌道に乗った。繰り越された旅費を、2023年11月に広島で開催されたアジア比較教育学会におけるケニアからの共同研究発表のための旅費に充てることができ、共同発表を実施し、その発表内容を基に共著論文を執筆中であるため、2024年4月時点では、おおむね進展していると言える。

Strategy for Future Research Activity

ケニアとタイのフィールドワークから収集した一次データを引き続き分析していく。国際開発学会、北米教育学会等での成果発表、国内外の学術誌への投稿を準備する。ケニア・ケニヤッタ大学ワンビリ博士と共著で、右記の題目で、査読付きジャーナルに投稿中である「To whom doesMother Tongue Education matter?:A perspective of Maasai parents of pre-primary schoolers in the rural Kenyan village of Narok.」。
タイ・チェンマイ大学イトワンナ博士とは、2023年度に韓国で行われたアジア学会及び広島で開催されたアジア比較教育学会にて共同発表を行ったものを基盤にして、現在、共著論文を作成中である。執筆終了次第、海外の査読付きジャーナルに投稿する計画でいる。

Report

(4 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (43 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 Other

All Int'l Joint Research (9 results) Journal Article (4 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 4 results) Presentation (28 results) (of which Int'l Joint Research: 13 results,  Invited: 7 results) Funded Workshop (2 results)

  • [Int'l Joint Research] シドニー大学/人文学部(オーストラリア)

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] ケニヤッタ大学/教育学部(ケニア)

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] チェンマイ大学/社会科学部(タイ)

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] シドニー大学人文学部(オーストラリア)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] ケニヤッタ大学教育学部(ケニア)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] チェンマイ大学社会科学部(タイ)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] The University of Sydney(オーストラリア)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Keyatta University(ケニア)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Chiang Mai University(タイ)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] Parents’ perceptions of pre-primary education: A study of children’s daily lives in the rural Kenyan village of Narok.2022

    • Author(s)
      Takayanagi, T., McCORMICK, A. & Wambiri, G.
    • Journal Title

      Journal of Elementary Education.

      Volume: 31(2) Pages: 31-50

    • Related Report
      2022 Research-status Report 2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Significance of informal learning and literacy in health promotion in rural Kenya: Seeking Maasai women’s voices.2021

    • Author(s)
      Takayanagi, T.
    • Journal Title

      The International Quarterly of Community Health Education.

      Volume: 0 Issue: 1 Pages: 1-20

    • DOI

      10.1177/0272684x211004691

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Between development and tradition: Pre-primary education in rural Kenya.2021

    • Author(s)
      Takayanagi, T.
    • Journal Title

      Global-E

      Volume: 5 Pages: 1-4

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Young Indigenous Australian Women’s Stories of the achieving higher education and Empowerment2020

    • Author(s)
      Takayanagi, T. & Shimomura, T.
    • Journal Title

      The Research Journal of the Teacher Education Department

      Volume: 31 Pages: 1-25

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Exploring Parent-Teacher Communication and Social Media Communication during the COVID-19 pandemic: The case of Indigenous peoples in Thailand2024

    • Author(s)
      Takayanagi, T. & Fujisaki, R.
    • Organizer
      the 68th Annual Meeting of the Comparative and International Education Society
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Ryuichi Fujisaki and Taeko Takayanagi. Current situation of children's birth and care in Muslim families living in Japan: Focusing on the developmental process of children through medical care.2023

    • Author(s)
      Fujisaki, R.& Takayanagi, T.
    • Organizer
      13th Biennial Conference of the Comparative Education Society of Asia
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] What can be done to improve children’s health for ensuring their continuous learning in Asia and Africa?2023

    • Author(s)
      Taeko Takayanagi
    • Organizer
      13th Biennial Conference of the Comparative Education Society of Asia
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Gender norms and Stigma in Early Childhood Education among Ethnic Children in Thailand2023

    • Author(s)
      Thannabhatr Wiwatwongwana Rakmolaja & Takayanagi, T.
    • Organizer
      13th Biennial Conference of the Comparative Education Society of Asia
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] omparative Analysis of Pre and Post-Covid 19 Maasai and Kikuyu Parents’ Perspectives on Mother Tongue Education and Medium of Instruction2023

    • Author(s)
      Gladwell Wambiri & Takayanagi, T.
    • Organizer
      13th Biennial Conference of the Comparative Education Society of Asia
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The Dynamics of Caregiving, Parenting, and Schooling of Transnational Families across Asia in a Digital Era: An empirical study on the education of ethnic minority children in Thailand2023

    • Author(s)
      Thannabhatr Wiwatwongwana Rakmolaja & Takayanagi, T.
    • Organizer
      2023 Association for Asian Studies (AAS)-in-Asia Conference
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] アジアにおける子どもの教育と健康(Children's Education and Health in Asia)2023

    • Author(s)
      高柳 妙子
    • Organizer
      国際開発学会第34回全国大会、企画セッション(ラウンドテーブル)
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] 日本におけるムスリム家庭の出産と子育ての現況:子どもの発達過程に着目して2023

    • Author(s)
      藤崎 竜一・高柳 妙子
    • Organizer
      国際開発学会第34回全国大会、企画セッション(ラウンドテーブル)
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] The Karen people’s collective resistance to the Covid-19 pandemic in the North of Thailand2023

    • Author(s)
      Takayanagi, T & Fujisaki, R.
    • Organizer
      第82回日本公衆衛生学会総会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] Keynote speech, "Women’s learning and empowerment in rural Kenya: Maasai village women take initiative", the second international conference on social sciences2023

    • Author(s)
      Takayanagi, T
    • Organizer
      the second international conference on social sciences, Rawalpindi Women University, Pakistan
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 地域社会における多文化共生と災害に関する学習活動とその課題について:岡山市と板橋区の比較2023

    • Author(s)
      山本 秀樹、藤崎 竜一、高柳 妙子、崎坂 香屋子
    • Organizer
      第41回日本国際保健医療学会西日本地方会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Can mother tongue education play the role of cultural sustainability in Thailand? Perceptions from the parents of ethnic minority groups in Chiang Mai.2023

    • Author(s)
      Taeko Takayanagi
    • Organizer
      The 2nd Network for Education and Research on Peace and Sustainability Meeting
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] An empirical study of schooling and Muslim learners in Japan. The cases of Okinawa and Ibaraki2023

    • Author(s)
      Taeko Takayanagi
    • Organizer
      The 67th Annual Conference of the Comparative and International Education Society (CIES)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Gender and Shamanism in Kyrgyzstan.2022

    • Author(s)
      Takayanagi, T.
    • Organizer
      Seminar series of Gender and Religion at the Faculty of Social Sciences, Chiang Mai University, Thailand.
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Learning Approach of the Post- COVID 19 Era: An Investigation of Online Learning Issues in Thailand2022

    • Author(s)
      THANOSAWAN Nuttapa, THANOSAWAN Prapassara
    • Organizer
      CESHK Conference 2022
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] To whom does Mother Tongue Education matter? A perspective of Maasai parents of pre-primary schoolers in the rural Kenyan village of Narok.2022

    • Author(s)
      Taeko Takayanagi
    • Organizer
      The 66th Annual Conference of the Comparative and International Education Society (CIES)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] SDGs達成のために、自分に出来ること‐マサイのママから人生について学ぶ‐2022

    • Author(s)
      高柳妙子
    • Organizer
      茨城県立水戸桜ノ牧高等学校普通科探求授業
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] A study on social learning activities on SDGs. A case of Itabashi city in Tokyo.2021

    • Author(s)
      Taeko Takayanagi
    • Organizer
      COMPARATIVE EDUCATION SOCIETY OF ASIA (CESA) 12TH BIENNIAL CONFERENCE
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Perceptions of Maasai parents on free pre-primary education in the rural Kenyan village of Narok.2021

    • Author(s)
      Taeko Takayanagi
    • Organizer
      The 65th Annual Conference of the Comparative and International Education Society (CIES)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A situational analysis of Muslim peoples living in Okinawa, Japan2021

    • Author(s)
      Takayanagi,T., Fujisaki,R.,& Alshahni,Z.A.
    • Organizer
      第36回日本国際保健医療学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 南南協力を活用したケニアにおける高齢者介護士の課題解決型人材を育成するための方策2021

    • Author(s)
      高柳妙子、藤崎竜一、山本秀樹
    • Organizer
      第35回日本国際保健医療学会東日本地方会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 沖縄に住むムスリムの子どもたち2021

    • Author(s)
      高柳妙子、藤崎竜一、リマザクズクアルシャフニ
    • Organizer
      国際開発学会第32回全国大会ラウンドテーブル「子どもの安全保障への開発アプローチ」
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Informal Learning, Literacy and Community based Health Education among Maasai Women:子連れフィールドワークから2021

    • Author(s)
      高柳妙子
    • Organizer
      第25回日本渡航医学会全国大会於帝京大学)「Go to Africaシンポジウム」
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「アフリカ・アジア地域:ケニア・マサイの村での調査&タイ先住民を対象とした調査研究 under Covid-19」2021

    • Author(s)
      高柳妙子
    • Organizer
      国際開発学会第22回春季大会プレイベント(前夜祭)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] マサイのママたちから人生について学ぶ」(コロナウイルス感染禍におけるケニア・ナイロビにおけるマサイの現状について2021

    • Author(s)
      高柳妙子
    • Organizer
      第25回 日本渡航医学会 シンポジウム「Goto Africa」 プレイベント)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Parents’ Opinions of Pre-primary Education in the rural Kenyan Village of Narok2020

    • Author(s)
      Takayanagi, T.
    • Organizer
      国際開発学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] A Study of Children’s daily lives and learning in the rural Kenyan Village of Narok.2020

    • Author(s)
      Takayanagi, T.
    • Organizer
      グローバルヘルス合同大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Can a comparative fieldwork between Kenya and Thailand conducted?2020

    • Author(s)
      Takayanagi, T.
    • Organizer
      アフリカ教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Funded Workshop] コロナウイルス感染禍におけるケニア・ナイロビにおけるマサイの現状について:第25回 日本渡航医学会 シンポジウム「Goto Africa」 プレイベント2021

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Funded Workshop] 「アフリカのスラムの学校でスポーツを進めるには!2021

    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi