• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on effects of grade promotion for children with special needs in Vietnam

Research Project

Project/Area Number 20K13918
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionBiwako-Gakuin University

Principal Investigator

SHIROGANE Kengo  びわこ学院大学, 教育福祉学部, 准教授 (70826213)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Keywordsベトナム / 教育課程 / 評価 / 進級 / 言語教育 / 和入教育 / 発達障害 / 制度 / 特別なニーズ / 包摂 / 和入教育(ホアニャップ教育)
Outline of Research at the Start

本研究の目的は、ベトナムで受容された「インクルーシブ教育」である和入教育(ホアニャップ教育)において、課程主義にもとづいた進級が特別なニーズのある子どもの教育を保障するうえでどのような機能を果たすのかを明らかにすることである。方法は、1.法規定における進級制度の検討、2.学校種ごとの進級に関する方針の整理、3.特別なニーズのある子どもを対象に経年変化から進級可否に至る過程の分析、である。これにより、教育機会の公正や質としての学習内容と関連して、包摂を個別の制度や実践に起因したものではなく、種々の制度と実践が複層的に重なり合って生じる構造的な問題としてとらえなおす。

Outline of Final Research Achievements

This study aims to clarify how grade promotion works when "Hoa Nhap" education, which means "to educate children with disabilities together with those without disabilities in educational institutes," is implemented. Although the research has been forced to alter its procedure because of the pandemic, this study has been moved forward by means of the following: comparison of curriculum contents, analysis of changes of evaluation items, and examination of interview data from teachers. In conclusion, regardless of enhancement of standardization of curriculum, teachers modify the items and levels of evaluation, and make promotions system work to fix issues stemming from "Hoa Nhap" education in accordance with school environments.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、教員の抱く「教育的望ましさ」が、カリキュラム改革のなかでどのように構築されているのかを探り、進級と留年をめぐる評価の仕組みからその機能を明らかにした。研究の結果、評価は基準性が強まるなか、教員は筆記試験を含めた手法で評価し、「一緒に教育する」ことから生じる教育機会の問題を補完しており、その際の手立てが進級制度であることがわかった。この知見は「インクルーシブ教育」を謳い日本の内外でおこなわれる様々な施策、実践のあり方について、特にカリキュラムと教育評価とを捉えなおす点で社会的意義があると考える。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2024 2022 2021

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (2 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] <Notes>The Trait of Primary Language Education Curricula in Vietnam: Focusing on the Aims of Vietnamese and English2022

    • Author(s)
      白銀研五
    • Journal Title

      地域連携教育研究

      Volume: 7 Pages: 133-139

    • DOI

      10.14989/JERRA_7_133

    • ISSN
      2433-2356
    • Year and Date
      2022-03-02
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ベトナムにおける障害のある子どもを対象とした和入教育-「一緒に教育する」実践にみる学習機会-2022

    • Author(s)
      白銀研五
    • Journal Title

      比較教育学研究

      Volume: 65 Pages: 41-59

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 【資料】ベトナムの初等教育課程に見る評価観点-「普通教育課程」を手がかりとして-2021

    • Author(s)
      白銀研五
    • Journal Title

      地域連携研究センター年報

      Volume: 7 Pages: 77-86

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] The Inclusive Promotion System and Grade Repetition: Sociopolitical Context for Teachers' Assessment of Students in Vietnam2024

    • Author(s)
      Kengo Shirogane
    • Organizer
      Comparative and International Education Society
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 進級と留年をめぐる評価に関する質的研究:ベトナムの教師に見る教育観に着目して2024

    • Author(s)
      白銀研五
    • Organizer
      日本比較教育学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi