• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

グローバルキャリア人材教育 -日本人学習者とカナダ人学習者の協働学習-

Research Project

Project/Area Number 20K13919
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionMomoyama Gakuin University (2021)
Kwansei Gakuin University (2020)

Principal Investigator

稲田 優子  桃山学院大学, ビジネスデザイン学部, 講師 (10866247)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
KeywordsCOIL / 異文化理解 / 産学連携 / 協働学習 / キャリア教育 / アントレプレナーシップ教育 / PBL / 効果測定 / グローバル人材 / 日加教育 / インターンシップ
Outline of Research at the Start

関西学院大学とカナダの大学の日本人学習者とカナダ人学習者が協働で学習するCross-Cultural Collegeプログラムの事例を用いて、授業内容、教授法、学習効果を学習者の視点から質問紙、半構造化インタビュー調査を用いて検証する。令和2年度に授業に関する定量、定性調査を実施する。令和3年度にデータの分析や考察を行い、その研究成果をまとめ、学会発表や論文を投稿する。

Outline of Annual Research Achievements

日本の高等教育機関で海外の大学や国内外の企業と連携し、グローバルで積極的に事業創造にチャレンジする人材育成が実施されていいるが、その効果が明確ではない。本研究は、日本とカナダの大学の学習者の協働学習によるグローバルキャリア人材教育に焦点をあてる。本研究は、対象の授業がオンラインで開催されたので、COIL(Collaborative Online International Learning)にも着目し、多様なメンバーとの協働学習の授業内容とその効果を定量、定性調査を用いて明らかにすることを目的とする。2つの授業がオンライン形式で実施され、質問紙を利用した定量調査か完了した。学会発表が1件終了し、国際論文に1件記載が決定した。今後は、インタビュー調査のデータを分析し、考察する。学会発表、論文執筆に向けて努力していく。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

2つの授業がオンライン形式で実施され、質問紙を利用した定量調査か完了した。学会発表が1件終了し、国際論文に1件記載が決定した。

Strategy for Future Research Activity

今後は、インタビュー調査のデータを分析し、考察する。学会発表、論文執筆に向けて努力していく。

Report

(2 results)
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report

Research Products

(3 results)

All 2022

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (2 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] Collaborative online international learning classes to enhance co-creation in Canada and Japan2022

    • Author(s)
      Yuko Inada
    • Journal Title

      Journal of Education and Learning

      Volume: 11(4)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 日加学習者のオンライン協働学習における実証研究2022

    • Author(s)
      稲田優子
    • Organizer
      イノベーション教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Physical classrooms versus collaborative online international learning: Effectiveness of industry-academia collaborative education2022

    • Author(s)
      Yuko Inada
    • Organizer
      SIBR
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2022-12-28  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi