Project/Area Number |
20K13930
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
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Research Institution | Shiraume Gakuen University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
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Keywords | アクティブラーニング / ユニバーサルデザイン / 幼児教育 / 保育 |
Outline of Research at the Start |
2018年4月より、幼稚園・保育所・認定こども園では「アクティブラーニング」を実践することが必須となった。また、幼稚園・保育所・認定こども園には、障害児や「気になる子」といった何らかの配慮を必要とする幼児も在籍している。 そこで、本研究では、幼児教育・保育におけるアクティブラーニングのユニバーサルデザイン化に有効な実践手法を明らかにする。具体的には、アクティブラーニングのユニバーサルデザイン化に必要な要素を明らかにし、その実践を支援するためのチェックリストを開発していく。
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Outline of Final Research Achievements |
The investigation of current status and issues of active learning in the early childhood care and education were showed that universal design was indispensable for the practice of active learning. It also showed that childcare workers play an essential role in promoting universal design of active learning in early childhood care and education. In addition, in classes with infants who need consideration without diagnosis of disability, a number of conditions for universal design are required when implementing active learning.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
2018年4月より、保育所・幼稚園・認定こども園では、いわゆる「アクティブラーニング」を実践することが必須となった。一方、これらの施設には、障害児を含む、配慮を必要とする幼児が在籍している。 そのような現状を踏まえ、幼児教育・保育におけるアクティブラーニングの現状と課題、および、そのユニバーサルデザイン化に必要な要素がクラスの状況によって異なることを明らかにしたことは、今後の幼児教育・保育における実践の向上と共生社会の実現に向けた基礎的資料としての社会的価値を有する。
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