• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Universal design of active learning in the early childhood care and education

Research Project

Project/Area Number 20K13930
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Research InstitutionShiraume Gakuen University

Principal Investigator

Hashimoto Yosuke  白梅学園大学, 子ども学部, 准教授 (20712855)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywordsアクティブラーニング / ユニバーサルデザイン / 幼児教育 / 保育
Outline of Research at the Start

2018年4月より、幼稚園・保育所・認定こども園では「アクティブラーニング」を実践することが必須となった。また、幼稚園・保育所・認定こども園には、障害児や「気になる子」といった何らかの配慮を必要とする幼児も在籍している。
そこで、本研究では、幼児教育・保育におけるアクティブラーニングのユニバーサルデザイン化に有効な実践手法を明らかにする。具体的には、アクティブラーニングのユニバーサルデザイン化に必要な要素を明らかにし、その実践を支援するためのチェックリストを開発していく。

Outline of Final Research Achievements

The investigation of current status and issues of active learning in the early childhood care and education were showed that universal design was indispensable for the practice of active learning. It also showed that childcare workers play an essential role in promoting universal design of active learning in early childhood care and education. In addition, in classes with infants who need consideration without diagnosis of disability, a number of conditions for universal design are required when implementing active learning.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

2018年4月より、保育所・幼稚園・認定こども園では、いわゆる「アクティブラーニング」を実践することが必須となった。一方、これらの施設には、障害児を含む、配慮を必要とする幼児が在籍している。
そのような現状を踏まえ、幼児教育・保育におけるアクティブラーニングの現状と課題、および、そのユニバーサルデザイン化に必要な要素がクラスの状況によって異なることを明らかにしたことは、今後の幼児教育・保育における実践の向上と共生社会の実現に向けた基礎的資料としての社会的価値を有する。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (22 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 8 results,  Open Access: 6 results) Presentation (11 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] A Study on the Effectiveness of the Correction of Captions Generated by Automatic Speech Recognition in Discussion-Based Classes2023

    • Author(s)
      熊井 正之、森 つくり、石川 美希、橋本 陽介
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 47 Issue: Suppl. Pages: 61-64

    • DOI

      10.15077/jjet.S47038

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2023-12-20
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Possibility of and issues related to obtaining Noufuku JAS certification for home-based ICT-mediated agricultural work performed by people with severe disabilities2023

    • Author(s)
      作田 竜一、庄子 真樹、木村 眞子、橋本 陽介、石原 美和
    • Journal Title

      Journal of Food System Research

      Volume: 30 Issue: 3 Pages: 118-124

    • DOI

      10.5874/jfsr.23.30.3_2

    • ISSN
      1341-0296, 1884-5118
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The Relationship between Leisure Activities and Learning of Student in Special School for Physical Disabilities2023

    • Author(s)
      中村 龍平、橋本 陽介、細谷 一博
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要. 基礎研究編

      Volume: 73 Issue: 1・2 Pages: 33-45

    • DOI

      10.32150/00010824

    • ISSN
      2758-3899
    • URL

      http://id.nii.ac.jp/1807/00010824/

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] An Empirical Study of the Employment of People with Severe Disabilities Using ICT in the Agricultural Sector: An Approach Combined with Ultrashort Work Time2022

    • Author(s)
      作田 竜一、庄子 真樹、橋本 陽介、石原 美和、木村 眞子
    • Journal Title

      Journal of Rural Economics

      Volume: 94 Issue: 1 Pages: 43-48

    • DOI

      10.11472/nokei.94.43

    • ISSN
      0387-3234, 2188-1057
    • Year and Date
      2022-06-25
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Challenges in Group Activities with 1-to-1 Computing by Children with Developmental Disabilities2021

    • Author(s)
      橋本陽介
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 45 Issue: Suppl. Pages: 29-32

    • DOI

      10.15077/jjet.S45021

    • NAID

      130008151223

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2021-12-20
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Study on the Evacuation Measures of Disaster targeted at Welfare Facility for the Disabled2021

    • Author(s)
      石内 鉄平、渡邊 圭、橋本 陽介
    • Journal Title

      Papers on Environmental Information Science

      Volume: ceis35 Issue: 0 Pages: 250-255

    • DOI

      10.11492/ceispapers.ceis35.0_250

    • NAID

      130008121902

    • Year and Date
      2021-11-30
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ブレンディッドラーニングによる心理実習の試み―学部における公認心理師養成課程での取り組み―2021

    • Author(s)
      橋本陽介・江上園子・福丸由佳
    • Journal Title

      白梅学園大学・短期大学情報教育研究

      Volume: 24号 Pages: 45-50

    • NAID

      120007041329

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 農業分野におけるICTを活用した重度身体障害者の就労可能性―知識集約型産業としての農業の新たな担い手に関する考察―2021

    • Author(s)
      作田竜一・橋本陽介・庄子真樹・石原美和・木村眞子
    • Journal Title

      農業経済研究

      Volume: 第93巻第2号

    • NAID

      130008091899

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 幼児期のアクティブラーニングにおけるユニバーサルデザイン化に向けた事例的検討2023

    • Author(s)
      橋本陽介
    • Organizer
      日本特殊教育学会第61回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 多様な参加者における学習支援システムの使用性推移の検討2023

    • Author(s)
      熊井正之・森つくり・石川美希・紺野莉沙・梶井正紀・橋本陽介
    • Organizer
      日本特殊教育学会第61回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 多様な参加者における学習支援システムの長期的使用性の検討2022

    • Author(s)
      熊井正之・森つくり・石川美希・紺野莉沙・梶井正紀・橋本陽介
    • Organizer
      日本特殊教育学会第60回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 知的障害を有する児童生徒へのICTを活用した教育に対する評価の動向―GIGA スクール構想開始以降を対象にした文献的検討―2022

    • Author(s)
      橋本陽介・熊井正之
    • Organizer
      日本特殊教育学会第60回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 発達障害児の感覚特性に応じた学習環境 ―学習時の照明環境に焦点をあてた検討―2021

    • Author(s)
      橋本陽介・熊井正之
    • Organizer
      日本特殊教育学会第59回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 多様な学習者における非同期型学習用教材の使用性の検討―非同期型学習用ビデオ教材の字幕付・移動と解説領域強調の 効果―2021

    • Author(s)
      熊井正之・森つくり・石川美希・橋本陽介
    • Organizer
      日本特殊教育学会第59回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 聴覚に障害のある教員に関する国外の研究動向と展望―ろう学校に勤務している教員の先行研究に焦点を当てて―2021

    • Author(s)
      石川美希・熊井正之・橋本陽介
    • Organizer
      日本特殊教育学会第59回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 農業分野における重度身体障害者による ICT 在宅就労の実証的検討―超短時間雇用と組み合わせたアプローチ―として―2021

    • Author(s)
      作田竜一・庄子真樹・橋本陽介・石原美和・木村眞子
    • Organizer
      2020年度日本農業経済学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] ICTを活用した重度身体障害者による農業分野への就労の実現―知識集積型産業としての農業の担い手対策の一方策の考察―2020

    • Author(s)
      作田竜一・橋本陽介・庄子真樹・石原美和・木村眞子
    • Organizer
      2020年度日本農業経済学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 情動制御に困難さをもつADHD児への学習支援に関する検討(2)―認知特性に配慮した学習方法と対象児の主体的な活動を取り入れた学習支援の実践―2020

    • Author(s)
      橋本陽介・石川美希・樫木暢子・熊井正之
    • Organizer
      日本特殊教育学会第58回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 多様な参加者における同期型学習支援システムの使用性の検討(2)2020

    • Author(s)
      熊井正之・森つくり・石川美希・橋本陽介・古山貴仁・樫木暢子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第58回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 福祉施設実習テキストブック2022

    • Author(s)
      栗山宣夫・小林徹編著、4-13・7著者:橋本陽介
    • Total Pages
      168
    • Publisher
      建帛社
    • ISBN
      9784767951362
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] イラストBOOK たのしい保育 子どもの「こころ」を のぞいてみる2021

    • Author(s)
      佐久間路子編著,STEP 1-7著者:橋本陽介
    • Total Pages
      140
    • Publisher
      ぎょうせい
    • ISBN
      9784324109908
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 現代の特別ニーズ教育2020

    • Author(s)
      髙橋智・加瀬進監修,日本特別ニーズ教育学会編,第12章第1節著者:橋本陽介
    • Total Pages
      318
    • Publisher
      文理閣
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi