• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of ESD Practice Theory and Tools for the Early Childhood and Elementary School Connections Based on "Ecological Imagination"

Research Project

Project/Area Number 20K13951
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
Research InstitutionShiga University

Principal Investigator

Yamamoto Issei  滋賀大学, 教育学系, 准教授 (70737238)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords生態想像力 / ESD / 生の関係 / 幼児教育 / 保育 / 生活科 / 生きているものどうしの想像力 / 想像力 / 経験 / 子どもの権利 / 持続発展教育(ESD) / 自然体験 / 生活 / ESD / 幼小接続 / 生きているもの / 実践支援ツール
Outline of Research at the Start

本研究は、幼児期から生涯にわたる見通しをもったESDの実践理論を構築する上で、幼児期と児童期の接続に焦点を当てた理論構築を行おうとするものである。特に、幼小接続期の子どもが自己と環境の生態的な関係を認識する際に働く「生態想像力」に焦点を当て、身近な体験のなかから「生きているものどうしのかかわり」を発見することを柱とした実践理論の構築を行う。理論構築と並行して、保育と生活科の授業、双方で活用可能なESD実践支援ツールを開発することで、理論と実践の往還に基づく効果的なモデルを構築することを目指す。

Outline of Final Research Achievements

In this study, I attempted to construct a theory of ESD (Education for Sustainable Development) based on ecological imagination and to implement it through the development of practical tools. As a result of the research, I found that animistic imagination to perceive common place things as "alive" in early childhood promotes caring for diverse things, both living and nonliving, and leads to thinking about life relationships surrounding them. A curriculum map and other tools were developed to support practice, and a model of ESD from early childhood through school age was presented.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、アニミズムの世界を生きる幼児の体験が、その後の生命の関係性への学びへと連続していることを示した点に学術的意義がある。さらに、子どもと共に〈生きているもの〉どうしの関係を想像し探究するESD実践理論を構築し、生態想像力の発達を軸として幼小接続期を一貫して見通すESD実践理論を示した点に社会的意義がある。また、アメリカ教育学に端を発した「生態想像力」概念の可能性を日本の教育学の文脈から発掘した点や、絵本や散歩という体験の新たな教育学的意義を見出したことも重要な成果となった。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2023 2022 2021 Other

All Journal Article (6 results) (of which Open Access: 3 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (2 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 身近な環境を面白がる―保育環境の「意味」と「価値」を協同探求する散歩についての考察―2023

    • Author(s)
      山本一成・高谷武志
    • Journal Title

      滋賀大学教育学部紀要

      Volume: 73 Pages: 63-76

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 生の関係への着想をひらく-絵本・生態想像力・サステナビリティ-2023

    • Author(s)
      山本一成
    • Journal Title

      子ども研究

      Volume: 13 Pages: 6-14

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 保育者養成におけるESD 教材作成のプロジェクト型演習2022

    • Author(s)
      山本一成
    • Journal Title

      滋賀大学環境総合研究センター研究年報

      Volume: 19 Pages: 83-91

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Co-Living Imagination in Early Childhood: Toward Education for Sustainable Development along Children’s Ways of Life2022

    • Author(s)
      Issei Yamamoto
    • Journal Title

      The Journal of School and Society

      Volume: 8(2) Pages: 45-58

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 生態想像力に基づく幼児期の持続発展教育へのアプローチ―能力開発のジレンマを超えて2021

    • Author(s)
      山本一成
    • Journal Title

      関西教育学会研究紀要

      Volume: 21 Pages: 15-28

    • NAID

      40022683496

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 幼児期における自然体験と想像力についての事例的検討-S. Fesmireの『生態想像力』概念を手がかりに-2021

    • Author(s)
      中丸創・山本一成
    • Journal Title

      教育学研究紀要

      Volume: 66 Pages: 680-685

    • NAID

      40022559571

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] SDGsをテーマにした園内研究2023

    • Author(s)
      高井謙・山本一成・西村佳子
    • Organizer
      日本保育学会第76回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Co-Living Imagination in Early Childhood: Towards Authentic Living Environment Studies2021

    • Author(s)
      Issei YAMAMOTO
    • Organizer
      The 11th International Conference of Korean Society for Early Childhood Education
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Remarks] 山本一成研究室ホームページ

    • URL

      https://sites.google.com/view/eceyamamotolab/home

    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi