Relationship between aerobic capacity, motor ability, daily physical activity, and lifestyle habits in preschool children
Project/Area Number |
20K13960
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 09030:Childhood and nursery/pre-school education-related
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Research Institution | Biwako Seikei Sport College |
Principal Investigator |
Akitake Hiroshi びわこ成蹊スポーツ大学, スポーツ学部, 准教授 (10736408)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
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Keywords | 幼児期運動指針 / 最大酸素摂取量 / 持久走 / マラソン大会 / 運動あそび / 鬼ごっこ / 心拍数 / トレッドミル多段階漸増運動負荷テスト / 身体活動量 / 連続した中高強度身体活動 / 酸素摂取量 / 運動動作スキル |
Outline of Research at the Start |
わが国では文部科学省が、「幼児期運動指針」で「様々な遊びを中心に毎日合計60分以上楽しく体を動かす」という目標を掲げているものの、幼児の身体活動量の具体的な推奨値が設定されていない。そこで本研究は、有酸素性能力、運動能力(質的、量的評価)、日常の身体活動量(歩数、座位行動時間、低強度活動時間、中・高強度活動時間、1回あたりの座位行動持続時間、中・高強度活動持続時間)、生活習慣との関連を明らかにし、「幼児期運動指針」への具体的な推奨値を作成するための基礎研究を展開する。
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Outline of Final Research Achievements |
The Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology has established guidelines for preschool childhood physical activity, with the goal of a total of at least 60 minutes of enjoyable physical activity each day, centered on a variety of play activities. However, there are no specific recommendations for the amount of physical activity for preschool children in Japan. This study was to examine the relationship between aerobic capacity, motor ability, daily physical activity, and lifestyle habits in preschool children.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
吉澤は、「幼児の有酸素性能能力の発達」(杏林書院、2002)で、幼児期から持久的な運動(有酸素性能力(酸素摂取量))を取り入れることを推奨している。このように幼児の有酸素性能力は、健康関連指標とより強く関わっていることが示唆されていたが、1990年以降、吉澤の報告を最後に、ここ30年間わが国や諸外国においても報告されていなかった。わが国では、「様々な遊びを中心に毎日合計60分以上楽しく体を動かす」という目標を掲げたものの、具体的な推奨値が設定されていない。幼児の持久的な運動あそびを取り入れることは、様々な健康関連指標と関連していることから幼児期から重要な取り組みであることが考えられる。
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Report
(3 results)
Research Products
(9 results)