• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Educational Practice Research on the Formation Process of Cooperation among Children in Music Classes

Research Project

Project/Area Number 20K13972
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionOsaka Kyoiku University

Principal Investigator

KANEHIRA Yoshie  大阪教育大学, 教育学部, 准教授 (50613668)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2022: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords音楽科授業 / 協同 / 共感 / 協同的な学習 / 共同活動 / コミュニケーション / 問題解決 / リーダー=フォロワー / 音楽科 / 授業
Outline of Research at the Start

音楽科授業では、合唱や合奏の活動を中心に、鑑賞の活動においても、子ども同士が複数で協力して学習を進めることが不可欠となる場面が多数ある。そこでは、音楽から感じ取ったことを他者に伝えるために子どもが思わずつぶやく「○○みたいな感じ」という比喩的表現を他者と共有し、それを音や言葉を媒体として表現していくことが重要となる。本研究では、そのような比喩的表現を子ども間で共有し、それを表現として実現していく過程で、子ども同士がどのように個々人を尊重し合う関係性としての協同を成立させていくかについて、理論と実践を往還させる教育実践学的な研究方法によって明らかにしていく。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to clarify the formation process of cooperation among children in music classes by using educational practical research methods. The results of the research are as follows.
1) Based on Dewey's educational philosophy, he reconsidered cooperation as "the relationship between people created by joint activities" and clarified how children establish cooperation through the analysis of occupation. It was suggested that empathy is important there. 2) Based on the theoretical viewpoint obtained in 1), we planned a music appreciation class and practiced it in elementary and junior high schools. 3) I reconsidered cooperation from the viewpoint of cooperative learning, and clarified the interrelationship between learning and sympathy through analysis of music appreciation classes.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、音楽科授業において子どもがいかに協同を成立させていくのかについて、デューイの教育哲学を理論的背景とした教育実践学的研究を行った。
本研究の学術的意義は、協同の成立を「人と人との関係性」および協同的な学習という観点からとらえ直し、そこでの学習と共感との相互関連性から協同の成立過程を、教育実践学的な研究方法によって明らかにできた点にある。また本研究の社会的意義として、音楽科授業における協同の成立過程における指導者の役割を提示できた点が挙げられる。このことは、今後、現場の教員の音楽科授業において、子ども間の協同を成立させるための環境構成を具現化するうえでの一助になると考えられる。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2023 2022 2021

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 3 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] 学校における社会的探究を通した協同の確立-J.デューイの「オキュペーション」の事例からの検討-2023

    • Author(s)
      兼平 佳枝
    • Journal Title

      大阪教育大学紀要. 総合教育科学

      Volume: 71 Pages: 149-159

    • DOI

      10.32287/TD00032511

    • URL

      http://ir.lib.osaka-kyoiku.ac.jp/dspace/handle/123456789/32511

    • Year and Date
      2023-02-28
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 図形楽譜づくりの音楽科鑑賞授業にみる学習と共感との相互関連性2023

    • Author(s)
      兼平佳枝
    • Journal Title

      学校音楽教育研究

      Volume: 27 Pages: 37-48

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 芸術的経験としての音楽表現活動における子ども間の協同の成立の様相2022

    • Author(s)
      兼平 佳枝
    • Journal Title

      大阪教育大学紀要. 総合教育科学

      Volume: 70 Pages: 115-128

    • DOI

      10.32287/TD00032234

    • URL

      http://ir.lib.osaka-kyoiku.ac.jp/dspace/handle/123456789/32234

    • Year and Date
      2022-02-28
    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 図形楽譜づくりの音楽科鑑賞授業にみる学びと共感との相互関連性2022

    • Author(s)
      兼平佳枝
    • Organizer
      日本学校音楽教育実践学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校における社会的探究を通した協同の確立 ―オキュペーションの事例の場合―2021

    • Author(s)
      兼平佳枝
    • Organizer
      日本デューイ学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi