• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of teaching materials and teaching methods to clarify the setting of issues in the education of Nurturing Living Things of Technology Educationbiology

Research Project

Project/Area Number 20K13974
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionNagasaki University

Principal Investigator

Kamada Eiichiro  長崎大学, 教育学部, 准教授 (00780735)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2022: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords技術科 / 生物育成 / 課題解決学習 / 課題設定 / 教材開発 / 課題解決 / オンラインゲーム / ムギ / ジャガイモ / 施肥 / 栽培
Outline of Research at the Start

令和3年から実施される新学習指導要領解説技術・家庭編において、中学校技術・家庭科(技術分野)で育成する資質・能力は、課題解決活動の中で効果的に育成できると示されている。しかし、技術科生物育成では新学習指導要領に基づいて課題の設定に着目した教材開発およびその指導法は確立されていない。本研究では技術科生物育成の授業において生徒がどのような課題を設定し解決するかその実態を明らかにするとともに、課題設定に効果的な教材および指導法の確立を目指す。課題を設定する力は技術科の根幹である。新学習指導要領に対応した指導法の確立は授業の質の向上、ひいては生徒の課題解決能力を高めることと期待される。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to propose effective problem-solving teaching materials that approach the significance and value of nurturing living things of Technology Education, and to establish teaching methods. In the task setting of nurturing living things of Technology Education, it was suggested that securing yield is a major issue, and that it is effective for students to set multifaceted tasks based on the demands of society as small tasks. In addition to yield, it was clarified that pre-prepared teaching materials based on the test results of potatoes and wheat can contribute to the adjustment of the growing environment by using the viewpoint and way of thinking of the technology in setting tasks and planning for the students' own cultivation activities, in addition to understanding their knowledge of biological growth techniques.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では生物育成の技術における「技術による課題解決」を重視した教材およびカリキュラムの創出を試みた。課題設定時に用いる教材は複数の観点に気付ける教材でなければならず、生徒が技術科の根幹に迫る重要な役割を担う。本研究で開発した作物の試験結果を基にした教材は技術の見方・考え方に気付き、これらを働かせた課題設定に資する教材であることが明らかとなった。また農薬選択ゲームでは課題設定前の技術の見方・考え方に気付かせる場面での導入が有効であることが示唆され、オンライン版でも同様の結果が得られた。このオンライン教材はどこにいてもだれとでも学習ができる新たな教材のスタイルとして試みることもできた。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2022 2021 Other

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (5 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] ジャガイモの袋栽培における施肥試験結果を用いた課題設定および栽培計画学習教材の開発2022

    • Author(s)
      鎌田英一郎・小八重智史
    • Journal Title

      日本産業技術教育学会

      Volume: 64(4) Pages: 321-330

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 生物育成の技術におけるオオムギ栽培の教材化に関する研究 -施肥時期および施肥量の違いがオオムギ 2 品種の生育と収量に及ぼす影響-2021

    • Author(s)
      鎌田英一郎
    • Journal Title

      日本産業技術教育学会九州支部論文集

      Volume: 29 Pages: 1-9

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 長崎県での袋栽培における植付時期の違いがジャガイモの生育および収量に及ぼす影響2022

    • Author(s)
      鎌田英一郎
    • Organizer
      日本農業教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 生物育成の技術における課題設定の明確化に向けた教材の開発-施肥重点時期の違いがコムギ・オオムギ品種の生育および収量に及ぼす影響-2022

    • Author(s)
      鎌田英一郎・小八重智史
    • Organizer
      日本産業技術教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 生物育成の技術における課題設定の明確化に向けた教材の開発 -施肥の効率に着目した施肥設計教材の検討-2021

    • Author(s)
      鎌田英一郎
    • Organizer
      日本産業技術教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 農薬選択ゲームの学習効果と課題設定の在り方の検討2021

    • Author(s)
      鎌田英一郎,高倉健太郎
    • Organizer
      日本産業技術教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 施肥に用いる肥料成分の違いが春作ジャガイモの生育および収量に及ぼす影響2021

    • Author(s)
      鎌田英一郎
    • Organizer
      日本産業技術教育学会九州支部
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] 持続可能な農業への道 ~アグリン~「農薬選択ゲーム」教師用

    • URL

      http://118.27.119.61/nouyaku-dev/teacher/

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] 持続可能な農業への道 ~アグリン~「農薬選択ゲーム」生徒用

    • URL

      http://118.27.119.61/nouyaku-dev/student/

    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi