• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on Improving Reading Instruction through Reading Workshops

Research Project

Project/Area Number 20K13984
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionUniversity of Tsukuba (2021-2023)
Toyo University (2020)

Principal Investigator

Katsuta Hikaru  筑波大学, 人間系, 助教 (30792113)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2023: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords自立した読み手 / リーディング・ワークショップ / 読むことの学習指導 / ガイディッド・リーディング / リテラシー・センター / 国語科 / アメリカ / 英語科 / 日本のリーディング・ワークショップ / アメリカのリーディング・ワークショップ / 国語科における典型的な読みの授業の起源 / 読みの教育研究の基礎研究、臨床研究、移行研究 / ライティング・ワークショップ / ブック・クラブ / 典型的な国語の授業 / 長編小説を読む活動 / 手引きのある指導 / 知識の習得と創造的活動 / 教科書ベースの授業 / 個人学習 / 共同学習 / 一斉指導 / 読むことと書くこととの関連 / アメリカの読むことの学習指導 / グループ学習 / 自律した読み手
Outline of Research at the Start

本研究は、国語科で自律した読み手を育てるためにリーディング・ワークショップの有効性を検証する。生徒が読みたい本を選んで一人で読む時間を核とし、その間、教師がカンファランスを行うリーディング・ワークショップは、一斉指導やグループ学習など国語科でよく行われてきた指導法と異なり、個人学習が中心となる。熟達者になるための学習モデルを踏まえれば、一斉指導やグループ学習だけでなく、個人学習も不可欠である。将来、目的に応じて本を選び、その目的にあった読み方ができる自律した読み手を育てるために、一斉指導とグループ学習、個人学習をどう組み合わせて指導すれば良いか、本研究を通じて明らかにしたい。

Outline of Final Research Achievements

In this project, I examined the possibilities of incorporating reading workshops into a Japanese language arts class. This project has four outcomes. First, the benefits of reading workshops in high school Japanese language arts were identified in comparison with textbook-based lessons. Additionally, I suggested how to combine both approaches in the Japanese language arts curriculum to maximize their strengths. Second, the effects of incorporating reading workshops throughout the year in elementary school Japanese language arts were found. They include (1) increased reading volume, (2) heightened awareness of reading strategies, (3) expanded genre knowledge, and (4) the discovery of favorite authors and works. Third, new teaching approaches in the United States were analyzed and their advantages discussed. Fourth, a literature review was conducted regarding how reading instruction in Japanese language arts has been historically shaped, and future research directions were suggested.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は、2010年頃から国語科で注目を集め、実践報告もされていたリーディング・ワークショップという新しい読みの指導法について、授業観察、インタビュー調査、質問紙調査などの手法を用いて、その効果を検証した点である。とくに、教科書に基づく授業とリーディング・ワークショップをどう組み合わせれば、それぞれのアプローチが生かされるか、年間を通してリーディング・ワークショップを実践することで児童が読み手としてどう成長したかといった点は、国語科教育実践上、意義ある知見だと考えられる。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 3 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 1 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 読者反応理論と国語科教育:教室で本を読むことの意味を考える2023

    • Author(s)
      勝田光
    • Journal Title

      Library & Information Science News (LISN)

      Volume: 196 Pages: 5-8

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] The roots of typical Japanese reading instruction: Revisiting the representative Japanese reading lessons implemented by Enosuke Ashida in 19152022

    • Author(s)
      Hikaru Katsuta
    • Journal Title

      人文科教育研究

      Volume: 49 Pages: 105-111

    • DOI

      10.15068/0002006566

    • ISSN
      0913-1434
    • URL

      https://tsukuba.repo.nii.ac.jp/records/2006566

    • Year and Date
      2022-12-30
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The Implementation of the Science of Reading Instruction for the Japanese Language Classroom: A Review of Basic Research, Clinical Research, and Translational Research from <i>The Science of Reading</i>2022

    • Author(s)
      勝田 光
    • Journal Title

      The Science of Reading

      Volume: 63 Issue: 2 Pages: 101-110

    • DOI

      10.19011/sor.63.2_101

    • ISSN
      0387-284X, 2424-144X
    • Year and Date
      2022-06-13
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A Study of Reading and Writing Instruction in the United States to Improve Japanese Language Teaching in Japan: An Observational Analysis of K-12 Schools in Florida2022

    • Author(s)
      勝田 光
    • Journal Title

      kokugokakyouiku

      Volume: 91 Issue: 0 Pages: 45-53

    • DOI

      10.20555/kokugoka.91.0_45

    • ISSN
      0287-0479, 2189-9533
    • Year and Date
      2022-03-30
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「登場人物の心情を問う」授業をどう変えるかー複数の作品を比較し、新たな小説を書くことを通して育つ力ー2021

    • Author(s)
      勝田光
    • Journal Title

      国語論叢(兵庫県高等学校教育研究会 国語部会神戸支部 紀要)

      Volume: なし Pages: 13-20

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] Encouraging Independent Readers: Combining Reading Workshop and Textbook‐Based Lessons in a Japanese High School Classroom2021

    • Author(s)
      Katsuta Hikaru、Sawada Eisuke
    • Journal Title

      Journal of Adolescent & Adult Literacy

      Volume: 64 Issue: 5 Pages: 563-573

    • DOI

      10.1002/jaal.1135

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Presentation] 子どもは絵本を通して戦争をどう理解するか: 小中学生の読みの日米比較に基づく文学教材の開発2024

    • Author(s)
      勝田 光
    • Organizer
      第93回筑波大学人間系コロキアム
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Creating readers' communities through the reading workshop in the Japanese language classroom2023

    • Author(s)
      Katsuta, H. & Sawada, E.
    • Organizer
      8th International and 51st National Conference of Reading Association of Philippines
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Children’s Understanding of War through Reading Picture Books: Comparative analysis of American and Japanese Students’ Response to War Literature2023

    • Author(s)
      Katsuta Hikaru
    • Organizer
      IRSCL 2023 Congress: Ecologies of Childhood
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 子どもは絵本を通して戦争をどう理解するか?:典型的な戦争絵本と新しい戦争絵本に対する読者反応の違いに着目して2022

    • Author(s)
      勝田 光; 大隈彩香; 森大徳; 山本賢一
    • Organizer
      第66回日本読書学会大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 国語科における読むことの学習指導の科学的探究: 基礎研究、臨床研究、そして科学の実現に向けて2022

    • Author(s)
      勝田光
    • Organizer
      第71回 人文科教育学大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] The root of Japanese reading comprehension instruction: The conventional teaching approach and its alternatives2021

    • Author(s)
      Hikaru Katsuta
    • Organizer
      The Reading Association of the Philippines' 7th International Literacy Cpnference
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] アメリカの読むことの学習指導が国語科に与える示唆:フロリダ州の幼小中高等学校におけるフィールド調査を踏まえて2021

    • Author(s)
      勝田光
    • Organizer
      全国大学国語教育学会2021春期大会(オンライン)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] Chapter 9 Creating a Community of Independent Readers in a Japanese-language Classroom. (The reading lives of teens: Research and practice)2024

    • Author(s)
      Katsuta, H. & Sawada, E.
    • Publisher
      Routledge
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 新・教職課程演習 第10巻 初等国語科教育2021

    • Author(s)
      勝田光
    • Total Pages
      205
    • Publisher
      協同出版
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 新・教職課程演習 第16巻 中等国語科教育2021

    • Author(s)
      勝田光
    • Total Pages
      239
    • Publisher
      協同出版
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi