• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Curriculum Studies in Secondary Social Studies: Focused on Developing Subject-specific Competency along with ESD Competency

Research Project

Project/Area Number 20K14000
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionChiba University (2021-2023)
Hyogo University of Teacher Education (2020)

Principal Investigator

Sakaue Hiroaki  千葉大学, 教育学部, 准教授 (30791272)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2022: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
KeywordsESD / 社会系教科 / 持続可能な社会 / カリキュラム研究 / 教科書研究 / ドイツ / 社会科教育 / 資質・能力 / ゲゼルシャフツレーレ / ドイツ連邦共和国 / コンピテンシー / ドイツドイツ連邦共和国 / 中等社会科カリキュラム / 地理・歴史・公民
Outline of Research at the Start

本研究は、ESD(持続可能な開発のための教育)の資質・能力(コンピテンシー)と社会系教科固有のコンピテンシーを結び付けて育成をめざすドイツの統合型社会系教科カリキュラム、教科書や教材の分析、現地調査・授業見学を通じて、①ESDのコンピテンシーと社会系教科固有のコンピテンシーの関係性、②ESDのコンピテンシーと社会系教科固有のコンピテンシーを一体的に育成するためのカリキュラム編成・学習設計の原理を解明するとともに、③日本の中等社会系教科におけるESD実践のためのカリキュラム・授業モデルを提案することである。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to clarify the relationship between Education for Sustainable Development (ESD) and social studies-specific competencies, and the principles of curriculum and learning design. To Propose ESD curriculum and lesson model for social studies subjects in secondary schools based on the above research results is also one of the purposes of this study. The researcher employed the following research methods: integrated social studies curriculum and textbooks analysis in Rhineland-Palatinate and North Rhine-Westphalia in the Federal Republic of Germany, a leading country in ESD, and lesson development.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的・社会的意義は次に示す2点である。
第1に、ドイツおよび日本における社会系教科において、ESDが教科内の分野・科目間どのように関連付けられながら位置づけられているのか、またはなされていないかについてカリキュラムおよび教科書の分析から明らかにした点である。第2に、日本の社会系教科におけるESD実践に向けて、ESDのコアとなる考えの一つである「Think Globally, Act Locally」および近年ドイツの地理学習で採用されているUte Wardengaの提唱した異なる4つの空間概念を踏まえた授業プランを提案した点である。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (34 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (10 results) (of which Open Access: 7 results,  Peer Reviewed: 4 results) Presentation (18 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Invited: 6 results) Book (6 results)

  • [Journal Article] Analysis of Regional Survey / Fieldwork Units in British Geography Textbooks2024

    • Author(s)
      由井義通・阪上弘彬・横川知司・潘意涵・原田歩・劉暁一・沈彧磬・王・木村海斗・首藤慧真・村上正龍・徐敏諾・田渕雄一朗・溝口雄介・森俊輔・高亦揚
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 30 Pages: 19-26

    • DOI

      10.15027/55110

    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2018421

    • Year and Date
      2024-03-15
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ユネスコスクール 持続可能な開発のための教育と地球市民教育2023

    • Author(s)
      阪上弘彬
    • Journal Title

      学校教育

      Volume: 1270 Pages: 112-115

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] ドイツ中等社会科教科書における空間認識形成に関する学習ー単元『オリエンテーション』の分析ー2023

    • Author(s)
      阪上弘彬
    • Journal Title

      房総研究

      Volume: 59 Pages: 35-43

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] PISAショック後のドイツの社会系教科教育における教育と研究動向2022

    • Author(s)
      阪上弘彬
    • Journal Title

      社会科教育研究

      Volume: 146 Pages: 73-85

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Improving Interactivity in Instructional Design by Developing an ICT-based Social Studies Plan: Case Study of Smart Agriculture in the National Strategic Special Zone of Hyogo Prefecture’s Yabu City2022

    • Author(s)
      SUENAGA Takuya, SEKI Hirokazu, SAKAUE Hiroaki
    • Journal Title

      The Journal of Social Studies Education in Asia

      Volume: 11 Pages: 17-32

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「地理総合」導入に向けた教員養成・研修における教育プログラムに関する一考察2022

    • Author(s)
      南埜猛・松尾陽平・阪上弘彬・大津留麻代・村上恵美
    • Journal Title

      兵庫教育大学研究紀要

      Volume: 60 Pages: 111-124

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 国際バカロレア地理教科書Oxford University Press『Oxford IB Diploma Programme: Geography』における人口単元の内容分析2022

    • Author(s)
      由井義通・熊原康博・阪上弘彬・トウ亜斎娜・横川知司・藩意涵・孟瑜・陶子・岩佐佳哉・原田歩・劉暁一・沈彧磬・鄧竹珂・清水優生・住谷侑也・近沢菜々子・中村光希・王
    • Journal Title

      学校教育実践学研究

      Volume: 28 Pages: 121-128

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] SDGs を題材としたリフレクションを促す中堅教員研修-研修プロ グラムのデザインおよび受講者による研修評価-2021

    • Author(s)
      泉村靖治・徳島祐彌・阪上弘彬・池田匡史・山本真也・坂口真康・内海友加利・花輪 由樹
    • Journal Title

      兵庫教育大学学校教育学研究

      Volume: 34 Pages: 177-188

    • NAID

      120007175500

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 地理における「持続可能性/持続可能な開発」の考え方の位置づけと指導―イギリスおよびドイツの中等教育前期地理教科書の分析―2020

    • Author(s)
      阪上弘彬
    • Journal Title

      兵庫教育大学研究紀要

      Volume: 57 Pages: 195-205

    • NAID

      120006887256

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 2019年学界展望 地理教育2020

    • Author(s)
      阪上弘彬
    • Journal Title

      Japanese Journal of Human Geography

      Volume: 72 Issue: 3 Pages: 245-248

    • DOI

      10.4200/jjhg.72.03_245

    • NAID

      130007930807

    • ISSN
      0018-7216, 1883-4086
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 一貫地理カリキュラムにおける地誌学習はいかにあるべきか―ドイツの地理教育の分析―2024

    • Author(s)
      阪上弘彬
    • Organizer
      日本地理学会春季学術大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 持続可能な社会に向けた社会系教科教育研究・実践の成果と展望2023

    • Author(s)
      阪上弘彬
    • Organizer
      第7回広域科学教育学会大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Characteristics of education for sustainable development in junior high school geography in Japan: content analysis of the national curriculum standards2023

    • Author(s)
      SAKAUE Hiroaki
    • Organizer
      EUROGEO conference Krakow 2023
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Current situation and issues in primary geographical education in Japan2023

    • Author(s)
      YUI Yoshimichi, SAKAUE Hiroaki, & MURATA Sho
    • Organizer
      EUROGEO conference Krakow 2023
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 高校社会系教科と持続可能な社会づくり―知る・わかる・創るを視点とした授業アイデア2023

    • Author(s)
      阪上弘彬
    • Organizer
      宮城県高等学校社会科(地理歴史科・公民科)教育研究会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 持続可能な社会に向けたESDの役割2023

    • Author(s)
      阪上弘彬
    • Organizer
      広島SDGsコンソーシアム第2回研修会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 高校地理と持続可能な社会づくりー知る・わかる・創るを視点とした地理の授業づくりー2022

    • Author(s)
      阪上弘彬
    • Organizer
      千葉県高等学校教育研究会 地理部会 春季研究大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] WEBアンケートの集計結果報告と分析2022

    • Author(s)
      浅川俊夫、今野良祐、阪上弘彬、高木優、山本隆太
    • Organizer
      2022年度日本地理教育学会第72回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] ドイツ 地理教授学における ESD の研究動向 ―『 地理教授学雑誌 』 の レビュー を中心に2022

    • Author(s)
      阪上弘彬
    • Organizer
      日本地理学会秋季学術大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] ドイツのゲゼルシャフツレーレにおけるESDの構造と特質-NW州教科書Projekt G Gesellschaftslehreの事例分析-2022

    • Author(s)
      阪上弘彬
    • Organizer
      全国社会科教育学会第71回全国研究大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] ドイツ中等社会科教科書における空間認識形成に関する学習- 単元「オリエンテーション」の分析-2022

    • Author(s)
      阪上弘彬
    • Organizer
      千葉地理学会2021 年度研究大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] ドイツの社会系教科学習におけるESD 実践と評価2022

    • Author(s)
      阪上弘彬
    • Organizer
      令和3年度大学連携セミナー SDGs 研修会:ESD,SDGs をどう評価するか-学校における実践と評価の在り方
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] ドイツ中等社会科教科書における単元「気候変動」の特質-防 災学習の視点からの分析-2022

    • Author(s)
      阪上弘彬
    • Organizer
      日本地理学会春季学術大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] How Does Geography Learning in Japan Deal with Sustainable Development: Analysis of the National Curriculum Revised in 2017/20182021

    • Author(s)
      SAKAUE Hiroaki, YUI Yoshimichi, & MURATA Sho
    • Organizer
      EUROGEO 2021 Conference Sustainable Development for All
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ドイツ・NW 州中等教育教科書Projekt G Gesellschaftslehre の特徴-地理・歴史・公民の統合・関連付けに着目して-.2021

    • Author(s)
      阪上弘彬
    • Organizer
      日本地理教育学会第71回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Developing a Social Studies Plan using ICT to Improve Interactivities in Instructional Design: Case Study of “Japanese Agriculture: Smart Agriculture in the National Strategic Special Zone of Yabu City in Hyogo Prefecture” in the 5th grade of elementary school2021

    • Author(s)
      SUENAGA Takuya, SEKI Hirokazu, & SAKAUE Hiroaki
    • Organizer
      Annual Meeting of International Social Studies Association
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 社会系教科教育におけるESDに関する研究の傾向と課題-システマティックレビュー-2021

    • Author(s)
      阪上弘彬
    • Organizer
      社会系教科教育学会第32回研究発表大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 持続可能な開発の考え方を 学ぶ高校地理授業ー学習者の成果の検証ー2020

    • Author(s)
      山内洋美・阪上弘彬
    • Organizer
      日本地理教育学会第70回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] レリバンスの構築を目指す令和型学校教育2024

    • Author(s)
      関浩和・吉川芳則・河邊昭子編著
    • Total Pages
      394
    • Publisher
      風間書房
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 社会科の「問題解決的な学習」とは何か2023

    • Author(s)
      唐木清志編
    • Total Pages
      166
    • Publisher
      東洋館出版社
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 地理学事典2023

    • Author(s)
      公益社団法人日本地理学会
    • Total Pages
      842
    • Publisher
      丸善出版
    • ISBN
      9784621307939
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 新3観点の学習評価を位置づけた中学校地理授業プラン2022

    • Author(s)
      吉水裕也編
    • Total Pages
      128
    • Publisher
      明治図書出版
    • ISBN
      9784184547247
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 地理歴史授業の国際協働開発と教師への普及ー資質・能力の多様性と学際性を視点として2022

    • Author(s)
      伊藤直之編
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      9784759924169
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 中等社会系教育2021

    • Author(s)
      國分麻里・川口広美編
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      協同出版
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi