• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a Learning Instruction Model to Cultivate "Negotiation Skills" in Mathematics Education

Research Project

Project/Area Number 20K14002
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionShimane University

Principal Investigator

Shimomura Taketo  島根大学, 学術研究院教育学系, 講師 (90782508)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords算数科授業 / 数学的交渉 / 発話行為論 / 数理認識論 / 学習指導モデル / 分数 / 数学的知識 / 合意形成 / 算数 / 言語行為論 / 記述枠組み / 交渉する力
Outline of Research at the Start

これまでの,算数科の授業においては,子どもを話し合わせること自体が目的となってしまい,話し合うことによって,具体的にどのような力の育成を目指すのかという視点からの議論が十分になされていない現状がある。
そこで本研究課題の核心をなす学術的「問い」として,「算数科の授業において,子どもの「交渉する力」を育成する学習指導は,どのようにして実現できるか?」を定め,その解明を試みる.本研究から得られる基礎的知見によって,算数教育で育成すべき能力の一つとして「交渉する力」が位置付き,対話を重視した学習指導の目標,内容,方法が一層明確になる。

Outline of Final Research Achievements

Below is an overview of the results of this research.
This study aimed to develop a learning instruction model to cultivate negotiation skills in mathematics classes. To achieve this, we relied on Searle's speech acts theory to construct a descriptive framework for capturing the intentions behind utterances observed during lessons, and we repeatedly analyzed lessons based on this framework. Based on the insights gained from this analysis, we developed a learning instruction model aimed at fostering negotiation skills, with the help of school teachers. The results of this study have been compiled into eight papers published during the research period, and we have also engaged in outreach activities.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義及び,社会的意義は次のように考えられる.
第一に,算数科授業において,発出された発言の意図をもとに,子どもの認知状態を捉えることを可能にする記述枠組みを構築したことである.これにより,授業内でみられる子どもの発言と認知状態との関連を分析することが可能となった.第二に,学校現場で活用するための学習指導モデルを開発したことである.実際の学校現場での活用を通すことから,学習指導モデルの検証を繰り返し,現在もそれを用いた授業実践を行う学校がある.

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (11 results) (of which Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 2 results) Presentation (6 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 算数科の学習場面における価値観の変容に関する一考察 : 第6学年「体積」の学習にみる簡潔性の分析から2024

    • Author(s)
      山田 明日可、下村 岳人
    • Journal Title

      島根大学教育学部紀要

      Volume: 57 Pages: 63-71

    • DOI

      10.24568/55033

    • ISSN
      2433-5355
    • URL

      https://ir.lib.shimane-u.ac.jp/55033

    • Year and Date
      2024-02-01
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] A Study of Knowledge of Fractions Among Fourth-Grade Elementary School Students: Based on Status of Study of Fractions in Third Grade2023

    • Author(s)
      下村 早紀、升谷 有里、下村 岳人
    • Journal Title

      Journal of Science Education in Japan

      Volume: 47 Issue: 4 Pages: 401-409

    • DOI

      10.14935/jssej.47.401

    • ISSN
      0386-4553, 2188-5338
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Characteristics of Mathematical Negotiation in the Process of Building a Fractional Concept:Based on an Analysis of Small Group Learning in Quantity Fraction2022

    • Author(s)
      下村 岳人、岡部 恭幸、下村 早紀、齊藤 英俊
    • Journal Title

      Journal of Science Education in Japan

      Volume: 46 Issue: 4 Pages: 283-298

    • DOI

      10.14935/jssej.46.283

    • ISSN
      0386-4553, 2188-5338
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小学6年生の「比例」学習における価値観の変容過程に関する一考察2022

    • Author(s)
      山田 明日可、井川 洋輔、下村 岳人
    • Journal Title

      島根大学教育臨床総合研究

      Volume: 21 Pages: 85-97

    • DOI

      10.24568/54557

    • ISSN
      2434-4117
    • URL

      https://ir.lib.shimane-u.ac.jp/54557

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] Characteristics of mathematical negotiations that influence the concept formation of quantity fractions2021

    • Author(s)
      下村 岳人
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 36 Issue: 2 Pages: 77-80

    • DOI

      10.14935/jsser.36.2_77

    • NAID

      130008143001

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2021-12-19
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 算数科授業における数学的知識の構成と協定に関する研究 -発話行為論を視座とする数学的交渉の分析-2021

    • Author(s)
      下村岳人
    • Journal Title

      神戸大学大学院人間発達環境学研究科 博士学位論文

      Volume: - Pages: 1-235

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 算数科における投影的な見方に関する一考察:第一学年での影絵装置を用いた実践を通して2021

    • Author(s)
      重田あい,下村岳人
    • Journal Title

      近畿数学教育学会会誌

      Volume: 34号 Pages: 1-12

    • NAID

      40022635427

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A Study on the Implicate of Number Lines in Division of Fraction2020

    • Author(s)
      山内優果,下村岳人
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 35 Issue: 3 Pages: 117-120

    • DOI

      10.14935/jsser.35.3_117

    • NAID

      130007952573

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2020-12-13
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] A Study on the Intentions of Statements Observed in Mathematical Negotiations in the Mathematical Knowledge Agreement Process: Based on the Experimental Lesson on the “Division of Fraction” Unit Given to 6<sup>th</sup> Grade Elementary School Children2020

    • Author(s)
      下村岳人,岡部恭幸,下村勝平
    • Journal Title

      Journal of Science Education in Japan

      Volume: 44 Issue: 4 Pages: 271-288

    • DOI

      10.14935/jssej.44.271

    • NAID

      130007981468

    • ISSN
      0386-4553, 2188-5338
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 算数科授業における数学的知識の構成にみる協定の特徴に関する一考察 : Searleの言語行為論に基づく交渉を捉える記述枠組みの構築2020

    • Author(s)
      下村岳人
    • Journal Title

      数学教育学論究

      Volume: 114巻 Pages: 3-17

    • NAID

      130008125960

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 海外の算数教育情報 算数科における意味理解を目指した論じ合い2020

    • Author(s)
      下村岳人
    • Journal Title

      月刊 新しい算数研究 6月号

      Volume: 593号 Pages: 46-47

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 数学的交渉にみる量分数の概念形成過程の様相-単位分数の見方を強調した学習指導を通して-2022

    • Author(s)
      下村岳人
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 算数科におけるもとにするものの見方に関する分析-第2学年「分数」の事例より-2022

    • Author(s)
      下村早紀,升谷有里,下村岳人
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 合意形成の力を育む算数科授業の創造-比例の学習でのグラフへの価値づけの場面から-2021

    • Author(s)
      井川洋輔・下村岳人
    • Organizer
      日本数学教育学会 第103回全国算数・数学教育研究(埼玉)大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 見いだし説明する過程を重視した算数の授業:子どもが見いだし説明するうえでの脅威しの役割-2021

    • Author(s)
      梶谷典弘・下村岳人
    • Organizer
      日本数学教育学会 第103回全国算数・数学教育研究(埼玉)大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 算数科における内容理解を促進する話し合いの在り方に関する一考察:第3学年かけ算の筆算に焦点を当てて2020

    • Author(s)
      倉見綾,下村岳人
    • Organizer
      日本数学教育学会 第102回全国算数・数学教育研究(茨城)大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 算数科における説明する力の育成に関する研究:子どもが「良い」と考える説明の実態調査から2020

    • Author(s)
      梶谷典弘,下村岳人
    • Organizer
      日本数学教育学会 第102回全国算数・数学教育研究(茨城)大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 算数の授業で合意形成-25の事例にみる合意の視点-2022

    • Author(s)
      下村岳人,算陰教育研究会
    • Total Pages
      173
    • Publisher
      今井出版
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi