Religious education for intercultural understanding: Exploring class models for fostering self-awareness and engaging with difference
Project/Area Number |
20K14003
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
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Research Institution | Hiroshima University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2022: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
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Keywords | Intercultural education / Religious awareness / Teacher training / Immigrant education / Cultural sensitivity / Teaching material / Teaching strategies / Cultural diversity / 異文化理解 / 宗教教育 / 自己認識 / 寛容性 / 授業モデル / 教員養成 / Difference / Class models / Material development / Pre-service teachers / 異文化間教育 / 宗教 / 文化 / 授業モデル開発 / 宗教文化教育 / 道徳教育 |
Outline of Research at the Start |
現在、教員養成課程では、宗教・異文化理解に関する授業はおこなわれていない。本研究では、アンケートとディスカッションを組み合わせた教員養成における異文化理解教育法の開発をおこなう。本研究で重要視するのは、各自が宗教観・倫理観を自覚すること、その上で他者との違いを理解し受容する姿勢である。すでに、大学学部生・大学院生で基礎的な手法を実践している。この手法の精度を高くし、様々な場面で用いられるように、バリエーションを増やす予定である。本研究では、教員を目指す者が自分と他者を理解し、他者を受け入れる準備をする授業モデルを開発する。
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Outline of Final Research Achievements |
Most public mainstream schools in Japan need help dealing with culturally and linguistically diverse (CLD) pupils due to a shortage of teachers trained in diversity. The research, drawing on religiosity measures in the sociology of religion, focused on developing an effective class model and teaching material for experiential learning, raising religious awareness among pre-service teachers. Based on multiple assessments of the interactive activities in various educational contexts from high school to university, the researcher developed a workbook containing dialogues on religious values, including an instruction manual for educators in diversity and intercultural communication. Study results showed that self-awareness of religious and spiritual values and beliefs could positively affect teachers’ cultural sensitivity.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
日本の公立学校では、様々な宗教的ニーズを持つ児童の数が増加していることが課題となっている。多分野からなる本プロジェクトで開発された教授法と教材によって、教員は、宗教の違いを受け入れる異文化間対話を促すための自己認識とスキルを習得することができる。
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Report
(4 results)
Research Products
(17 results)