• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Fundamental research on citizenship education through political art

Research Project

Project/Area Number 20K14008
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionAichi Prefectural University

Principal Investigator

Fujiwara Tomoya  愛知県立大学, 教育福祉学部, 准教授 (50737822)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsポリティカル・アート / 市民性教育 / 美術教育 / 再帰性 / 現代アート
Outline of Research at the Start

ポリティカル・アートでは、現代社会論的な問題(グローバル化、格差化貧困化、包摂と排除など)との同時代性の中で、機能不全となった市民の主体性の回復を試みるという視点が強調されてきた。とりわけそれを明示しているのは、J .ボイスによる「社会造形(彫刻)」という概念である。その要点は、現代社会の課題が表現主題に埋め込まれたアートへの参加・気づき・行動の変化という一連の循環によって、「誰でも未来に向けて社会を造形しうる」という理念を実現させることにある。本研究ではこのようなポリティカル・アートについて、市民性教育の文脈から美術教育における意義を再定義し、教育実践上の可能性を明らかにする。

Outline of Final Research Achievements

Schools are experimenting with the practice of art education that approaches local and social issues. Many children's participation workshops related to exhibited works are held at art museums and local art festivals. However, no research has been conducted on the level of content development based on the structural problems of modern society. Therefore, it is necessary to reflect on whether the function of art, which is criticism of society, economy, and politics, has taken root in the context of art education. In this research, political art is defined as art that is tinged with criticism of society, economy, and politics that face contemporary issues. Then, from the context of citizenship education, we will try to redefine its significance in art education and clarify the possibilities in educational practice.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

美術教育学研究では、学校教育の背景にある教育政策や政治・経済状況への社会科学的・政策科学的な批判が必ずしも伴ってこなかった。本研究の特色として、領域横断性が挙げられる。それは第一に、美術教育学において、教育政策や政治・経済状況への社会科学的・政策科学的な批判を踏まえた上で、アートが持つ社会・政治・経済への批評性を再定義する試みである。第二に、ポリティカル・アートがもつ社会的文脈とプロジェクト型の方法の意義について、関連する社会科学や認知科学における基礎的知見を横断的に検討しつつ、同時代の美術教育の論理構築へ向けた研究を進める点である。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2023 2022 2021

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (6 results) (of which Invited: 2 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 日本の教育改革とアート教育2022

    • Author(s)
      藤原智也
    • Journal Title

      日本デザイン学会環境デザイン部会機関誌

      Volume: 92 Pages: 12-15

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 未来に向けた子どもの育ちと美術による学び2022

    • Author(s)
      藤原智也
    • Journal Title

      瀬戸内市立美術館企画展図録『神々の視座ー井手康人ー』

      Volume: - Pages: 109-119

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 日本の教育改革とアート教育2022

    • Author(s)
      藤原智也
    • Journal Title

      日本デザイン学会環境デザイン部会機関誌EDプレイス

      Volume: 92 Pages: 12-15

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 美術による市民性教育に関する考察~市民社会の系譜と公共圏におけるアートの役割~2023

    • Author(s)
      藤原智也
    • Organizer
      日本美術教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 身体・感覚経験を伴った創造性を育成する教員の教育活動の可能性についての検討2022

    • Author(s)
      藤原智也、清田哲男、大橋功、藤田雅也、堤祥晃、宣昌大、松浦藍
    • Organizer
      日本美術教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 創造性と社会構造2022

    • Author(s)
      藤原智也
    • Organizer
      岡山大学大学院教育学研究科附属国際創造性・STEAM研究開発センター
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 子どものクリエイティブな学びのために我々が把握しておくべきニッポンの課題2022

    • Author(s)
      藤原智也
    • Organizer
      岡山大学CRE・Lab・FORUM2022
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 美術による市民性教育はいかに可能か?2021

    • Author(s)
      藤原智也
    • Organizer
      日本美術教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 身体・感覚経験を伴った創造性を養成すべき教員の資質とするための検討2021

    • Author(s)
      清田哲男・大橋功・藤原智也・藤田雅也・松浦藍
    • Organizer
      日本美術教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 表現する教室のつくり方2022

    • Author(s)
      大橋功、鈴木光男(監修)、藤原智也、服部真也、長瀬拓哉(編著)
    • Total Pages
      120
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      4491047626
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 美術教育と子供理解2022

    • Author(s)
      大橋功(監修)、藤原智也、鈴木光男、服部真也、長瀬拓哉(編著)
    • Total Pages
      199
    • Publisher
      日本文教出版者
    • ISBN
      4536650016
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 教師になるには2022

    • Author(s)
      長瀬 拓也、藤原 智也
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      キーステージ21
    • ISBN
      4904933184
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 表現する教室のつくり方2022

    • Author(s)
      大橋功・鈴木光男監修、藤原智也・服部真也・長瀬拓也編著
    • Total Pages
      119
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491047621
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi