• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The small-scale training for improving mathematics teachers' craft knowledge in elementary school

Research Project

Project/Area Number 20K14012
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionRissho University

Principal Investigator

新井 美津江  立正大学, 社会福祉学部, 特任准教授 (50866275)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2023: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords実践的知識 / 教師の職能成長 / 小規模研修 / 教師の気づき / 教師の知識生成 / 実践での教師個人の学び / 集団での教師の学び / 知識生成の偏り / 数学を教えるための知識 / 数学教師教育 / 研修
Outline of Research at the Start

本研究は教師の数学を教えるための実践的知識(授業という実践の中で生成・活用される知識)に着目し現職教師教育に貢献するものである。
目的は、日々の実践(授業を計画する、授業をする、授業を振り返る)から、小学校数学教師の実践的知識の変容を促す要因を一般化し、その研究結果から実践的知識の変容を促す現職教師教育の在り方を考察することである。研究方法は二段階からなり、第一段階は4名の教師を対象とした事例研究、第二段階は同学年複数教師による日常的な研修を、3つの異なる方法を用いて実施し比較する。

Outline of Annual Research Achievements

2023年度は、学校ベースの小規模研修の在り方を模索するため、まず近隣2校に勤務する若手教員にインタビューを行い、新採用時の研修や同僚や先輩教員から学んだ内容を中心にインタビューを行った。その結果、ある程度共通する学びの経路が存在し、主に先輩教師から教えられ実践し技能を獲得する機会が多いことがわかった。学びの内容は個人差はあるものの指導方法に関する学び(例:板書のしかた、まとめの書き方、めあての導入など)が中心である。それとは対照的に、内容の系統性や数学的な意義など指導内容に関する学びの機会が乏しい実態が浮かび上がった。
以上のことから、小規模研修の在り方として知識・技能の伝達ではなく教師自らの「気づき」による深い学びが必要であることが示唆された(6名の教師の事例をもと「気づき」の様相を国内外の学会で発表)。
そこで、近隣小学校1校において授業ビデオを用いた校内研修を1時間実施した。授業がうまく進まない授業ビデオ(かけ算導入)を視聴後、若手・中堅・ベテランに分かれてディスカッションした。通常はグループ内で先輩教師の発言が多く、若手がそれを聞くというスタイルが多いが、上述した伝達型の学びを避けるために年齢別グループ編成を行った。分析・考察は途中であるが、授業をみる観点がグループごとに異なっていることが明らかになった。今後さらにグループ内の相互作用に着目し、教師の「気づき」の過程を明らかにする予定である。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

11月に行った小規模研修のデータ分析が途中であること、よりデータの一般性を高めるためさらに他校でのデータ収集が必要であることを考慮すると、計画よりやや遅れていると判断できる。

Strategy for Future Research Activity

グループディスカッションのデータを更に収集するとともに、分析・考察を行い教師の学びの過程を「気づき」の過程として描写する。そして「気づき」の要因と対象を明らかにすることを通して実践的知識の生成を考察し、小規模研修の在り方への示唆を得る。加えてこれらの研究結果を国際学会で発信する。

Report

(4 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results)

  • [Journal Article] Practitioner Knowledge Generation in Reflection: A Case Study on Teaching Multiplication Tables in Japan2023

    • Author(s)
      Mitsue Arai, Takuya Baba
    • Journal Title

      Journal of Science and Mathematics Education in Southeast Asia

      Volume: 46 Pages: 217-241

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Generation of Mathematical Knowledge for teaching through Noticing by Elementary School Teachers2024

    • Author(s)
      Mitsue Arai
    • Organizer
      International Congress on Mathematical Education
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Elementary School Teachers’ Noticing of Mathematical Knowledge for Teaching in the Context of Planning, Instruction, and Reflection2023

    • Author(s)
      Mitsue Arai
    • Organizer
      44th Psychology of Mathematics Education Conference
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 気づきによる教師の知識の生成2023

    • Author(s)
      新井美津江
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] 乗法導入時の子どもの量概念と指導における教師の困惑2023

    • Author(s)
      新井美津江
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] ELEMENTARY SCHOOL TEACHERS’ NOTICING OF MATHEMATICAL KNOWLEDGE FOR TEACHING IN THE CONTEXT OF PLANNING, INSTRUCTION, AND REFLECTION2023

    • Author(s)
      Mitsue Arai
    • Organizer
      International Group for the Psychology of Mathematics Education
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 文系学部卒若手教員の実践的知識の様相 ―小学校第6学年「データの調べ方」指導を例として―2022

    • Author(s)
      新井美津江
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校教師の実践的知識の様相 ―「10のまとまり」指導に焦点をあてて―2022

    • Author(s)
      新井美津江
    • Organizer
      全国数学教育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校教師の実践的知識の様相(2) ―小学校第6学年「組み合わせ」指導に焦点をあてて―2022

    • Author(s)
      新井美津江
    • Organizer
      全国数学教育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 第2学年「ばいとかけ算」指導における教師の気づきの様相2022

    • Author(s)
      新井美津江
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] かけ算の筆算指導における教師の実践的知識2021

    • Author(s)
      新井美津江
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi