• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of dialogic teaching method to nurture competencies for organizing Inquiry Based Learning

Research Project

Project/Area Number 20K14015
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionMie University (2021-2023)
Aichi University (2020)

Principal Investigator

MAEBARA Yuki  三重大学, 教育学部, 准教授 (00755902)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2022: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2021: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Keywords総合的・探究的な学習の時間 / 対話的教育法 / 対話型論証 / 対話的事例シナリオ / 資質能力 / 教員養成 / コンセプトマップ / 観 / 総合的・探究的な学習 / 教員養成型対話的実践 / 材の構成要素 / 探究的な学習 / リフレクション / ジレンマ / 資質・能力 / 対話的教育方法 / 教師の「観」 / 実践開発研究
Outline of Research at the Start

(令和2年度)「総合的・探究的な学習」の実践に関する理論および「学習論」や「対話論」に関する理論の研究。
教員養成課程における大学生の発達段階に応じた「深い学び」のある探究的な授業実践の開発研究
(令和3年度および4年度)開発した教員養成課程における大学生の発達段階に応じた「深い学び」のある探究的な授業実践の試行と分析。
試行・分析結果を踏まえた探究的な授業実践の修正およびカリキュラム改善

Outline of Final Research Achievements

The aim of this study is to develop dialogic teaching method to nurture competencies for organizing Inquiry Based LearningIn study 1,I created learning tasks about the OECD's Programme for International Student Assessment Results with Dialogical Augmentation.In study 2,I developed new dialogic scenario for the period for integrated studies.
The results teacher Education Students exchange their concept of the period for integrated studies by taking in others concept.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

総合的・探究的な学習の時間において、被教育経験を通して学生らは十分にその意義と課題を理解しておらず、そのため教師になった際に探究的な学びを組織するための具体的なイメージを有していなかった。そういった中で本研究においては、2つの対話的な教育方法を開発し、それを実際に試行した。加えて、それらの学習効果を把握するために、コンセプトマップによる自己評価活動を実施した。その分析の結果、総合的・探究的な学習の教材開発およびカリキュラム遂行に関する具体的なイメージを有することを促すことができたこと、児童生徒の学び支援のあり方に関する学生らの「観」の変容を促すことができたこと、が明らかになった。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article (4 results) Presentation (2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 地域の特性を生かした教科等横断カリキュラムの開発過程ーI 地区のみかん農園を事例としてー2024

    • Author(s)
      前原裕樹・諸岡知徳
    • Journal Title

      三重大学教職大学院論集

      Volume: 6

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 探究的な学習を組織するための資質・能力を育む教員養成カリキュラムの開発 ―探究的な学習に関するカリキュラム経験の編み直しの視点から―2023

    • Author(s)
      前原裕樹
    • Journal Title

      三重大学教職大学院論集

      Volume: 第5号 Pages: 1-11

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 『観』の変容を促す実践研究の概観-教員養成課程における対話的カリキュラムの開発に向けて-2022

    • Author(s)
      前原 裕樹
    • Journal Title

      『三重大学教職大学院論集』

      Volume: 第4号 Pages: 67-73

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 高大連携による探究的な学習のカリキュラム開発2021

    • Author(s)
      前原 裕樹
    • Journal Title

      『三重大学教職大学院論集』

      Volume: 第3号 Pages: 51-58

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 『PBL対話的事例シナリオ教育の新たな展開1 -対人援助専門職のOJTでの活用-』 「1. 総合的な学習の時間における地域との連携 ー教職大学院生との共同開発事例をもとにー」2024

    • Author(s)
      前原裕樹
    • Organizer
      第30回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 『観』の変容とPBL対話的事例シナリオ教育の役割2022

    • Author(s)
      山田康彦・中西康雅・森脇健夫・大日方真史・前原裕樹・根津知佳子・守山紗弥加
    • Organizer
      第28回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 多様なPBLの実践事例と7-Stepからの学習過程の検討2022

    • Author(s)
      前原裕樹、監修/三重大学高等教育デザイン・推進機構・PBL教育推進プロジェクト
    • Total Pages
      170
    • Publisher
      三恵社
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi