• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Glyphs and Glyph Shapes as Fundamental Concepts in Handwriting Education and Their Historical Transition

Research Project

Project/Area Number 20K14021
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionKamakura Women's Junior College

Principal Investigator

Sugiyama Hayato  鎌倉女子大学短期大学部, 初等教育学科, 准教授 (80594605)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2022: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords字体・字形 / 書字 / 文字教育 / 国語科書写 / 芸術科書道 / 書写書道教育 / 漢字学習 / 漢字テスト
Outline of Research at the Start

本研究は、近代以降の字体・字形概念の形成に関わる歴史的背景を明らかにした上で、字体が示す「文字を文字として成り立たせている骨組み」の要素を再検討することを目的とする。
そのため、字体・字形・書体等の語が表す概念と、文字の正誤に関わる判断規準の歴史的変遷から、抽象的概念としての「文字の骨組み」観の形成とその反例について明らかにする。また、これらの歴史的考察を踏まえて、改めて「文字の骨組み」に含まれると考えられる字形の要素(点画の形状)を字例から検討する。

Outline of Final Research Achievements

This research investigates the historical background of how the concepts of "Glyphs" and "Glyph shapes" were formed and examined the elements of the "skeleton structure of a character" that composes "Glyphs." As a result, it clarified that the "skeleton structure of a character" does not only refer to the strokes forming the structure, but also includes some other structural elements like the stroke direction, stroke order, and strokes styles (Hane and Harai).
In addition, the study investigated the answer grading criteria in kanji tests in achievement tests during the Showa era. The results showed that the criteria transitioned from "Can it be read as a character" to "Is it correctly and neatly written with the appropriate number of strokes." Based on these research findings, proposals were made regarding what the ideal handwriting skills should be as a basic academic skill and specific examples of answer grading criteria for kanji tests.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

「字体」が抽象的な概念とされているため、「文字の骨組み」もまた抽象的となり、漢字字体の正誤基準は明確さを欠く現状がある。本研究が示した、運筆の方向と筆圧の変化、それによって表れる点画の形状が、これまでも「文字の骨組み」の要素に含まれてきたという字体観は、字体研究・書字教育研究における新たな方向性となると考えられる。
また、本研究は、書字教育が育成すべきである「字体を正しく整えて書く力(書写力)」のあり方も示している。合わせて「常用漢字表の字体・字形に関する指針」にも例示されていない漢字字体の正誤基準(具体的な字形例)も提示しており、漢字教育・書写教育の基礎研究として大きな意義を持つと言える。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (6 results)

  • [Journal Article] 国語学力における漢字書写力の位置づけの変遷―昭和20-30年代における漢字字体の正誤基準をめぐって―2023

    • Author(s)
      杉山勇人
    • Journal Title

      鎌倉女子大学紀要

      Volume: 30 Pages: 49-60

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] はねるか、とめるか―漢字テストにおける採点基準としての「字体」について―2023

    • Author(s)
      杉山勇人
    • Journal Title

      東アジア書教育論叢

      Volume: 9 Pages: 80-97

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「常用漢字表」の字体観と漢字字体の正誤基準2022

    • Author(s)
      杉山勇人
    • Journal Title

      東アジア書教育論叢

      Volume: 8 Pages: 50-63

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 全国学力調査(1956-1966)における漢字字体の正誤基準2022

    • Author(s)
      杉山勇人
    • Journal Title

      日本教育大学協会全国書道教育部門研究紀要

      Volume: 26 Pages: 20-21

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 昭和20-30年代の国語学力調査にみる漢字字体の正誤基準-漢字学習と書写学習の境界をめぐって-2021

    • Author(s)
      杉山勇人
    • Journal Title

      全国大学書写書道教育学会 第 36 回香川大会(オンライン)発表要旨集

      Volume: 36

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 書道研究における「字体」概念に関する一考察2021

    • Author(s)
      杉山勇人
    • Journal Title

      大学書道研究

      Volume: 14 Pages: 29-39

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 書写教育にとって「字体」とは何か2021

    • Author(s)
      杉山勇人
    • Journal Title

      日本教育大学協会全国書道教育部門研究紀要

      Volume: 26

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 漢字指導における 「字体」の概念と その正誤基準2023

    • Author(s)
      杉山勇人
    • Organizer
      東アジアの書と書教育研究会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] はねるか、とめるか ―漢字テストの採点基準としての字体について―2023

    • Author(s)
      杉山勇人
    • Organizer
      書論書道史研究会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 昭和20-30年代の国語学力調査にみる漢字字体の正誤基準―漢字学習と書写学習の境界をめぐって―2021

    • Author(s)
      杉山勇人
    • Organizer
      全国大学書写書道教育学会(香川)大会【オンライン】
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 戦後国語学力調査にみる 漢字テストの正誤基準2021

    • Author(s)
      杉山勇人
    • Organizer
      東アジア書と書教育国際オンライン研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 書写書道教育の基礎としての「字体」概念―漢字テストの正誤基準を踏まえて―2021

    • Author(s)
      杉山勇人
    • Organizer
      書論書道史研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 書道研究における「字体」概念に関する一考察2020

    • Author(s)
      杉山勇人
    • Organizer
      東アジア書と書教育オンライン研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi