A Comparative Study of the Effectiveness of Financial Aid for Low-Income Students in Japan and China
Project/Area Number |
20K14024
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 09050:Tertiary education-related
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Research Institution | The University of Tokyo |
Principal Investigator |
Wang Shuai 東京大学, 社会科学研究所, 准教授 (40743422)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
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Keywords | 奨学金 / 経済的支援 / 低所得層 / 大学生 / 教育機会 / 大学生活 / 学習行動 / 日中比較 / 給付奨学金 / 日中比較研究 |
Outline of Research at the Start |
奨学金は教育機会の均等を目指すものであるから、相対的に低所得の学生を対象とするのは当然であるが、どの程度の低所得層に対象を限定するかは自明ではない。これから実施されようとしている日本の高等教育「無償化」政策は、住民税免除家計というかなり限定された対象を設定しているが、それに学生がどのように反応するのか、またどのような効果をもつかは、重要な研究課題である。本研究は、限定された対象に対する奨学金が学生の進学選択、そして進学後の学習行動に与える影響について、調査にもとづく実証研究を行い、それに基づく日中間の比較を通じて経済支援の在り方についてインプリケーションを導き出す。
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Outline of Final Research Achievements |
Financial aid is intended to provide equal educational opportunities, it needs to be made evident to what extent they should be limited to low-income groups. The Japanese higher education "free education" policy, which is about to be implemented, has a minimal target of households exempt from residential taxation, but how students will respond to it and what effects it will have are important research questions. This study focuses on low-income students and examines the impact of financial aid on students' choice of higher education and their learning behavior after entering university on both the policy side and the user side. A survey-based empirical study of a case study in China, which has already implemented financial aid for students from low-income families, was conducted and examined the ideal form of financial aid through a comparison between Japan and China based on the survey results.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
奨学金は教育機会の均等を目指すものであることから,相対的に低所得の学生を対象とするのは当然であるが,どの程度の低所得層に対象を限定するか,学生の反応,またどのような効果をもつかは,いずれも重要な研究課題であるにもかかわらず明らかになっていない。本研究は低所得層学生に着目して,比較的視点で経済支援の問題を捉えることで,経済支援の効果研究の蓄積に貢献することができる。また,日中の比較可能な調査データセットを構築することによって,経済支援の在り方に係る議論の展開に基礎的な資料を提供し,日本の高等教育における経済支援の効果的な活用に示唆を与えることができる。
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Report
(4 results)
Research Products
(15 results)