• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Comparative Study of the Effectiveness of Financial Aid for Low-Income Students in Japan and China

Research Project

Project/Area Number 20K14024
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09050:Tertiary education-related
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

Wang Shuai  東京大学, 社会科学研究所, 准教授 (40743422)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Keywords奨学金 / 経済的支援 / 低所得層 / 大学生 / 教育機会 / 大学生活 / 学習行動 / 日中比較 / 給付奨学金 / 日中比較研究
Outline of Research at the Start

奨学金は教育機会の均等を目指すものであるから、相対的に低所得の学生を対象とするのは当然であるが、どの程度の低所得層に対象を限定するかは自明ではない。これから実施されようとしている日本の高等教育「無償化」政策は、住民税免除家計というかなり限定された対象を設定しているが、それに学生がどのように反応するのか、またどのような効果をもつかは、重要な研究課題である。本研究は、限定された対象に対する奨学金が学生の進学選択、そして進学後の学習行動に与える影響について、調査にもとづく実証研究を行い、それに基づく日中間の比較を通じて経済支援の在り方についてインプリケーションを導き出す。

Outline of Final Research Achievements

Financial aid is intended to provide equal educational opportunities, it needs to be made evident to what extent they should be limited to low-income groups. The Japanese higher education "free education" policy, which is about to be implemented, has a minimal target of households exempt from residential taxation, but how students will respond to it and what effects it will have are important research questions. This study focuses on low-income students and examines the impact of financial aid on students' choice of higher education and their learning behavior after entering university on both the policy side and the user side. A survey-based empirical study of a case study in China, which has already implemented financial aid for students from low-income families, was conducted and examined the ideal form of financial aid through a comparison between Japan and China based on the survey results.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

奨学金は教育機会の均等を目指すものであることから,相対的に低所得の学生を対象とするのは当然であるが,どの程度の低所得層に対象を限定するか,学生の反応,またどのような効果をもつかは,いずれも重要な研究課題であるにもかかわらず明らかになっていない。本研究は低所得層学生に着目して,比較的視点で経済支援の問題を捉えることで,経済支援の効果研究の蓄積に貢献することができる。また,日中の比較可能な調査データセットを構築することによって,経済支援の在り方に係る議論の展開に基礎的な資料を提供し,日本の高等教育における経済支援の効果的な活用に示唆を与えることができる。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (10 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 8 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] コロナ禍における大学生の生活実態―経済支援の観点からのアプローチ2023

    • Author(s)
      王帥
    • Journal Title

      大学経営政策研究

      Volume: 13 Pages: 1-18

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Undergraduate Student Life in China: Based on the 2018 Web Survey2023

    • Author(s)
      Shuai WANG
    • Journal Title

      CSRDA Discussion Paper Series

      Volume: 39

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Study on the learning and life of university students during COVID-19: Summary of a Japanese-Chinese comparison study2023

    • Author(s)
      Shuai WANG
    • Journal Title

      CSRDA Discussion Paper Series

      Volume: 43

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 高校生の進路選択と情報ギャップに関する考察2023

    • Author(s)
      王帥
    • Journal Title

      「子どもの発達と進路にかかわる要因の解明―「子どもの生活と学びに関する親子調査」より― 二次分析研究成果報告書

      Volume: ―

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 履修単位数と教室外学修時間2022

    • Author(s)
      王帥
    • Journal Title

      IDE現代の高等教育

      Volume: 645 Pages: 34-39

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 親の教育意識が教育費負担と進路選択に及ぼす影響-進学を支える家計に無理があるのか2022

    • Author(s)
      王帥
    • Journal Title

      東京大学社会科学研究所附属社会調査・データアーカイブ研究センター リサーチペーパー

      Volume: 80 Pages: 56-69

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 中国における学生への経済支援の変遷2022

    • Author(s)
      王帥
    • Journal Title

      「高等教育レポート」東北大学高度教養教育・学生支援機構 大学教育支援センター発行

      Volume: -

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] コロナ禍における中国の高等教育と大学生への経済支援2021

    • Author(s)
      王帥
    • Journal Title

      「高等教育レポート」東北大学高度教養教育・学生支援機構 大学教育支援センター発行

      Volume: -

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 大学の読書実態-全国大学生調査より2021

    • Author(s)
      王帥・濱中義隆
    • Journal Title

      IDE現代の高等教育

      Volume: 621 Pages: 42-49

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] The Usage of Financial Aid for University Students in China2021

    • Author(s)
      Shuai Wang
    • Journal Title

      CSRDA Discussion Paper

      Volume: 12 Pages: 1-19

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 高校生の進路選択と情報ギャップとの関係に関する考察2023

    • Author(s)
      王帥
    • Organizer
      東京大学社会科学研究所附属社会調査・データアーカイブ研究センター2022年度二次分析研究会(課題公募型)研究成果報告会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] コロナ禍における大学生の学習と生活の実態2022

    • Author(s)
      王帥
    • Organizer
      第44回大学教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 休校中の学習行動とメディア利用2022

    • Author(s)
      王帥
    • Organizer
      2022年社会情報学会(SSI)学会大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Student Loan Repayment in Japan2022

    • Author(s)
      Shuai Wang
    • Organizer
      The 8th Asian Conference on Education & International Development(ACEID)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 大学生の読書-全国調査からみた実態と規定要因2020

    • Author(s)
      王帥
    • Organizer
      日本高等教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi