• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A practical study of a multi-tier support and guidance model based on the PBS/RTI model in higher education institutions

Research Project

Project/Area Number 20K14034
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09050:Tertiary education-related
Research InstitutionRyutsu Keizai University

Principal Investigator

MANASE Youhei  流通経済大学, 学部以外の部局, 教育学習支援センター所員 (00846496)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2023: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2022: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2021: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords高等教育 / 多層指導・支援モデル / ユニバーサルデザイン / 初年次教育 / 高等教育機関 / 多層支援・指導 / 合理的配慮 / PBS / RTI / 多層支援モデル
Outline of Research at the Start

これまで全児童・生徒を対象とした多層支援・指導モデルを適用することの有効性が指摘されている。高等教育機関においても、同様であることが指摘されているが、実践例やその有効性は明らかにされていない。
本研究では、高等教育機関が実行している支援・指導をPBS・RTIの多層支援・指導モデルの観点から調査・分析を行い、現在の課題を明らかにする。また、高等教育機関において、多層支援・指導の有効性について実践的な検討を行い、支援・指導の有効性や社会的妥当性を明らかにする。

Outline of Final Research Achievements

This study examined the effectiveness of multi-tier instruction and support models such as SWPBS and RTI models based on the presence of diverse students at Japanese higher education institutions. The study was conducted and analyzed through practice in lectures. The results of this study showed a certain degree of effectiveness of multi-tier instruction and support in higher education institutions.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまで、SWPBSやRTIモデルなどの多層指導・支援モデルは初等から中等教育において検討が進められており、高等教育における検討はされておらず、有効性は明らかになっていなかった。また、多様な学生を受け入れる高等教育において、学生全員に対してより有効な支援・指導を行い、それでも困難さを示す学生を抽出して個別的な介入を行うといった指導・支援方法の有効性を示すことができたことで、高等教育の発展につながる。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 3 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] A Practical Examination of Multi-Tiered Instruction Model in Higher Education2023

    • Author(s)
      真名瀬 陽平
    • Journal Title

      Journal of Inclusive Education

      Volume: 12 Issue: 0 Pages: 118-127

    • DOI

      10.20744/incleedu.12.0_118

    • ISSN
      2189-9185
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 高等教育の講義型授業における受講方法の違いを学生はどう評価するか : 対面型とオンデマンド型に注目して2023

    • Author(s)
      真名瀬陽平
    • Journal Title

      流通経済大学流通情報学部紀要

      Volume: 27(2) Pages: 173-184

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] Modification and Social Validity of Academic Portfolio Instruction According to Students' Situations and Characteristics2021

    • Author(s)
      真名瀬 陽平
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 45 Issue: Suppl. Pages: 201-204

    • DOI

      10.15077/jjet.S45097

    • NAID

      130008151196

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2021-12-20
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 高等教育機関におけるハイフレックス型講義の実践的検討 : 受講生のアクセシビリティに着目して2021

    • Author(s)
      真名瀬陽平
    • Journal Title

      流通経済大学流通情報学部紀要

      Volume: 25 Pages: 155-170

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] Relation Between Special Needs Related to Developmental Disorders in College Freshmen and Attendance and Grade Point Average2020

    • Author(s)
      真名瀬陽平
    • Journal Title

      Journal of Inclusive Education

      Volume: 9 Issue: 0 Pages: 90-101

    • DOI

      10.20744/incleedu.9.0_90

    • NAID

      130007892944

    • ISSN
      2189-9185
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 大学のハイフレックス型講義における多層指導の実践的検討2022

    • Author(s)
      真名瀬陽平
    • Organizer
      大学教育学会第44回大会発表要旨集録
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi