Developmental disorder traits and social capital in association with depression/quality of life in elementary and middle school students.
Project/Area Number |
20K14043
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 09060:Special needs education-related
|
Research Institution | Teikyo Heisei University (2022) Hirosaki University (2020-2021) |
Principal Investigator |
MORI Hiroyuki 帝京平成大学, 健康メディカル学部, 助教 (60848307)
|
Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
|
Budget Amount *help |
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
|
Keywords | 自閉スペクトラム症 / ADHD / ソーシャル・キャピタル / 抑うつ / メンタルヘルス / 中学生 / 学校環境 / Quality of Life / Autism Spectrum Disorder / 媒介 / 小中学生 / 思春期 / 社会資源 / 小学生 / QoL / 自閉症スペクトラム障害 / 児童思春期 |
Outline of Research at the Start |
自閉スペクトラム症、注意欠如・多動症といった神経発達障害を有する子どもは、メンタルヘルスの問題(抑うつ傾向等)を抱えやすいことがわかっている。近年、メンタル ヘルスに影響を与える要因としてソーシャル・キャピタル(社会的資源)が注目されている。 ソーシャル・キャピタルは生活の質を高め、抑うつを予防する可能性が示唆されているが、 児童思春期において検証した研究は国際的にも少なく、発達障害を対象に含めた研究はない。そこで、本研究では、発達障害特性を有する児童生徒においてソーシャル・キャピタル が抑うつの保護因子や生活の質を高める効果があるのかを明らかにすることを目的とする。
|
Outline of Final Research Achievements |
This project examined whether social capital (SC) is a protective factor against depression in a general population sample of children and adolescents, and whether SC is also a protective factor for depression in students with developmental disorder traits, as well. Results of multiple regression analyses indicated that SC was negatively associated with depression both cross-sectionally and longitudinally, suggesting that SC is a protective factor for depression. We also found that SC mediates the association between developmental disorder traits and depression, suggesting that SC is also a protective factor for depression in students with developmental disorder traits.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本課題において、ソーシャル・キャピタル(Social Capital: SC)が発達障害特性と抑うつの関連に対して媒介効果があることを明らかにしたことは、高い発達障害特性のある児童生徒のメンタルヘルスの悪化を防ぐ可能性があることを示唆している。本研究成果は、仲間関係に困難を抱えやすい発達障害特性の高い児童生徒にとって、必ずしも他者との交流を伴うものとは限らない信頼感や安全感を得られるような環境を整えていくことがメンタルヘルスの悪化を防ぐことにつながるという点で、社会的意義が大きいといえる。
|
Report
(4 results)
Research Products
(8 results)