• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Data-Decision Making System for School-Wide Positive Behavior Support

Research Project

Project/Area Number 20K14051
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionOsaka Kyoiku University

Principal Investigator

Niwayama Kazuki  大阪教育大学, 連合教職実践研究科, 准教授 (80805987)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2022: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords学校規模ポジティブ行動支援 / SWPBS / PBIS / 生徒指導 / 問題行動 / データに基づく意思決定 / スクールワイドPBS / ポジティブ行動支援 / 多層支援 / インクルーシブ教育
Outline of Research at the Start

児童生徒の問題行動に対する予防効果が実証されている枠組みとして、学校規模ポジティブ行動支援(以下、SWPBS)がある。SWPBSでは、学校全体で組織的に行動支援を実施した上で、一人ひとりの児童生徒にとって本当にその支援が効果的であるかを常にデータによって把握し、学校全体の支援システムを改善したり、全体的な支援では効果が見られない児童生徒へより手厚い支援を行ったりする。
これを可能とするために、本研究では以下の2点を行う。
(1)児童生徒の問題行動の実態をデータとして把握するためのタブレット用アプリ開発
(2)データに基づいて支援改善を行うスキルを教員が獲得するための研修プログラム開発・効果検証

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research was to develop "data-based decision making" system for "School-Wide Positive Behavior Support (SWPBS)," an evidence-based approach for addressing student behavioral issues. Our specific objectives included developing an application to analyze student problem behavior data and assessing its usability. We also made revisions to the Japanese version of the Tiered Fidelity Inventory, a tool used to measure the fidelity of SWPBS implementation. Additionally, we translated the Decision Observation, Recording, and Analysis-II (DORA-II; Algozzine et al., 2015), an evaluation tool designed to assess the fidelity of "data-based decision making."

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

不登校やいじめ、問題行動等、生徒指導上の問題の増加に歯止めがかからない中、本研究ではこうした問題に対する有効なアプローチとして期待される学校規模ポジティブ行動支援(SWPBS)に関する研究を行った。日本の学校現場へのSWPBSの実装を推進するためには、学校現場において「データに基づく意思決定」を行うためのデータシステムやツールが不可欠である。本研究では、この「データに基づく意思決定」を行うために必要なアプリ・ツールの開発を行うことができた。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 6 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Journal Article] 学校規模ポジティブ行動支援(SWPBS)が公立中学校における問題行動発生率に及ぼす効果 ―4年間にわたる実行度の変化と問題行動発生率の推移―2023

    • Author(s)
      谷川雄一・庭山和貴
    • Journal Title

      行動分析学研究

      Volume: 37 Pages: 205-215

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Increasing Teachers’ Behavior-Specific Praise:2020

    • Author(s)
      庭山和貴
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Educational Psychology

      Volume: 68 Issue: 1 Pages: 79-93

    • DOI

      10.5926/jjep.68.79

    • NAID

      130007839402

    • ISSN
      0021-5015, 2186-3075
    • Year and Date
      2020-03-30
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] What is School-Wide Positive Behavior Support?:Application of a Behavior Analytic Approach to the Education System2020

    • Author(s)
      庭山 和貴
    • Journal Title

      Japanese Journal of Behavior Analysis

      Volume: 34 Issue: 2 Pages: 178-197

    • DOI

      10.24456/jjba.34.2_178

    • NAID

      130008000580

    • ISSN
      0913-8013, 2424-2500
    • Year and Date
      2020-03-20
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] What is Positive Behavior Support?2020

    • Author(s)
      大久保 賢一、辻本 友紀子、庭山 和貴
    • Journal Title

      Japanese Journal of Behavior Analysis

      Volume: 34 Issue: 2 Pages: 166-177

    • DOI

      10.24456/jjba.34.2_166

    • NAID

      130008000563

    • ISSN
      0913-8013, 2424-2500
    • Year and Date
      2020-03-20
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Effectiveness and Social Validity of Tier 1 Intervention With SWPBS in a Public Elementary School2020

    • Author(s)
      大久保 賢一、月本 彈、大対 香奈子、田中 善大、野田 航、庭山 和貴
    • Journal Title

      Japanese Journal of Behavior Analysis

      Volume: 34 Issue: 2 Pages: 244-257

    • DOI

      10.24456/jjba.34.2_244

    • NAID

      130008000585

    • ISSN
      0913-8013, 2424-2500
    • Year and Date
      2020-03-20
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Increasing teachers’ behavior-specific praise using self-monitoring and a peer teacher’s feedback: the effect on children’s academic engagement2020

    • Author(s)
      Niwayama Kazuki、Maeda Yosuke、Kaneyama Yumi、Sato Hiroshi
    • Journal Title

      Preventing School Failure: Alternative Education for Children and Youth

      Volume: 64 Issue: 4 Pages: 271-280

    • DOI

      10.1080/1045988x.2020.1749978

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 児童生徒の行動データを学校規模で収集・分析するアプリ開発と今後の展望2022

    • Author(s)
      庭山和貴
    • Organizer
      日本行動分析学会第40回年次大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 実行度評価を活用したSWPBS実装の試みと課題2022

    • Author(s)
      庭山和貴
    • Organizer
      日本認知・行動療法学会第48回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Dissemination of PBS in Japan2022

    • Author(s)
      Kazuki Niwayama
    • Organizer
      19th Annual Conference on Positive Behavior Support
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Systems to implement SWPBS in Japanese Schools2022

    • Author(s)
      Kazuki Niwayama
    • Organizer
      Association for Positive Behavior Support
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学校規模ポジティブ行動支援(SWPBS)の普及に向けたリーダー養成2021

    • Author(s)
      庭山和貴
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 学校教育現場における シングル・ケース研究2020

    • Author(s)
      庭山和貴
    • Organizer
      日本行動分析学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] SWPBSにおける成果指標としての生徒指導上の問題発生率と 保健室データ2020

    • Author(s)
      庭山和貴
    • Organizer
      日本行動分析学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 学校規模ポジティブ行動支援 (SWPBS) の実践とその効果 ――アフターコロナにおける学校規模の支援の在り方――2020

    • Author(s)
      庭山和貴
    • Organizer
      日本心理学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] SWPBSにおける実行度データの 測定とそれに基づく実践の改善2020

    • Author(s)
      庭山和貴
    • Organizer
      日本LD学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 学校規模ポジティブ行動支援が学級の状態および教師のメンタルヘル スに及ぼす効果2020

    • Author(s)
      大対 香奈子,庭山 和貴,田中 善大,松山 康成
    • Organizer
      日本心理学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi