• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of an Integrated School Consultation Model Utilizing the Consultee-Centered Consultation Approach

Research Project

Project/Area Number 20K14061
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

WAKI TAKANORI  筑波大学, ヒューマンエンパワーメント推進局, 助教 (60865799)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywordsコンサルティ・センタード・コンサルテーション / コンサルテーション・プロセス / コンサルティのレパートリー / 概念的変化 / 問題解決 / コンサルテーション・スキル / 学校コンサルテーション / ワークエンゲージメント / 教師支援 / コンサルテーションプロセス / コンサルティ中心コンサルテーション / 再現可能性
Outline of Research at the Start

学校におけるクライアントの問題行動への支援として、間接支援技法であるコンサルテーション(学校コンサルテーション)が行われている。
効果的な学校コンサルテーションは、クライアントに対する問題解決的な対応と、コンサルティへの支持的な関わりの双方の観点から行うことが重要である。しかし、問題解決をするための具体的な実践や、学校現場への適用について詳細な検討はされていない。
そこで本研究では、クライアントに対する問題解決的アプローチに加え、コンサルティ支援に貢献するコンサルテーションを実施し、その支援効果を実証する。本研究の結果より、クライアントの問題行動の低減とコンサルティの専門性向上の両立が期待できる。

Outline of Final Research Achievements

This study elucidated the process of conceptual change and the evolution of consultees' support strategies following their engagement in school consultation. Throughout the school consultation process, it is imperative to equip consultees with the requisite knowledge and skills to address their clients' problems effectively, comprehend their primary concerns, contextual factors, and professional dilemmas, and offer empathetic and supportive responses to their challenges. Furthermore, delivering personalized support aligned with the consultees' unique circumstances fosters professional growth among teachers and cultivates opportunities for constructive experiences. These processes, in turn, facilitate conceptual change among consultees and foster the augmentation and diversification of their support approaches.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義としては、学校コンサルテーションのプロセスにおいてコンサルティの概念的変化に関する基礎的な検証を行ったこと、コンサルティ・センタード・コンサルテーションを実施する際のコンサルタントのスキルを抽出できたこと、コンサルティの概念的変化以前に生じていた、コンサルティ自身の内的な変容過程を検討できたことがあげられる。
また社会的意義としては、上述した要点を実際のコンサルテーション場面に応用することで、コンサルタントがクライエントの問題解決のみならずコンサルティ支援の視点をもってコンサルテーションに臨むことが可能になる点に意義があると考えられる。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2024 2023 2021 2020

All Journal Article (1 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] コンサルティに変容を及ぼしたコンサルタントの巡回相談スキルの分析 (特集 保育所・幼稚園における巡回相談と早期発達支援)2021

    • Author(s)
      脇 貴典
    • Journal Title

      発達障害研究

      Volume: 43 (2) Pages: 195-204

    • NAID

      40022693853

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] The effect of School Consultation on Consultee’s Work Engagement2023

    • Author(s)
      Takanori Waki
    • Organizer
      44th Annual Conference of the International School Psychology Association
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 教育領域における発達支援の促進要因-支援効果を考える-2023

    • Author(s)
      松下健,山本博樹,須藤邦彦,脇貴典,遠藤愛,齊藤英俊
    • Organizer
      日本教育心理学会第65回総会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Factors Affecting Support for Students with Developmental Disabilities in Japanese Institutions of Higher Education; an Interview Survey Study2023

    • Author(s)
      Waki Takanori; Fujiwara Aya; Iwata Atsuko; Takeda Kazunori
    • Organizer
      38th Annual Pacific Rim International Conference on Disability and Diversity
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学校コンサルテーションにおけるコンサルティの内的価値に関する変容プロセスの分析2020

    • Author(s)
      脇貴典
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 発達障害のある大学生のアセスメント2024

    • Author(s)
      高橋知音・佐々木銀河・中野泰伺(脇 貴典 分担執筆)
    • Total Pages
      212
    • Publisher
      金子書房
    • ISBN
      9784760832910
    • Related Report
      2023 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi