• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a learning support system to facilitate the transfer of thinking skills

Research Project

Project/Area Number 20K14083
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionNaruto University of Education

Principal Investigator

taizan yu  鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 准教授 (90748899)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2023: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords思考力育成 / 思考スキル / 思考ツール / 転移 / 情報教育 / ポートフォリオ / 振り返り / メタ認知 / シンキングツール / 汎用性 / 教育工学 / 思考力
Outline of Research at the Start

本研究は,思考スキルの転移を促す学習支援システムを開発することである。
そのために,本研究では思考力を思考スキルとその活用から捉える。この視点から捉えると思考スキルの習得のみならず,それを他の場面で適切に転移させるための支援が重要となる。
思考スキルを転移させるためには,メタ認知が鍵になると考えられる。そのために本研究では思考スキルに対するメタ認知をどのように促すのかに焦点を当てた学習支援システムを構築していく。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to develop a learning support tool to promote the transfer of thinking skills. First, we organized instructional methods to promote the transfer of thinking skills, and then examined tools to promote the transfer of thinking skills, and examined systematic methods of teaching thinking skills.
Based on previous research and practical studies, we found that the transfer of thinking skills is influenced by 1) understanding of thinking skills and 2) understanding of their versatility and effectiveness.
Based on the results, we designed and implemented a system to support tagging and reflection using a photo management application as a tool to promote the transfer of thinking skills. The results showed that such learning activities affected the recognition of the versatility of thinking skills, and suggested the possibility of facilitating the transition.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

変動の激しい社会において,児童生徒の思考力の育成は喫緊の課題である。思考力の育成のためには,まず考えるための方法をスキルとして身につけさせること,そして,そのスキルを文脈に応じて活用できる力を育むことが重要だとされている。そのような考え方をもとに,思考ツールを活用して児童生徒の思考スキルの習得,発揮を目指した実践が行われている。
思考スキル習得を目指したカリキュラムはある程度整理されているものの,その発揮を促すための方法は整理されてこなかった。本研究で明らかになったシステムは,思考スキルの発揮を促し,思考力育成に寄与するものである。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (32 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (14 results) (of which Peer Reviewed: 10 results,  Open Access: 6 results) Presentation (16 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] Towards the Innovation of Learning Assessment Research in Educational Technology2023

    • Author(s)
      深見 俊崇, 森本 康彦, 泰山 裕, 山田 政寛, 大浦 弘樹, 益川 弘如
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 47 Issue: 4 Pages: 579-592

    • DOI

      10.15077/jjet.47137

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2023-12-20
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Effect of Using the Cloud in Self-Paced Learning on the Fixation of Basic Knowledge by Academic Levels2023

    • Author(s)
      石原 浩一、泰山 裕
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 47 Issue: Suppl. Pages: 9-12

    • DOI

      10.15077/jjet.S47009

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2023-12-20
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The Effect of Referring Others' Reflections Shared in the Cloud on Metacognition of Thinking Tool Selection by Fourth-Grade Students2023

    • Author(s)
      稲木 健太郎、泰山 裕、大久保 紀一朗、三井 一希、佐藤 和紀、堀田 龍也
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 47 Issue: Suppl. Pages: 105-108

    • DOI

      10.15077/jjet.S47055

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2023-12-20
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 養護教諭クラウド活用研修実施上の留意点に関する検討2023

    • Author(s)
      石原 浩一、泰山 裕
    • Journal Title

      RESEARCH REPORT OF JSET CONFERENCES

      Volume: 2023 Issue: 3 Pages: 134-138

    • DOI

      10.15077/jsetstudy.2023.3_134

    • ISSN
      2436-3286
    • Year and Date
      2023-10-16
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 思考ツールポートフォリオの振り返りの観点の違いが思考ツールに対する認識へ与える影響の検討2023

    • Author(s)
      泰山 裕
    • Journal Title

      RESEARCH REPORT OF JSET CONFERENCES

      Volume: 2023 Issue: 1 Pages: 32-36

    • DOI

      10.15077/jsetstudy.2023.1_32

    • ISSN
      2436-3286
    • Year and Date
      2023-05-05
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 中学生の思考過程を把握する問題の作成と妥当性の検討2023

    • Author(s)
      小野塚 若菜、渡邊 智也、泰山 裕
    • Journal Title

      RESEARCH REPORT OF JSET CONFERENCES

      Volume: 2023 Issue: 1 Pages: 17-23

    • DOI

      10.15077/jsetstudy.2023.1_17

    • ISSN
      2436-3286
    • Year and Date
      2023-05-05
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] Development of an Assessment to Measure the Ability to Think Fostered Through Cross-Curricular Learning2023

    • Author(s)
      渡邊 智也、小野塚 若菜、野澤 雄樹、泰山 裕
    • Journal Title

      Japanese Journal for Research on Testing

      Volume: 19 Issue: 1 Pages: 155-176

    • DOI

      10.24690/jart.19.1_155

    • ISSN
      1880-9618, 2433-7447
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] An Examination of Teachers' Awareness of Issues and Needs for Training during the Introductory Period of Using a One-to-One Computing2022

    • Author(s)
      石原 浩一、泰山 裕
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 46 Issue: Suppl. Pages: 13-16

    • DOI

      10.15077/jjet.S46011

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2022-12-20
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Relationship between Learner’s Experience of Choosing Their Own Learning Methods and the Degree of Their Metacognition of Learning Methods2022

    • Author(s)
      稲木 健太郎、泰山 裕、三井 一希、大久保 紀一朗、佐藤 和紀、堀田 龍也
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 46 Issue: Suppl. Pages: 113-116

    • DOI

      10.15077/jjet.S46058

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2022-12-20
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 中学校版言語能力Can-do Statementsの提案と妥当性の検証2022

    • Author(s)
      泰山 裕、小野塚 若菜
    • Journal Title

      RESEARCH REPORT OF JSET CONFERENCES

      Volume: 2022 Issue: 3 Pages: 1-5

    • DOI

      10.15077/jsetstudy.2022.3_1

    • ISSN
      2436-3286
    • Year and Date
      2022-10-03
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Thinking Dispositions and Instructional Strategies Focused by Teachers who Develop Thinking Skills2022

    • Author(s)
      小島 亜華里、泰山 裕、黒上 晴夫
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 46 Issue: 2 Pages: 217-228

    • DOI

      10.15077/jjet.45055

    • NAID

      130008151235

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2022-02-02
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Digital Transformation in Educational Practices2021

    • Author(s)
      稲垣 忠、高橋 純、泰山 裕、山本 朋弘
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 45 Issue: 3 Pages: 273-281

    • DOI

      10.15077/jjet.45124

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2021-12-20
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Extraction of Thinking Skills from the New Course of Study for Junior High School2021

    • Author(s)
      小野塚 若菜、泰山 裕
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 44 Issue: Suppl. Pages: 121-124

    • DOI

      10.15077/jjet.S44079

    • NAID

      130007995791

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2021-02-20
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A Study of thev Effect of Feedback and Ref lection on Learner’s Need for Cognition2020

    • Author(s)
      石原 浩一、泰山 裕
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 44 Issue: 1 Pages: 105-113

    • DOI

      10.15077/jjet.44020

    • NAID

      130007872226

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2020-07-10
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 探究学習の評価と教科および教科等横断的な学習の評価との関連の検討2023

    • Author(s)
      泰山 裕,小島亜華里,三宅貴久子
    • Organizer
      日本教育メディア学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 個人探究での活用を目指した情報教育カリキュラムの評価2023

    • Author(s)
      荒谷達彦,泰山裕
    • Organizer
      日本教育工学協議会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校における学び方についての振り返り内容の変容2023

    • Author(s)
      中西奈菜,泰山裕
    • Organizer
      日本教育工学協議会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習の個性化を目指した授業に対する認識に影響する学習および指導についての価値観の検討2023

    • Author(s)
      泰山裕,佐藤和紀,大久保紀一朗,三井一希,板垣翔大。堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習の個性化を目指した授業に対する認識に影響する学習および指導の価値観と校種による違いの検討2023

    • Author(s)
      泰山裕,佐藤和紀,大久保紀一朗,三井一希,板垣翔大。堀田龍也
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 児童による学習の調整を志向する教師がイメージする学習活動と調整に必要となる力に関する予備的調査2023

    • Author(s)
      稲木健太郎,泰山裕
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 思考スキルの転移に繋がる認識と思考ツールポートフォリオの振り返り内容の関係2022

    • Author(s)
      泰山裕
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 探究的な学習の振り返りの特徴と支援方法の検討- e ポートフォリオに蓄積された学年探究と個人探究の振り返りの分析から-2022

    • Author(s)
      泰山裕
    • Organizer
      日本教育メディア学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 1人1台端末を前提とした「学習の個性化」を目指す授業の設計・実施・評価の際の検討事項に関する調査2022

    • Author(s)
      泰山裕
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] シンキングツールのポートフォリオ化とその振り返りが 思考スキルの認識に与える影響2021

    • Author(s)
      泰山裕
    • Organizer
      日本教育メディア学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 学習方法の自己選択の経験頻度がメタ認知的活動に与える影響2021

    • Author(s)
      稲木健太郎
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 学習方法の記録を参照する活動が学習の振り返りに及ぼす効果の検討2021

    • Author(s)
      久川慶貴
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 各教科等において育成が期待される思考スキルの傾向2020

    • Author(s)
      泰山裕, 小島亜華里, 黒上晴夫
    • Organizer
      日本教育工学会 2021年春季全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 小野塚若菜, 泰山裕2020

    • Author(s)
      中学校学習指導要領およびその解説における教科ごとの思考スキルの共起頻度
    • Organizer
      日本教育工学会 2021年春季全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 泰山 裕, 小島亜華里2020

    • Author(s)
      シンキングツールを活用した授業における授業設計の留意点
    • Organizer
      第46回全日本教育工学研究協議会全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 泰山 裕, 藤倉 新, 大本 秀一, 遠衞 孝成2020

    • Author(s)
      総合的な学習の時間に求められる教師の役割の検討
    • Organizer
      日本教育工学会 2020 年秋季全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 「思考ツール×ICT」で実現する探究的な学び2023

    • Author(s)
      泰山裕
    • Total Pages
      194
    • Publisher
      東洋館出版
    • ISBN
      4491051046
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 情報メディアと教育2023

    • Author(s)
      新地 辰朗、後藤 康志、泰山 裕、田嶋 知宏、梨本 加菜、和田 裕一
    • Total Pages
      204
    • Publisher
      樹村房
    • ISBN
      9784883673728
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi