Development of a Digital Badge System for Building a Learning Community
Project/Area Number |
20K14086
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
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Research Institution | Kumamoto University |
Principal Investigator |
Amano Kei 熊本大学, 大学院人文社会科学研究部(文), 客員助教 (90753046)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
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Keywords | デジタルバッジ / 相互評価 / インストラクショナルデザイン / 教育工学 / 教育デザイン研究 / オンライン教育 |
Outline of Research at the Start |
社会人向けの研修において、社会生活での学習成果の活用を支援するために、実社会での学習成果の活用事例を他の受講者へ共有し、それらを受講者がお互いに評価することを支援できる、相互評価型デジタルバッジ・システム(以下、DBS)を開発する。具体的には、1)相互評価を活用したオンライン教授法を応用し、DBSを活用して研修後の相互学習を支援するフレームワークを構築、2)このフレームワークに基づいてお互いの研修後の成果物を共有し、評価することができる相互評価型のDBSを開発、3)開発したDBSを実践で活用し、その評価・改善を通じて、研修後の受講者同士の学び合いを支援するための手法を公開する。
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Outline of Final Research Achievements |
In order to activate learning among participants after the training, I designed, developed, and evaluated a peer assessment digital badge system that allows learners to assess the learning outcomes created by other learners after the training and encourage each other's efforts. Specifically, we surveyed learning theories and examples of digital badge system development to support collaborative learning, and developed a framework for supporting peer learning among learners after training. Next, based on this framework, we developed a digital badge system for peer assessment as an add-on for an LMS (Learning Management System). Furthermore, the developed system was evaluated by learners and by experts in educational technology to confirm the effectiveness of the system.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では、社会人向け教育において、DBS(デジタルバッジ)を活用して教育の目的を明確化し、受講者を動機づける方法を明らかにした。 ・学術的意義:協働的な学びを支援するための学習理論やデジタルバッジシステムの開発事例といった既存の知見を組み合わせて、新たなデジタルバッジのの活用方法を提案したことが、この研究の学術的な新しさである。 ・社会的意義:明らかとなった知見は、社会人を対象とした教育の質を保証するとともに、多様な学習機会で得た学びを実生活で活用させることを促進するため、成人学習の効果を向上させる上で有用であると思われる。
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Report
(4 results)
Research Products
(4 results)