• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Use of e-Portfolio to Promote Proactive, Interactive, and Deep Learning in Inquiry Activities in Subject Education

Research Project

Project/Area Number 20K14104
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionKwansei Gakuin University

Principal Investigator

Tokito Jumpei  関西学院大学, 高等教育推進センター, 教授 (20713134)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords主体的・対話的で深い学び / 探究活動 / ポートフォリオ / 観点別評価 / 学校文化 / 習得・活用・探究 / 教科教育 / eポートフォリオ / 高等学校教育 / 質的研究 / 探究的な学び / 省察
Outline of Research at the Start

本研究では社会構成主義の観点から探究活動を捉え,研究の目的を,「教科教育で取り組む探究活動において生徒の主体的・対話的で学びを促すためのeポートフォリオの活用原則を明らかにする」に設定した.高等学校で新設された理数探究及び古典探究の授業を事例とした調査を実施し,どのような主体的・対話的で深い学びが生起しているのかを明らかにするとともに,eポートフォリオ活用との関連性を検証することで,探究活動におけるeポートフォリオ活用の重要事項を活用原則として提示する.

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to clarify the relationship between e-portfolio use and the development of independent, interactive, and deep learning through inquiry activities. The results of the survey indicated the need to promote an understanding of perspective-based evaluation, which is a prerequisite for e-portfolio use, and the need to pay attention to the socio-cultural environment in order to utilize and disseminate newly acquired knowledge about these issues within schools. In addition, it was found that teachers are aware of the practice and evaluation of not only acquisition and utilization but also inquiry in various subjects, and that they tend to use portfolios partly analog and partly digital rather than entirely digital.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

各教科における探究活動に着目し,観点別評価の観点等からとその実情や障壁について議論した点に学術的意義があると言える.各教科において,知識・技能だけでなく思考・判断・表現や主体的に学習に取り組む態度が意識されており,特に思考・判断・表現や主体的に学習に取り組む態度において評価の困難を抱えていることを明らかにした.また,新たな教育知見を学校で活用・普及する際の社会文化的な留意点が明らかになったことは,今後の教育改革を推進する上で社会的意義があると言える.ポートフォリオ利用やICT活用指導力に関する定量データを収集できたため,それらをまとめることで学術的発展にも寄与することができると考えられる.

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (10 results)

  • [Journal Article] 公立高等学校英語科における教員研修成果の活用・普及の様相と社会文化的要因に関する分析2024

    • Author(s)
      時任隼平,藤井佑介,寺嶋浩介,泰山裕
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 48巻

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 英語科教育における習得・活用・探究に関する意識とポートフォリオ及びICT活用に関する質問紙調査2024

    • Author(s)
      時任隼平
    • Organizer
      日本教育工学会2024年春季全国大会(第44回大会)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 高等学校教員の「習得・活用・探究」に対する意識とポートフォリオ利用に関する調査2024

    • Author(s)
      時任隼平
    • Organizer
      日本教育工学会2023年度第2回研究会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 高等学校英語科教育における観点別評価実施の個人的・組織的課題2023

    • Author(s)
      時任隼平
    • Organizer
      日本教育工学会2023年秋季全国大会(第43回大会)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 公立高等学校英語科教育におけるポートフォリオ利用に関する一考察2023

    • Author(s)
      時任隼平
    • Organizer
      日本教育工学会研究会(職業能力開発総合大学校)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 「思考・判断・表現」を意図した記述課題の採点と妥当性ー情報Ⅰの授業における実践研究ー2023

    • Author(s)
      時任隼平
    • Organizer
      日本教育工学会研究会(千葉大学)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 高等学校探究活動における観点別評価を意図したワークシートの試作2023

    • Author(s)
      時任隼平
    • Organizer
      日本教育工学会2023年春季全国大会(第42回)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] オンライン英会話を通した学びの活用に関する事例研究2022

    • Author(s)
      時任隼平
    • Organizer
      日本教育メディア学会 第29回年次大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 高等学校における研修成果の活用パターンに関する調査-英語科教育の事例2022

    • Author(s)
      時任隼平, 藤井佑介, 泰山裕, 寺嶋浩介
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 高等学校における観点別評価実施の課題に関する予備的調査2022

    • Author(s)
      時任隼平
    • Organizer
      日本教育工学会2022年春季全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 教科教育におけるポートフォリオ活用に関する予備的調査2021

    • Author(s)
      時任隼平
    • Organizer
      日本教育工学会2021年春季全国大会第38回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi