• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study on improving learner's motivation using a feedback loop of biological information

Research Project

Project/Area Number 20K14110
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionNational Institute of Information and Communications Technology

Principal Investigator

Watanabe Hiroki  国立研究開発法人情報通信研究機構, 未来ICT研究所脳情報通信融合研究センター, 研究員 (00849896)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords脳波 / 事象関連電位 / 学習意欲 / 教育工学 / モチベーション / 教育アプリケーション / ゲーミフィケーション / 動機づけ / P300 / e-learning / 生体情報工学 / 学習支援システム
Outline of Research at the Start

本研究では、脳波等の生体情報を用いて、ゲーミフィケーション型学習アプリケーションが、学習者のモチベーションを維持できるように、ゲームへの選好性や難易度を考慮した、個人に最適化した目標設定を自動生成するシステムの開発を目指す。
本研究によって、(1) 脳波等の生体情報を利用した、学習者の勉強課題へのモチベーション度合いをリアルタイムで推定する機械学習手法の確立、(2) 学習者のモチベーションが高まるような目標設定を自動化し、その目標設定後の学習者のモチベーション度合いをシステムにフィードバックする強化学習システムの構築によって、学習者の個人特性やレベルに適応した目標設定の獲得、が期待される。

Outline of Final Research Achievements

This study aimed to develop an adaptive learning application that motivates students to learn by automatically adjusting goal performance according to individual preferences and characteristics. To this end, we attempted to quantitatively evaluate the degree of motivation to learn from electroencephalograms during learning. In the experiment, EEG was measured during a mental arithmetic task consisting of three difficulty levels (low, medium, and high) for achieving the goal performance score. The results showed that the amplitude of event-related potentials correlated with the subjective evaluation value of the degree of motivation to achieve the goal performance score for each achievement difficulty level. In addition, the amplitude of the event-related potentials while competing with others for a score in a similar task predicted the degree to which the participants were motivated to achieve the goal of winning the competition with others.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、学習中の脳波計測が学習に対する意欲度の客観的指標となりうることを示し、これに基づいて学習意欲を喚起するような目標成績の達成難易度の高さや他者と成績スコアを競争するゲーム要素を追加することが学習意欲を喚起するかといった個人の特性・好みの度合いを推定できる可能性を示した。今後、この脳波指標に基づいて個人の特性・好みを客観的に推定し、それらに合わせた目標成績の設定を行うことで学習意欲を喚起する適応的な学習システムの開発につながるという意義がある。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2022 2021 2020

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (2 results) Patent(Industrial Property Rights) (2 results) (of which Overseas: 2 results)

  • [Journal Article] P300 as a neural indicator for setting levels of goal scores in educational gamification applications from the perspective of intrinsic motivation: An ERP study2022

    • Author(s)
      Watanabe Hiroki、Naruse Yasushi
    • Journal Title

      Frontiers in Neuroergonomics

      Volume: 3 Pages: 948080-948080

    • DOI

      10.3389/fnrgo.2022.948080

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] ビデオゲームにおける競争への選好性がゲーミフィケーションを用いた教育アプリケーション中の認知状態に与える影響-事象関連電位を用いた検討-2022

    • Author(s)
      渡部宏樹・田畑礼人・成瀬康
    • Organizer
      ヒューマンインターフェースシンポジウム
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Use of feedback-related P300 as an index of a motivation level for a learning application2021

    • Author(s)
      Hiroki Watanabe and Yasushi Naruse
    • Organizer
      The 44th Annual Meeting of the Japan Neuroscience Society
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Patent(Industrial Property Rights)] 学習システム、学習方法、及び学習プログラム2020

    • Inventor(s)
      渡部宏樹・成瀬康
    • Industrial Property Rights Holder
      渡部宏樹・成瀬康
    • Industrial Property Rights Type
      特許
    • Patent Publication Number
      2022-007770
    • Filing Date
      2020
    • Acquisition Date
      2022
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Overseas
  • [Patent(Industrial Property Rights)] 学習システム、学習方法、及び学習プログラム2020

    • Inventor(s)
      渡部宏樹・成瀬康
    • Industrial Property Rights Holder
      渡部宏樹・成瀬康
    • Industrial Property Rights Type
      特許
    • Industrial Property Number
      2020-110897
    • Filing Date
      2020
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Overseas

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi