Project/Area Number |
20K14110
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
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Research Institution | National Institute of Information and Communications Technology |
Principal Investigator |
Watanabe Hiroki 国立研究開発法人情報通信研究機構, 未来ICT研究所脳情報通信融合研究センター, 研究員 (00849896)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
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Keywords | 脳波 / 事象関連電位 / 学習意欲 / 教育工学 / モチベーション / 教育アプリケーション / ゲーミフィケーション / 動機づけ / P300 / e-learning / 生体情報工学 / 学習支援システム |
Outline of Research at the Start |
本研究では、脳波等の生体情報を用いて、ゲーミフィケーション型学習アプリケーションが、学習者のモチベーションを維持できるように、ゲームへの選好性や難易度を考慮した、個人に最適化した目標設定を自動生成するシステムの開発を目指す。 本研究によって、(1) 脳波等の生体情報を利用した、学習者の勉強課題へのモチベーション度合いをリアルタイムで推定する機械学習手法の確立、(2) 学習者のモチベーションが高まるような目標設定を自動化し、その目標設定後の学習者のモチベーション度合いをシステムにフィードバックする強化学習システムの構築によって、学習者の個人特性やレベルに適応した目標設定の獲得、が期待される。
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Outline of Final Research Achievements |
This study aimed to develop an adaptive learning application that motivates students to learn by automatically adjusting goal performance according to individual preferences and characteristics. To this end, we attempted to quantitatively evaluate the degree of motivation to learn from electroencephalograms during learning. In the experiment, EEG was measured during a mental arithmetic task consisting of three difficulty levels (low, medium, and high) for achieving the goal performance score. The results showed that the amplitude of event-related potentials correlated with the subjective evaluation value of the degree of motivation to achieve the goal performance score for each achievement difficulty level. In addition, the amplitude of the event-related potentials while competing with others for a score in a similar task predicted the degree to which the participants were motivated to achieve the goal of winning the competition with others.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、学習中の脳波計測が学習に対する意欲度の客観的指標となりうることを示し、これに基づいて学習意欲を喚起するような目標成績の達成難易度の高さや他者と成績スコアを競争するゲーム要素を追加することが学習意欲を喚起するかといった個人の特性・好みの度合いを推定できる可能性を示した。今後、この脳波指標に基づいて個人の特性・好みを客観的に推定し、それらに合わせた目標成績の設定を行うことで学習意欲を喚起する適応的な学習システムの開発につながるという意義がある。
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